الشورى ١٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

خداوند نسبت به بندگانش لطف (و آگاهی) دارد؛ هر کس را بخواهد روزی می‌دهد و او قوّی و شکست‌ناپذیر است!

|خدا نسبت به بندگانش لطف دارد، هر كه را بخواهد روزى مى‌دهد و اوست نيرومند شكست ناپذير
خدا نسبت به بندگانش مهربان است: هر كه را بخواهد روزى مى‌دهد و اوست نيرومند غالب.
خدا را به بندگان لطف و محبت بسیار است، هر که را بخواهد روزی می‌دهد و او توانای مطلق و مقتدر و غالب است.
خدا نسبت به بندگانش بسیار مهربان و نیکوکار است، هر که را بخواهد روزی می بخشد و او نیرومند و توانای شکست ناپذیر است.
خدا با بندگانش مهربان است. هر كه را بخواهد روزى مى‌دهد. و او توانا و پيروزمند است.
خداوند در کار بندگانش باریک‌بین است، هرکس را که بخواهد روزی می‌دهد و اوست توانای پیروزمند
خداى به بندگان خويش مهربان و نيكوكار- يا در كارهاشان دقيق و باريكدان- است، هر كه را خواهد روزى دهد، و اوست نيرومند و تواناى بى‌همتا.
خداوند نسبت به بندگانش بسیار لطف و مرحمت دارد، و به هر کس که خود بخواهد روزی می‌رساند (و بدو نعمت فراوان می‌دهد و خوبی می‌کند)، و او نیرومند و چیره است (و قادر بر انجام هر کاری، و وفای به عهدها و وعده‌های خویش است).
خدا نسبت به بندگانش بسی کانون لطف است؛ هر که را بخواهد روزی می‌دهد و اوست (همان) نیرومند عزیز.
خدا مهربان است به بندگان خویش روزی دهد هر که را خواهد و او است توانای عزیز


الشورى ١٨ آیه ١٩ الشورى ٢٠
سوره : سوره الشورى
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَطِیفٌ»: کسی که دارای لطف و مرحمت بسیار است. کسی که بس دقیق و آگاه است. «یَرْزُقُ مَن یَشَآءُ»: منظور توسعه روزی و نعمت است، والاّ همگان روزی‌خواران یزدانند (نگا: رعد / )

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - لطف و رحمت پیوسته خداوند نسبت به بندگان خویش (اللّه لطیف بعباده)

۲ - آگاهى همه جانبه، دقیق و عمیق خداوند، نسبت به امور بندگان (اللّه لطیف بعباده) یکى از معانى «لطف و لطافة» دستیابى به امور دقیق است و اسناد لطف به خدا، به معناى احاطه و علم همه جانبه او به دقایق امور است.

۳ - روزى و معیشت بندگان، متکى به مشیت خداوند است. (یرزق من یشاء)

۴ - اعطاى روزى به خلق، نمودى از لطف و رحمت و آگاهى خداوند به بندگان خویش (اللّه لطیف بعباده یرزق من یشاء)

۵ - برخوردارى گمراهان از روزى خداوند، نمود لطف او به بندگان خویش است; نه نشانه استحقاق آنان (لفى ضلل بعید . اللّه لطیف بعباده یرزق من یشاء)

۶ - تنها خداوند، قوى (توانمند و داراى قدرت) و عزیز (پیروزمند و شکست ناپذیر) است. (و هو القوىّ العزیز) «قوىّ» و «عزیز» مسند با الف و لام و مفید حصر است.

۷ - قدرت نامحدود خدا، تضمین کننده رزق پیوسته او به بندگان (یرزق من یشاء و هو القوىّ العزیز)

۸ - مشیت بى چون و چراى خداوند، نشانى از قدرت شکست ناپذیر او است. (یرزق من یشاء و هو القوىّ العزیز)

۹ - خداوند، قادر به مجازات گمراهان و منکران رستاخیز و لطف او به خلق مانع از سلب روزى آنان در دنیا است. (لفى ضلل بعید . اللّه لطیف بعباده یرزق من یشاء و هو القوىّ العزیز) با توجه به معناى «لطیف» - که حکایت از رحمت و لطف دارد - برداشت یاد شده به دست مى آید.

۱۰ - خداوند، قادر به مجازات گمراهان و سلب بهره ورى هاى دنیوى ایشان است; ولى ریزنگرى ها و مشیت او در تدبیر جهان مانع از این اقدام است. (لفى ضلل بعید ... لطیف ... یرزق من یشاء و هو القوىّ) ارتباط این آیه با آیه قبل، نشان مى دهد که آیه شریفه درصدد پاسخ گویى به یک پرسش نهفته است و آن این که: اگرمنکران معاد و گمراهان، برباطل اند پس چرا خداوند روزى خود رااز آنان دریغ نمى دارد؟! خداوند در پاسخ سه موضوع مهم را مطرح فرموده است: «لطیف بودن»، «مشیت» و «قدرت شکست ناپذیر او».

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: عزیز ۶; قوى ۶
  • خدا: آثار لطف خدا ۹، ۱۰; آثار مشیت خدا ۳، ۱۰; استمرار رحمت خدا ۱; استمرار لطف خدا ۱; تدبیر خدا ۱۰; حاکمیت مشیت خدا ۸; رازقیت خدا ۳، ۷; قدرت خدا ۹، ۱۰; نشانه هاى رحمت خدا ۴; نشانه هاى عزت خدا ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۸; نشانه هاى لطف خدا ۴، ۵; وسعت علم خدا ۲; وسعت قدرت خدا ۷
  • روزى: منشأ روزى ۳، ۷، ۹
  • گمراهان: روزى گمراهان ۵; کیفر گمراهان ۹; موانع سلب امکانات مادى گمراهان ۱۰; موانع کیفر گمراهان ۱۰
  • لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۹
  • معاد: کیفر مکذبان معاد ۹
  • موجودات: روزى موجودات ۴

منابع