ق ٢٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۳۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(خداوند فرمان می‌دهد:) هر کافر متکبّر لجوج را در جهنّم افکنید!

|[به آن دو فرشته خطاب شود:] هر كفر پيشه ستيزه‌گر را در جهنم افكنيد
[به آن دو فرشته خطاب مى‌شود:] «هر كافر سرسختى را در جهنم فروافكنيد،
(و خطاب آید که) امروز هر کافر معاند را به دوزخ درافکنید.
[به دو فرشته نگهبان و حافظ اعمال فرمان می دهند] شما دو نفر هر کافر سرسخت و معاندی را در دوزخ اندازید.
هر ناسپاس كينه‌توزى را به جهنم بيندازيد،
هر کفر پیشه ستیزه‌جویی را به جهنم اندازید
[و به آن دو فرشته ندا آيد:] هر كافر ستيهنده سركش را در دوزخ افكنيد
(خدا به دو فرشته‌ی مأمور ثبت و ضبط اعمال دستور می‌دهد:) هر کافر سرکش و کینه‌توزی را به دوزخ بیندازید!
(به آن دو فرشته خطاب می‌شود:) «هر کافر سرسختی را در جهنم فرو افکنید.»
بیفکنید در دوزخ هر ناسپاس کین‌ورزی‌


ق ٢٣ آیه ٢٤ ق ٢٥
سوره : سوره ق
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَلْقِیَا»: پرت کنید و بیندازید. مخاطب دو فرشته ثبت و ضبط اعمال و یا دو فرشته راهنما و گواه است. «عَنِیدٍ»: سرکش. کینه‌توز.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- دو فرشته موکّل بر کافران معاند، مأمور افکندن آنان به دوزخ (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار عنید) دو فرشته اى که مخاطب «ألقیا» قرار مى گیرند; یا «رقیب» و «عتید»ند که در دنیا همراه انسان بودند و یا «سائق» و «شهید»اند که در صحنه قیامت آدمى را همراهى خواهند کرد.

۲- فرشتگان، مأمور اجراى احکام الهى در قیامت نسبت به مجرمان (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار)

۳- دوزخ، فرجام هر کفرپیشه معاند حق ستیز (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار عنید)

۴- حق پوشان لجوج و معاند، مستحق آتش دوزخ; و نه ناآگاهان ره نیافته به حق * (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار عنید) وصف «کفّار» و «عنید» مشعر به علیت است; یعنى، آنچه آدمى را به سوى دوزخ مى کشاند، انکار لجوجانه و حق ستیزانه است و نه صرف انکار ناشى از جهل و نرسیدن به حق; گرچه ظاهراً به چنین فردى نیز «کافر» اطلاق مى شود.

۵- سرپوش گذاشتن بر حق و مداومت بر آن، پدید آورنده روحیه عناد و دشمنى عمیق با ارزش ها* (کلّ کفّار عنید) برداشت بالا بدان احتمال است که تقدم «کفّار» بر «عنید»، اشاره به تقدم رتبى و علّى داشته باشد.

موضوعات مرتبط

  • ارزشها: زمینه دشمنى با ارزشها ۵
  • جاهلان: معذوریت جاهلان ۴
  • جهنم: موجبات جهنم ۴
  • جهنمیان :۴
  • حق: آثار کتمان حق ۵; حق ستیزان در جهنم ۳; عذاب اخروى حق ناپذیران ۴; فرجام حق ستیزان ۳; لجاجت حق ناپذیران ۴
  • کافران: فرجام کافران ۳; کافران در جهنم ۳; کیفیت القاى کافران در جهنم ۱
  • ملائکه: نقش ملائکه ۲; نقش ملائکه ثبت عمل ۱; نقش ملائکه سائق ۱; نقش ملائکه گواه ۱

منابع