الواقعة ٦٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۵۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ما در میان شما مرگ را مقدّر ساختیم؛ و هرگز کسی بر ما پیشی نمی‌گیرد!

|ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كرده‌ايم و ما ناتوان نيستيم
ماييم كه ميان شما مرگ را مقدر كرده‌ايم و بر ما سبقت نتوانيد جست؛
ما مرگ را بر همه شما مقدّر ساختیم و هیچ کس بر قدرت ما سبق نتواند برد.
ماییم که مرگ را میان شما مقدّر کردیم، و هیچ چیز ما را [در جاری کردن مرگ بر شما] مغلوب نمی کند.
ما مرگ را بر شما مقدر ساختيم و ناتوان از آن نيستيم كه‌
ما در میان شما مرگ را مقدر داشته‌ایم، و ما درمانده نیستیم‌
ما مرگ را ميان شما مقدّر كرديم، و كسى بر ما پيشى نگرفته و ناتوان نيستيم،
ما در میان شما مرگ را مقدّر و معیّن ساخته‌ایم، و هرگز بر ما پیشی گرفته نمی‌شود (و کسی بر ما چیره نمی‌گردد و از دست ما بدر نمی‌رود).
ماییم که میان شما مرگ را مقدّر کرده‌ایم و ما هرگز (درماندگان و) پیشی‌گرفته‌شدگان نیستیم،
ما نهادیم میان شما مرگ را و نیستیم پیشی گرفته‌شدگان‌


الواقعة ٥٩ آیه ٦٠ الواقعة ٦١
سوره : سوره الواقعة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«قَدَّرْنَا»: مقدر کرده‌ایم. قانون مرگ را گذاشته‌ایم (نگا: حجر / ، سبأ / ، یس / ، نمل / ). «مَسْبُوقِینَ»: عقب زدگان. پیشی گرفته‌شدگان. مراد مغلوبین و شکست خوردگان است (نگا: انفال / ، عنکبوت / و ). یعنی مرگ را مقدر کرده‌ایم و کسی از دست آن رهائی نمی‌یابد. در این صورت آیه بعدی هدف این آیه است یا این که ما هرگز عاجز و ناتوان نیستیم از این که. در این صورت آیه بعدی دنباله این آیه است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - مرگ، سرنوشتى گریزناپذیر براى انسان ها (نحن قدّرنا بینکم الموت)

۲ - خداوند، تقدیرکننده مرگ میان انسان ها (نحن قدّرنا بینکم الموت)

۳ - ساحت خداوند، مبرّا از عجز و ناتوانى (و ما نحن بمسبوقین)

۴ - خداوند، مغلوب کسى یا چیزى واقع نمى شود. (و ما نحن بمسبوقین)

۵ - مرگ، نشانه ناتوانى خداوند از زنده نگه داشتن مردم نیست; بلکه تقدیرى حکیمانه است. (نحن قدّرنا بینکم الموت و ما نحن بمسبوقین) آیه شریفه درصدد بیان این حقیقت است که وجود مرگ در میان انسان ها، نشانگر این نیست که عواملى بیرون از اراده الهى آنان را از میان مى برد و خداوند با این که مى خواهد که آنها را زنده نگه دارد، آن عوامل بر اراده او غلبه پیدا مى کنند. خدا مغلوب چیزى واقع نمى شود; بلکه مرگ تقدیرى حکیمانه از سوى او است.

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: صفات جلال ۳، ۴
  • انسان: فرجام انسان ها ۱
  • خدا: تنزیه خدا ۳; حکمت خدا ۵; خدا و شکست ۴; خدا و عجز ۳، ۴; مقدرات خدا ۲، ۵
  • مرگ: تقدیر مرگ ۲، ۵; حتمیت مرگ ۱; فلسفه مرگ ۵; منشأ مرگ ۲

منابع