نتایج جستجو
از الکتاب
- لقب حضرت عيسى بن مريم است كه يازده بار در قران مجيد بكار رفته و در باره آن در «عيسى» سخن گفتهايم به آنجا رجوع شود. بنو وله اله الله مريم قول ان من ما عيسى۲ کیلوبایت (۱۱۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۰
- ناتواند بود و زنش فرتوت و از اوّل نازا بود [آل عمران :40] همچنين است آيه7 مريم. او مصدّق و بشارت دهنده عيسى بود و پيشواى قوم خود و پارسا و پيغمبر خدا و۴ کیلوبایت (۳۶۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- دفع مىكند. والله اعلم. *** [مريم:17]. آيه درباره آمدن فرشته است پيش مريم مراد از تمثّل آن است كه در عين ملك بودن به نظر مريم بشر مىآمد نه اينكه واقعاً۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۸
- هذا خسر جهد اخر روح حقق جهنم جرى بنو لقى قوم دين لو ايى فتح عزز رجل مع ائى مريم اهل ذى صلح تحت بين عرف وفى ظلم طلق ابراهيم قبل بعد رزق ارض۳ کیلوبایت (۱۱۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- اَرْسَلْنا» در صدر آيه صريح است كه رسول و نبى هر دو مأمور به تبليغ اند. همچنين آيه [مريم:51-54]. روشن مىكند كه در موسى و اسمعيل هر دو از رسالت و نبوت وجود داشت نه۲۸ کیلوبایت (۲٬۰۶۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- عبارت آخراى ميوه است. معنى آيه اين است و بهشت و ميوه هر دو بهشت به دسترس از [مريم:25] مىافكند بر تو خرمائى تازه. در قاموس گويد: جنّى آن را گويند كه الساعة۲ کیلوبایت (۱۲۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۰
- مريم ٢٧ (رده سوره مريم)۱، ۶ مریم(ع): بازگشت مریم(ع) ۱، ۲; تهمت زنا به مریم(ع) ۳، ۶; حُسن پیشینه مریم(ع) ۴; رفع نگرانى مریم(ع) ۲; عفت مریم(ع) ۴; عواطف مریم(ع) ۱; قصه مریم(ع) ۱،۳۰ کیلوبایت (۲٬۶۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٢٨ (رده سوره مريم)قمى- روايت نموده كه چون مريم را در محراب نديدند، به طلبش بيرون آمدند؛ زكريا عليه السلام نيز بيرون آمد به تجسس مريم، پس ديدند كه مريم مىآيد و عيسى را در سينه۳۶ کیلوبایت (۳٬۲۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- الذى اوى ايى بين لما نا ملک جعل علم انث کفر کتب حمد لئک قمر اول س حسن الک مريم امن بعد کثر حيى اکل ذى ن هل موت متع شمس بشر يقن عن عبد حدث لحد بل لو نن ابراهيم۶ کیلوبایت (۲۵۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۳
- [بقره:132]. توصيه كردن آن دين و كلمه توحيد را «ابراهيم و يعقوب» به فرزندانش. [مريم:31]. مرا تا زندهام به نماز و زكوه امر كرد. [بقره:180]. مراد از وصيت همان۵ کیلوبایت (۲۸۲ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۵
- ايه بدست آورد كه طعام حاضر در نزد مريم مائده آسمانى بوده است كه زكريّا «عليه السلام» با تعجّب مىپرسد: اين از كجاست؟ مريم جواب مىدهد: از نزد خدا. و ظاهر۱۵ کیلوبایت (۱٬۰۸۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- مريم ٢٩ (رده سوره مريم)عیسى(ع) ۳، ۵ مریم(ع): اشاره مریم(ع) ۱; تهمت زنا به مریم(ع) ۱، ۷; دفاع از مریم(ع) ۱، ۳; وقت بازگشت مریم(ع) ۴; روزه سکوت مریم(ع) ۲; قصه مریم(ع) ۱، ۲، ۳، ۴،۲۹ کیلوبایت (۲٬۵۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٥٧ (رده سوره مريم)الْحَرَامِ... (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۵۱ - ۵۷ سوره مريم اشاره به اوصاف موسى (عليه السلام ): كان مخلصا... و قربناه نجيا اسماعيل صادق۲۳ کیلوبایت (۲٬۰۸۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ٨٨ (رده سوره مريم)لَمْ يُولَدْ (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۸۱ - ۹۶ سوره مريم معناى اينكه فرمود: ((مشركين جز خداى آلهه اى گرفتند تا براى آنان عزت باشند((۲۴ کیلوبایت (۲٬۰۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ٣٠ (رده سوره مريم)۴۰ سوره مريم اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام ) مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا(( مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٤٠ (رده سوره مريم)۴۰ سوره مريم اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام ) مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا(( مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۳۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٣٢ (رده سوره مريم)۴۰ سوره مريم اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام ) مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا(( مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۵۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٥٦ (رده سوره مريم)کردار و گفتار. Tabber requires Javascript to function. آيات ۵۱ - ۵۷ سوره مريم اشاره به اوصاف موسى (عليه السلام ): كان مخلصا... و قربناه نجيا اسماعيل صادق۲۷ کیلوبایت (۲٬۳۰۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ٦٣ (رده سوره مريم)آیه نازل گردید. Tabber requires Javascript to function. آيات ۵۸ - ۶۳ سوره مريم معناى آيه شريفه : ((أُولَئك الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ٣١ (رده سوره مريم)۴۰ سوره مريم اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام ) مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا(( مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام۳۷ کیلوبایت (۳٬۲۱۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- آن است كه هاروت و ماروت دو فرشته بودند ممثل به صورت بشر مثل ملكى و كه بر مريم ممثل شد و نزول سحر بر آن دو براى امتحان انسانهاى آن روز بود معنى آزاد آيه۴ کیلوبایت (۳۷۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- مريم ٣٨ (رده سوره مريم)۴۰ سوره مريم اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام ) مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا(( مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۳۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٨٦ (رده سوره مريم)آيَاتُنَا... (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۸۱ - ۹۶ سوره مريم معناى اينكه فرمود: ((مشركين جز خداى آلهه اى گرفتند تا براى آنان عزت باشند((۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۵۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- النساء ١٥٦ (رده تهمت به مریم)(قهر ما آنان را فراگرفت.) تهمت به حضرت مريم، در آيهى 27 سورهى مريم نيز مطرح شده است. نسبت زنا به حضرت مريم، در واقع نسبت زنازادگى به حضرت عيسى و ناشايستگى۲۱ کیلوبایت (۱٬۶۵۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- مريم ٢٦ (رده سوره مريم)آيات مربوط به مريم وحمل او به عيسى و تكلم عيسى در نوزادى و...) آيه و ترجمه تفسير: نكته ها: ۱ - مريم در لابلاى مشكلات ورزيده شد ۲ - چرا مريم تقاضاى مرگ از۵۸ کیلوبایت (۵٬۱۴۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- آل عمران ٤٥ (رده بشارت به مریم)مقرّبان (الهی) است. آنگاه كه فرشتگان گفتند: اى مريم! خدا تو را به كلمهاى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى بن مريم است مژده مىدهد كه در دنيا و آخرت آبرومند و۳۸ کیلوبایت (۲٬۸۵۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- مريم ٨٥ (رده سوره مريم)کَفَرُوا إِلَى... (۱) Tabber requires Javascript to function. آيات ۸۱ - ۹۶ سوره مريم معناى اينكه فرمود: ((مشركين جز خداى آلهه اى گرفتند تا براى آنان عزت باشند((۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ٣٩ (رده سوره مريم)۴۰ سوره مريم اشاره به شباهتهاى داستان يحيى و داستان عيسى (عليهما السلام ) مراد از جمله : ((فاتخذت من دونهم حجابا(( مقصود از روحى كه براى مريم (عليه السلام۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٤١ (رده سوره مريم)لِأَبِيهِ... (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۱ - ۵۰ سوره مريم معناى ((صديق (( و ((نبى (( كه ابراهيم (عليه السلام ) به آن دو وصف شده (انه۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٨ (رده سوره مريم)افتاده گشتن. Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و... اشاره اى درباره حروف مقطعه۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۰۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٩ (رده سوره مريم).. (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و... اشاره اى درباره حروف مقطعه۳۲ کیلوبایت (۲٬۶۴۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٧ (رده سوره مريم).. (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و... اشاره اى درباره حروف مقطعه۳۵ کیلوبایت (۲٬۹۰۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٤٤ (رده سوره مريم)يَا بَنِي... (۳) Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۱ - ۵۰ سوره مريم معناى ((صديق (( و ((نبى (( كه ابراهيم (عليه السلام ) به آن دو وصف شده (انه۳۵ کیلوبایت (۳٬۰۵۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- آل عمران ٣٧ (رده زکریا و مریم)سخن مادر مريم : ((نذرت لك ما فى بطنى محررا)) اعتقاد مادر مريم به حمل خود از روى جزم بود معناى جمله ((و ليس الذكر كالانثى )) وجه تسميه ((مريم )) ((قبول۷۰ کیلوبایت (۵٬۹۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- مريم ٨٧ (رده سوره مريم)صَدِيقٍ حَمِيمٍ (۰) Tabber requires Javascript to function. آيات ۸۱ - ۹۶ سوره مريم معناى اينكه فرمود: ((مشركين جز خداى آلهه اى گرفتند تا براى آنان عزت باشند((۳۸ کیلوبایت (۳٬۵۲۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ١٠ (رده سوره مريم).. (۴) Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و... اشاره اى درباره حروف مقطعه۳۸ کیلوبایت (۳٬۱۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٦ (رده سوره مريم).. (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و... اشاره اى درباره حروف مقطعه۴۰ کیلوبایت (۳٬۴۷۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٥ (رده سوره مريم)پسر است. Tabber requires Javascript to function. آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و... اشاره اى درباره حروف مقطعه۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- آمده است [مريم:2]. قرآن مجيد او را از پيامبران و بندگان صالح مىشمارد [انعام:85]. دو قضيّه از وى در قرآن آمده است يكى تكفل مريم آنگاه كه مريم را تحويل معبد۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۰۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- مريم ٤٥ (رده سوره مريم)لِأَبِيهِ... (۱) Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۱ - ۵۰ سوره مريم معناى ((صديق (( و ((نبى (( كه ابراهيم (عليه السلام ) به آن دو وصف شده (انه۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۲۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٤٦ (رده سوره مريم)لِأَبِيهِ... (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۱ - ۵۰ سوره مريم معناى ((صديق (( و ((نبى (( كه ابراهيم (عليه السلام ) به آن دو وصف شده (انه۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۰۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٤٣ (رده سوره مريم)لِأَبِيهِ... (۱) Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۱ - ۵۰ سوره مريم معناى ((صديق (( و ((نبى (( كه ابراهيم (عليه السلام ) به آن دو وصف شده (انه۴۰ کیلوبایت (۳٬۳۸۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- الرَّحيمُ» و به جاى [رعد:30]. مىشود گفت «وَهُمْ يَكْفُرُنَ بِاللَّهِ» [مريم:18]. [مريم:26]. [مريم:58]. در آيات فوق نيز مىشود به جاى رحمن اللَّه گذاشت و خلاصه تمام۱۳ کیلوبایت (۱٬۴۰۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- آل عمران و 10 سوره مريم مذكور است و آن علامت استجابت دعاى زكريا در خصوص فرزند خواستن بود بر خلاف جريان مريم كه صريحاً فرموده: [مريم:26]. * از روزه صمت۷ کیلوبایت (۶۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۷
