افْتَرَى

از الکتاب
پرش به: ناوبری، جستجو

آیات شامل این کلمه

«اِفْتَرى» از مادّه «فَرْى» (بر وزن فرد) در اصل به معناى قطع کردن است و از آنجا که اگر بخشى از چیز سالمى را قطع کنند، فاسد و خراب مى شود، در معناى هر کار خلاف و از جمله شرک، دروغ و تهمت استعمال مى شود.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

[طه:61]. فرى در اصل به معنى قطع و شكافتن است در اقرب آمده: «فَرَى الشَّىْ‏ءَ فَرْياً: قَطَعَهُ وَ شَقَّهُ» بعد گويد خواه به جهت افساد باشد مثل بريدن و شكافتن درنده و خواه براى اصلاح باشد مثل قطع چرم به وسيله خياط. راغب گويد: فرى قطع براى دوختن و اصلاح و افراء قطع براى افساد است همچنين است قول طبرسى ذيل آيه 48 نساء فيومى در مصباح گفته: «فَرَيْتُ الْجِلْدَ: قَطَعْتُهُ لِلْاِصْلاحِ». افتراء: به معنى جعل دروغ و چيزى از خود درآوردن است مثل [انعام:21]. كيست ظالمتر از آنكه بر خدا دروغ ببندد. و مثل [يونس:38]. بلكه مى‏گويند قرآن را ساخته است بگو يك سوره به مانند آن بياوريد. در آيه [نساء:48]. طبرسى «اِثْماً» را مفعول مطلق و «اِفْتَرى» را به معنى اثم گرفته يعنى: حقا كه گناه كرده گناه بزرگى. و شايد مفعول فعل محذوف باشد يعنى «اِفْتَرى و اثم اثماً عظيماً». مُفْتَرى: (به صيغه مفعول) ساخته شده. [قصص:36]. گفتند: اين نيست مگر سحر ساخته. مفتر (به صيغه مفعول) جعل كننده دروغ [نحل:101]. گفتند تو فقط دروغگوئى. فرىّ: ساخته. نو درآورده [مريم:27]. چون مريم عيسى «عليه‏السلام» را در آغوش خويش به ميان مردم آورد گفتند: اى مريم چيز نوظهورى آوردى زائيدن بدون شوهر؟!! آن را در آيه عظيم، قبيح و غيره گفته‏اند ولى آنچه ما اختيار كرديم با معناى اولى مناسب است.


کلمات نزدیک مکانی

اللّه عَلَى وَ مِمّن کَذِبا أَظْلَم مَن فَمَن أَو إِن کَذّب لا الْکَذِب أَ يُؤْمِنُون هُو بِآيَاتِه مَا فَتَنَازَعُوا هُم رَجُل النّاس نَحْن إِذ صَادِقِين کُنْتُم مِن فِيهَا فَقَد يَقُولُون أَمْرَهُم أُولٰئِک إِثْما أَم عَظِيما شَکُور خَاب بَيْنَهُم لَم إِلَى إِلاّ بِاللّه قَالُوا غَفُور خَالِدُون قَد يُشْرِک تَعْقِلُون بَيّن لِيُضِل فَلا يَکْفُرُون أَسَرّوا يُحَافِظُون إِنّه مُبِين ذٰلِک تَر بِمَبْعُوثِين فَإِن فَاتْلُوهَا بِهٰذَا يُعْرَضُون يَشَأ بِسُلْطَان سِحْر بَعْد اعْتَزَلْتُمُوهُم صَلاَتِهِم بِعَذَاب قَال النّجْوَى بِالتّوْرَاة يَشَاء هٰذَا يُدْعَى فَأْتُوا فَيُسْحِتَکُم الّذِين حُسْنا النّار أُوحِي بِغَيْر فَهُم قَبْلِه عَلَيْهِم وَصّاکُم بِنِعْمَة بِالْحَق لَه لَمّا يَخْتِم عِلْم يُزَکّون لِمَن أَصْحَاب أَنْفُسَهُم إِلَي فَأُولٰئِک أَکْثَر يَأْتُون قُل رَبّهِم الْإِسْلاَم يُفْلِح شُهَدَاء بِمُؤْمِنِين جَاءَه يَنَالُهُم يَقُول نَصِيبُهُم الظّالِمُون قَلْبِک لَو دُون

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...