الصافات ٦٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۵۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا این (نعمتهای جاویدان بهشتی) بهتر است یا درخت (نفرت‌انگیز) زقّوم؟!

|آيا اين براى پذيرايى بهتر است يا درخت زقوم
آيا از نظر پذيرايى اين بهتر است يا درخت زقوم؟!
آیا این پذیرایی (و مقام عالی) بهتر است یا درخت زقّوم جهنم؟
آیا این [بهشت جاودان پر نعمت] برای پذیرایی بهتر است یا درخت زقّوم؟
آيا خورش را اين بهتر يا درخت زقوم؟
آیا این پیشکش بهتر است یا درخت زقوم؟
آيا اين براى پذيرايى و مهمانى بهتر است يا درخت زقوم [كه در ميان دوزخ رسته است‌]؟
آیا آن (همه نعمتهای بیکران و جاویدانی) که بهشتیان را با آن پذیرائی می‌کنند بهتر است، یا درخت زقّوم (نفرت‌انگیز که از آن به دوزخیان می‌دهند؟).
آیا این (منزلگاه والا) برای پذیرایی واردان بهتر است، یا درخت زقّوم‌؟!
آیا این بهتر است پیشکشی یا درخت تلخکام زقّوم‌


الصافات ٦١ آیه ٦٢ الصافات ٦٣
سوره : سوره الصافات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«نُزُلاً»: (نگا: آل‌عمران / کهف / و سجده / ). «الزَّقُّومِ»: نام درختچه بدبو و تلخ مزه‌ای است که در سرزمین تهامه می‌روید و شیره‌ای دارد که اگر به بدن انسان بخورد، ورم می‌کند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - زندگى انسان هاى بهشتى با انواع نعمت ها (همچون نهرها، تخت ها، شراب و همسران زیبا) قابل مقایسه با زندگى پردرد و رنج دوزخیان نیست. (أذلک خیر نزلاً أم شجرة الزقّوم) خوب بودن زندگى بهشتیان و بدى زندگى دوزخیان امرى روشن و آشکار است. بر این اساس سؤال از بهتر بودن زندگى بهشتیان نسبت به دوزخیان مى تواند براى بیان شدت تفاوت این دو زندگى و قابل قیاس نبودن آنها مى باشد.

۲ - انسان، طالب خیر و دنبال بهترین ها براى خویش است. (أذلک خیر نزلاً أم شجرة الزقّوم) از پرسش درباره خوب یا خوب تر بودن دو نوع زندگى، مى توان استفاده کرد که انسان طبیعتاً طالب خیر و به دنبال بهترین ها است; ولى در تشخیص آن ممکن است دچار خطا شود.

۳ - انواع بوستان ها، میوه ها، شراب ها، تخت ها، بزم انس و همسران زیبا، مجموعه پذیرایى خداوند از بهشتیان و بندگان مخلَص خدا (إلاّ عباد اللّه المخلصین ... فى جنّ-ت النعیم ... و عندهم قصرت الطرف ... أذلک خیر نزلاً) «نزل» به مجموعه اى گفته مى شود که براى پذیرایى از مهمان آماده مى سازند.

۴ - بهشتیان، مهمانان خدا در بهشت (أذلک خیر نزلاً)

۵ - درخت زقّوم، وسیله پذیرایى و خوراک دوزخیان (أم شجرة الزقّوم) «زقّوم» نوعى از گیاه زهردارى است که در بادیه ها مى روید (قاموس المحیط)، ولى برخى از مفسران ویژگى هاى دیگرى براى این درخت برشمرده و گفته اند: درختى با برگِ ریز و بدبو است و شیره اى از آن مى تراود که بدن به محض تماس با آن آماس مى کند. این درخت در سرزمین هاى خشک مى روید (روح المعانى (آلوسى)، ذیل آیه شریفه).

موضوعات مرتبط

  • انسان: خیرطلبى انسان ۲; صفات انسان ۲
  • بندگان خدا: پذیرایى اخروى از بندگان خدا ۳; فضایل بندگان خدا ۳; نعمتهاى اخروى بندگان خدا ۳
  • بهشت: باغهاى بهشت ۳; تختهاى بهشت ۱، ۳; شراب بهشتى ۱، ۳; قیاس بهشت و جهنم ۱; میوه هاى بهشت ۳; نعمتهاى بهشت۱; نهرهاى بهشت ۱; همسران بهشتى ۱، ۳
  • بهشتیان: فضایل بهشتیان ۴; ویژگیهاى زندگى بهشتیان ۱
  • جهنم: خوردنیهاى جهنم ۵
  • جهنمیان: پذیرایى از جهنمیان ۵; سختى زندگى جهنمیان ۱
  • خدا: مهمانان خدا ۴
  • درخت زقوم: پذیرایى با درخت زقوم ۵
  • مخلصین: پذیرایى اخروى از مخلصین ۳; فضایل مخلصین ۳; نعمتهاى اخروى مخلصین ۳

منابع