- آل عمران و 10 سوره مريم مذكور است و آن علامت استجابت دعاى زكريا در خصوص فرزند خواستن بود بر خلاف جريان مريم كه صريحاً فرموده: [مريم:26]. * از روزه صمت۷ کیلوبایت (۶۵۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- مريم ٤٢ (رده سوره مريم)شُرَکَائِکُمْ مَنْ... (۲) Tabber requires Javascript to function. آيات ۴۱ - ۵۰ سوره مريم معناى ((صديق (( و ((نبى (( كه ابراهيم (عليه السلام ) به آن دو وصف شده (انه۴۳ کیلوبایت (۳٬۹۰۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۳
- مريم ٦٤ (رده سوره مريم)روایت شده است. Tabber requires Javascript to function. آيات ۶۴ - ۶۵ سوره مريم وجه اتصال دو آيه : ((و ما نتنزل ربك (( با آياتقبل بيان اينكه سخن ملائكه :۳۹ کیلوبایت (۳٬۵۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مريم ٦٥ (رده سوره مريم)الرَّحْمٰنِ... (۱) Tabber requires Javascript to function. آيات ۶۴ - ۶۵ سوره مريم وجه اتصال دو آيه : ((و ما نتنزل ربك (( با آياتقبل بيان اينكه سخن ملائكه :۳۷ کیلوبایت (۳٬۰۲۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- المؤمنون ٥٠ (رده آسایش دنیوى مریم)عیسى(ع) ۴ مریم(ع): آسایش دنیوى مریم(ع) ۱۰; امکانات مادى مریم(ع) ۱۰; قصه مریم(ع) ۴، ۵، ۱۰; مریم(ع) از آیات خدا ۱; مکان استقرار مریم(ع) ۵، ۱۲، ۱۳; نقش مریم(ع) ۳;۳۶ کیلوبایت (۳٬۰۲۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- عَلى مُوسى وَ هارُونَ - وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ». * [مريم:28]. اين آيه خطاب قوم است به مريم آنگاه كه عيسى را پيش مردم آورد يعنى: اى خواهر هارون پدرت۹ کیلوبایت (۸۵۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۸
- فُلانٌ: اِعْتَزَلَ وَتَنَحى فى ناحِيَةٍ» يعنى ياد كن مريم را كه كنار شد از اهلش در مكان شرقى... مريم به عيسى حامله شد و او را به مكان دورى بكنار برد. * [انفال:58]۳ کیلوبایت (۲۰۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- دروغگوئى. فرىّ: ساخته. نو درآورده [مريم:27]. چون مريم عيسى «عليهالسلام» را در آغوش خويش به ميان مردم آورد گفتند: اى مريم چيز نوظهورى آوردى زائيدن بدون شوهر؟۳ کیلوبایت (۲۴۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۴
- خدا بپرهیزید اگر با ایمان هستید!» [و] آن وقت كه حواريون گفتند: اى عيسى بن مريم! آيا پروردگارت مىتواند براى ما مائدهاى از آسمان نازل كند؟ گفت: از خداوند۳۳ کیلوبایت (۲٬۳۱۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- آل عمران ٣٨ (رده زکریا و مریم)سخن مادر مريم : ((نذرت لك ما فى بطنى محررا)) اعتقاد مادر مريم به حمل خود از روى جزم بود معناى جمله ((و ليس الذكر كالانثى )) وجه تسميه ((مريم )) ((قبول۳۳ کیلوبایت (۲٬۵۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- عيسى عليه السلام مريم در «فلسطين» در مكانى دور از خانوادهاش قرار داشت، فرشتهاى در صورت بشر مستوى الخلقة از جانب خداوند پيش او آمد، مريم گمان كرد كه جوان۲۹ کیلوبایت (۳٬۰۴۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- مشدد است و فاعل آن «الله» است يعنى خدا زكريا را به مريم كفيل كرد. و اگر مخفف باشد يعنى: زكرياكفالت مريم را به عهده گرفت. در آيه [ص:23]. اگر اكفال به معنى۶ کیلوبایت (۵۷۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۹
