العنكبوت ٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آیا کسانی که اعمال بد انجام می‌دهند گمان کردند بر قدرت ما چیره خواهند شد؟! چه بد داوری می‌کنند!

آيا كسانى كه مرتكب زشتى‌ها مى‌شوند مى‌پندارند كه بر ما پيشى مى‌گيرند؟ چه بد داورى مى‌كنند
آيا كسانى كه كارهاى بد مى‌كنند، مى‌پندارند كه بر ما پيشى خواهند جست؟ چه بد داورى مى‌كنند.
آیا آنان که کار زشت و اعمال ناشایسته مرتکب می‌شوند پنداشتند که بر ما سبقت گیرند (و از عقاب ما خلاصی یابند)؟ بسیار بد حکم می‌کنند.
آیا آنان که مرتکب زشتی ها می شوند، پنداشته اند که می توانند بر ما پیشی گیرند [تا از مجازات و عذاب زشت کاری هایشان بگریزند؟!] چه بد داوری می کنند.
آيا آنان كه مرتكب گناه مى‌شوند پنداشته‌اند كه از ما مى‌گريزند؟ چه بد داورى مى‌كنند.
یا کسانی که کارهای ناروا انجام می‌دهند گمان می‌برند که بر ما پیشی می‌گیرند، چه بد است داوریشان‌
يا مگر كسانى كه بديها مى‌كنند گمان كرده‌اند كه بر ما پيشى مى‌گيرند- از كيفر ما مى گريزند-؟ بد است آن داورى كه مى‌كنند.
آیا کسانی که بدیها را انجام می‌دهند گمان می‌برند که بر ما پیشی می‌گیرند (و از حوزه‌ی قدرت ما می‌گریزند و از چنگال کیفر ما رهائی می‌یابند؟!). چه بد داوری می‌کنند!
یا کسانی که کارهای بد می‌کنند، می‌پندارند که بر ما پیشی می‌گیرند؟ بدا (بر) آنچه حکم می‌کنند.
یا گمان دارند آنان که کنند بدیها که بر ما سبقت گیرند زشت است آنچه حکم کنند


العنكبوت ٣ آیه ٤ العنكبوت ٥
سوره : سوره العنكبوت
نزول : ١٠ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَسْبِقُونَا»: از پیش ما در بروند. از دست ما به در روند (نگا: انفال / ). «یَحْکُمُونَ»: داوری می‌کنند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پندار بدکاران در گریز از مجازات الهى، پندارى باطل است. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا) «أم» در «أم حسب» منقطعه و به معناى «بل اضراب» است و معناى انتقال را مى دهد. انتقال، از «انکار پندار آزموده نشدن، به مجرد ایمان» به «انکار عدم مجازات»، است. مراد از «سبقت از خدا» یا کنایه از «مغلوب ساختن دین خدا» است و یا «گریز از خدا». به قرینه این که در آیه، سخن از گناه است، «گریز از عذاب خدا» مراد است و برداشت بالا، مبتنى بر همین احتمال است.

۲ - پندار بدکاران در سیطره و غلبه بر دین خدا، پندارى خام و باطل است. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا) بنابراین احتمال که مراد از «سبقت از خدا»، پشت سر نهادن دین خدا باشد که کنایه از مغلوب ساختن آن است، نکته بالا قابل استفاده است.

۳ - پندار کافران در غلبه بر دین خدا، پندارى خام و باطل است. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا) به قرینه آیات قبل که در آنها از مدعیان ایمان و پندارشان سخن گفته شده است، مراد از «یعملون السیّئات» مى تواند «کافران» باشد.

۴ - پندار کافران براى رهایى از کیفر الهى، پندارى خام و باطل است. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا)

۵ - کافران، مردمى بدکارند. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا)

۶ - کافران، براى بازداشتن مردم از توحید، تلاش مى کردند. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا) بنابراین که مراد از «سبقت از خدا»، پشت سرگذاشتن دین خدا باشد، منظور این خواهد بود که کافران، در صدد بوده اند که اجازه ندهند تا دین توحیدى، در میان مردم، رواج پیدا کند.

۷ - بدکاران، مجازات خواهند شد. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا) در صورتى که مراد از «سبقت از خدا»، گریز از کیفر خدا باشد، آیه، دلالت مى کند که آنان، کیفر دارند.

۸ - کافران، به کیفر الهى، مجازات خواهند شد. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا)

۹ - پندار امکان گریز از مجازات الهى، پندارى ناشایست است. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا ساء ما یحکمون)

۱۰ - از داورى خیالى و دور از واقعیت، باید پرهیز کرد. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا ساء ما یحکمون)

۱۱ - قضاوت کافران درباره غلبه شان بر دین خدا، مبتنى بر وهم و خیال و قضاوت ناشایست بود. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا ساء ما یحکمون)

۱۲ - هرگز، هیچ قدرتى، توان پیشى گرفتن بر خدا را ندارد. (أم حسب الذین یعملون السیّئات أن یسبقونا ساء ما یحکمون)

موضوعات مرتبط

  • بدکاران :۵ بینش بدکاران ۵ ۲; پندار بدکاران ۵ ۱; کیفر بدکاران ۵ ۷
  • بینش: بینش باطل ۲
  • پندار: پندار باطل ۱، ۳، ۴، ۹
  • توحید: ممانعت از توحید ۶
  • خدا: سبقت بر خدا ۱۲; قدرت خدا ۱۲; کیفرهاى خدا ۸
  • دین: پیروزى بر دین ۲، ۳، ۱۱
  • قضاوت: اجتناب از قضاوت پندارى ۱۰; قضاوت باطل ۱۱; قضاوت ناپسند ۹
  • کافران: بدکارى کافران ۵; پندار کافران ۳، ۴; تلاش کافران صدراسلام ۶; کیفر کافران ۸; مبانى قضاوت کافران ۱۱
  • کیفر: مصونیت از کیفر ۴، ۹; نجات از کیفر ۱

منابع