- الأنبياء ٩١ (رده ذکر قصه مریم)خدا ۶ مریم(ع): آثار عفت مریم(ع) ۶; اعجاز باردارى مریم(ع) ۱۱; تقرب مریم(ع) ۱۲; شخصیت مریم(ع) ۱۲; عبرت از قصه مریم(ع) ۱; عفت مریم(ع) ۱، ۲; فضایل مریم(ع) ۲،۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۴۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- التحريم ١٢ (رده کتب آسمانى در دوران مریم)کتب آسمانى در دوران مریم(ع) ۱۳ مریم(ع): اطاعت مریم(ع) ۱۴، ۱۵; ایمان مریم(ع) ۱، ۱۲; باردارى مریم(ع)۶; پدر مریم(ع) ۲; تکریم مریم(ع) ۱۷; خداپرستى مریم(ع) ۱۵; دیندارى۵۴ کیلوبایت (۴٬۸۴۴ واژه) - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۷
- ضيع (۱۰ بار) تباه شدن. [اعراف:170]. ممكن است گاهى مراد از آن ترك باشد مثل: [مريم:59]. گفتهاند يعنى نماز را ترك كردند در مجمع از امام صادق عليه السلام نقل۲ کیلوبایت (۱۳۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۱
- المائدة ٤٦ (رده فرزند مریم)قَفَّيْنا عَلى آثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ: و در قفا و تابع درآورديم بر اثرهاى پيغمبران، عيسى بن مريم را، به اين معنى كه او را بعد از ايشان مبعوث۴۱ کیلوبایت (۳٬۱۶۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- (۳۸۴۲ بار) تباه شدن. [اعراف:170]. ممكن است گاهى مراد از آن ترك باشد مثل: [مريم:59]. گفتهاند يعنى نماز را ترك كردند در مجمع از امام صادق عليه السلام نقل۲ کیلوبایت (۱۴۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۴
- تَباعَدَ»، قَصِىّ يعنى دور. اَقْصى يعنى دورتر. قُصْوى مؤنث اقصى است. [مريم:22]. مريم به عيسى حامله شد و وى را به مكان دورى برد و از اهلش در مكانى دور گوشه۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۱
- ضيع (۱۰ بار) تباه شدن. [اعراف:170]. ممكن است گاهى مراد از آن ترك باشد مثل: [مريم:59]. گفتهاند يعنى نماز را ترك كردند در مجمع از امام صادق عليه السلام نقل۲ کیلوبایت (۱۶۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۱
- دروغگوئى. فرىّ: ساخته. نو درآورده [مريم:27]. چون مريم عيسى «عليهالسلام» را در آغوش خويش به ميان مردم آورد گفتند: اى مريم چيز نوظهورى آوردى زائيدن بدون شوهر؟۵ کیلوبایت (۳۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۱
- مشدد است و فاعل آن «الله» است يعنى خدا زكريا را به مريم كفيل كرد. و اگر مخفف باشد يعنى: زكرياكفالت مريم را به عهده گرفت. در آيه [ص:23]. اگر اكفال به معنى۵ کیلوبایت (۵۱۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۴
- مريم ٥٨ (رده سوره مريم)هنگام استماع آیات خدا ۱۸ مریم(ع): برگزیدگى مریم(ع) ۱۴; رد نبوت مریم(ع) ۱۳ سجده مریم(ع) ۱۶; فضایل مریم(ع) ۱، ۱۴; گریه مریم(ع) ۱۶; مریم(ع) هنگام استماع آیات۶۹ کیلوبایت (۵٬۵۰۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۴
- مواقع نيز دلالت بر ثبوت وصف و قليل الانفكاك بودن آن دارد. 4- [آل عمران:110]. [مريم:29]. معنى كان در هر دو آيه به معنى «هست» است كه همان وقوع باشد يعنى: شما۱۹ کیلوبایت (۵۷۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۷
- متجاوز. [حاقة:6]. امّا قوم عاد با بادى بسيار سرد خارج از حدّ هلاك گشتند. * [مريم:8]. حمزه و كسانى آن را بكسر عين و ديگران به ضم آن خواندهاند و آن در هر دو۲ کیلوبایت (۱۸۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۴
- است. * [تحريم:12]. [انبياء:91]. نفخ روح در وجود مريم به وسيله ملك درست براى ما روشن نيست ولى هر چه باشد مريم بدان وسيله به عيسى «عليه السلام» حامله گرديد۳ کیلوبایت (۲۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۸
- گفت: اى مژده اين پسرى است. *** در اينجا لازم است چند آيه را بررسى كنيم : 1- [مريم:71-72]. ضمير «وارِدُها» راجع به جهنم است يعنى: همه شما اعم از نيكوكار و بدكار۶ کیلوبایت (۶۰۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- بارگیری... تباه شدن. [اعراف:170]. ممكن است گاهى مراد از آن ترك باشد مثل: [مريم:59]. گفتهاند يعنى نماز را ترك كردند در مجمع از امام صادق عليه السلام نقل۳ کیلوبایت (۱۹۵ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۵
- شقاوت عدم نيل به خواستهها و آرزوها است چنانكه سعادت خلاف آن مىباشد. [مريم:4]، [مريم:32]. گوئى مراد از شقاوت در اين دو آيه محروم بودن از خيرات و يا در آيه۵ کیلوبایت (۴۹۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۰
- المائدة ٧٢ (رده فرزند مریم)هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ: هر آينه بتحقيق كافر شدند آنانكه از روى جهالت و بىبصيرتى گفتند: بدرستى كه خدا، او مسيح پسر مريم است. وَ قالَ الْمَسِيحُ۵۳ کیلوبایت (۳٬۸۵۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
- آل عمران ٤٦ (رده بشارت به مریم)۴۲، سوره آل عمران منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است وجه تعبير۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مىيابى؟ يعنى نمىيابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. ***۱۵ کیلوبایت (۳۷۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
- به دستههاى كفّار دادهايم نگران مكن. * [مريم:79]. آنچه مىگويد مى نويسيم و عذاب را بر او افزون مىكنيم. * [مريم:75]. «فَلْيَمْدُد» امر غائب است مراد از۵ کیلوبایت (۴۱۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
- معنى آيه اول: مسيح عيسى بن مريم فقط پيامبر خدا و اثر خداست كه به وجود مريم انداخته و در وجود او قرار داده است. آيه دوم: اى مريم خدا به تو مژده مىدهد اثرى۱۳ کیلوبایت (۱٬۳۸۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۵
- آن نيست. زكّى به معنى پاك است [مريم:19]. مؤنث آن زكيّه است [كهف:74]. از مىاسم تفضيل آن است [كهف:19]. * [كهف:81]، [مريم:13]. [مؤمنون:4]. در دو آيه اولى۱۵ کیلوبایت (۱٬۲۴۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۷
- گفته است. مثلا در آيات زير تنبيه بر نفى است. [مريم:98]. آيا كسى از آنها را مىيابى؟ يعنى نمىيابى [مريم:65]. [ملك:3]. در اين آيات تقرير براى نفى است. ***۷ کیلوبایت (۳۷۶ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- [زخرف:4] و يكبار در وصف نام نيك يا شريعت پيامبران [مريم:50]. و يكبار درباره مكان ادريس «عليهالسلام» [مريم:57]. درباره اين آيه در «درس-ادريس» صحبت شده است۶ کیلوبایت (۵۹۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۷
- الحديد ٢٧ (رده فرزند مریم)يعنى تمام كرديم انبياى بنى اسرائيل را، بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ: به حضرت عيسى عليه السّلام كه پسر مريم است، وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ: و عطا فرموديم او را۷۷ کیلوبایت (۶٬۶۴۷ واژه) - ۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۴
- درختان ديگر ساق گويند صحاح و قاموس و اقرب و غيره همه تنه درخت خرما گفتهاند . [مريم:23]درد زاذن او را سوى تنه نخل كشيد. [طه:71] در تنههاى نخل بدارتان مىزنم۲ کیلوبایت (۹۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۵
- دفع مىكند. والله اعلم. *** [مريم:17]. آيه درباره آمدن فرشته است پيش مريم مراد از تمثّل آن است كه در عين ملك بودن به نظر مريم بشر مىآمد نه اينكه واقعاً۱۴ کیلوبایت (۱٬۰۶۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۶
- دادن، حركت كردن گويند: «هَزَّتِ الرّيحُ الْاَغْصانَ» باد شاخهها را تكان داد [مريم:25]. تنه نخل را تكان ده خرماى تازه به سوى تو مىافكند. راغب آن را تكان شديد۲ کیلوبایت (۱۰۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۷
- ارتفاع آن گفته است. على هذا، ابكار اسم مصدر است چنانكه قاموس تصريح مىكند. [مريم:62]، آيه شريفه درباره اهل بهشت است و ظاهرش آن است كه در بهشت بامداد و شام۷ کیلوبایت (۶۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- كه به قرينه وصف در جمع بكار رفته و مثل [قمر:20]. واحد آن نَخْلَة است نحو [مريم:23]. جمع آن نخيل مىباشد [مؤمنون:19]. به قولى نخيل اسم جمع است طبرسى ذيل۲ کیلوبایت (۱۵۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۴
- ايى على ن هذا ولد اخذ صوب انس ف ائى حرث الذين قبل عن ما يوم قتل اوى حيى ارض مريم شىء علو اذا زکو صرف نظر اذ قدم ثم کذب وسم حبر مسس ان ا عند بعد هو هذه عبد۲ کیلوبایت (۱۰۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۷
- العلم وابن الليل و ابن البطن نيز گفتهاند (از مفردات). [بقره:87]، به عيسى پسر مريم آيات روشن داديم. 1- [بقره:177]، ابن سبيل چنان كه اهل تفسير گويند مسافرى است۱۲ کیلوبایت (۸۱۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- مشکلاتشان نزد بزرگان مى روند، و مورد احترام و تکریم قرار مى گیرند. وفد (۱ بار) [مريم:85]. وفد به معنى وارد شدن به محضر حكمران براى ارسال پيام و نحو آن است ايضا۲ کیلوبایت (۱۰۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۲
- [بقره:132]. توصيه كردن آن دين و كلمه توحيد را «ابراهيم و يعقوب» به فرزندانش. [مريم:31]. مرا تا زندهام به نماز و زكوه امر كرد. [بقره:180]. مراد از وصيت همان۳ کیلوبایت (۱۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- كه به قرينه وصف در جمع بكار رفته و مثل [قمر:20]. واحد آن نَخْلَة است نحو [مريم:23]. جمع آن نخيل مىباشد [مؤمنون:19]. به قولى نخيل اسم جمع است طبرسى ذيل۳ کیلوبایت (۱۷۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۳۶
- راه خدا رسيد روحيه خود را نباختند ايضا در آيه [آل عمران:139]. ولى در آيه [مريم:3]. [عنكبوت:41]. مراد ضعف خلقتى است. * [انفال:18]. مطلب آن است وخدا تضعيف۲ کیلوبایت (۱۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۴
- فرد آن است كه ديگرى با آن مخلوط نيست آن از «وتر» اعم و از «واحد» اخصّ است. [مريم:95]. [انعام:94]. ظاهراً مقصود از فرد و فرادی انقطاع از علائق دنیا و خصوصیات۲ کیلوبایت (۱۷۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۱
- زشت و وحشتناک اطلاق شده است. ادد (۱ بار) (بر وزن ضد) كار ناپسند امر فظيع [مريم:88-89] گفتند: خدا پسرى گرفته است حقّاً كه چيزى شگفت آور و ناپسند آوردهايد۲ کیلوبایت (۱۰۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۲
- [بقره:132]. توصيه كردن آن دين و كلمه توحيد را «ابراهيم و يعقوب» به فرزندانش. [مريم:31]. مرا تا زندهام به نماز و زكوه امر كرد. [بقره:180]. مراد از وصيت همان۳ کیلوبایت (۲۱۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- (۳ بار) سفيد شدن موى همچنين است (راغب) «شاب الرجل يشيب شيباً: لبيض شعره» [مريم:4]. آن دركنايه از پيرى است. شيب به كسر اول. در آيه [مزّمل:17]. جمع اشيب به۲ کیلوبایت (۱۲۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۱
- آيات [نباء:40]. [انفال:24]. مراد مطلق انسان است. ايضاً كلمه امرأ در آيه [مريم:28]. مراد از آن، مرد است و در آيه [طور:21]. مراد مطلق انسان مىباشد. امرأة۳ کیلوبایت (۲۱۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۰
- تمام شمردن و تحصيل حساب لس نه فقط يك،دو، سه گفتن. دليل روشنتر قول راغب آيه [مريم:94] است كه احصاء و عدّ هر دو يك جا آمده است يعنى حساب آنها را كرده و آنها۳ کیلوبایت (۲۲۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۰
- [بقره:132]. توصيه كردن آن دين و كلمه توحيد را «ابراهيم و يعقوب» به فرزندانش. [مريم:31]. مرا تا زندهام به نماز و زكوه امر كرد. [بقره:180]. مراد از وصيت همان۳ کیلوبایت (۲۱۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۶
- طبرسى گويد: حفىّ به معنى عالم است يعنى آنقدر سئوال كرده تا دانسته است . * [مريم:47] گفت سلام بر تو حتماً از پروردگارم براى تو آمرزش مىخواهم كه او به من۳ کیلوبایت (۲۲۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۵