الزخرف ٥٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

امّا هنگامی که ما را به خشم آوردند، از آنها انتقام گرفتیم و همه را غرق کردیم.

|و چون ما را به خشم آوردند از آنها انتقام گرفتيم و همگى‌شان را غرق كرديم
و چون ما را به خشم درآوردند، از آنان انتقام گرفتيم و همه آنان را غرق كرديم.
پس آن گاه که فرعون و فرعونیان ما را به خشم آوردند ما هم از آنان انتقام کشیدیم و همه را غرق (دریای هلاک) نمودیم.
چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم، پس همه را غرق کردیم.
چون ما را به خشم آوردند، از آنها انتقام گرفتيم و همگان را غرقه ساختيم.
و چون ما را به خشم آوردند، از ایشان انتقام گرفتیم، و همگیشان را غرقه ساختیم‌
پس چون ما را به خشم آوردند از آنان كين ستانديم و همگى را غرق كرديم.
هنگامی که ما را (با افراط در فساد و استمرار در طغیان) بر سر خشم آوردند، از آنان انتقام گرفتیم و به کیفرشان رساندیم و همه را (در رودخانه‌ی دریاگون نیل) غرق کردیم.
پس هنگامی‌که ما را به (خشم و) اندوه درآوردند، از آنان انتقام گرفتیم. پس همه‌ی آنان را غرق کردیم.
تا گاهی که به خشم آوردند ما را کین کشیدیم از ایشان پس غرق ساختیم ایشان را همگی‌


الزخرف ٥٤ آیه ٥٥ الزخرف ٥٦
سوره : سوره الزخرف
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«آسَفُونَا»: ما را خشمگین کردند. این نکته قابل توجّه است که نه خشم و کین درباره خداوند مهربان مفهومی‌دارد، و نه رضایت و خوشنودی خدا بدان معنی که در میان ما معروف است. بلکه خشم و کین او به معنی اراده مجازات، و رضایت و خوشنودی او به معنی اراده اجر و ثواب است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - فرعونیان با اطاعت کورکورانه از فرعون، خشم و عذاب الهى را براى خویش فراهم آوردند. (فلمّا ءاسفونا انتقمنا منهم)

۲ - پیروى از جباران و ستم پیشگان، درپى دارنده خشم و عذاب الهى است. (فأطاعوا ... فلمّا ءاسفونا انتقمنا منهم)

۳ - خشم و انتقام خداوند از انسان ها، ناشى از عملکرد خود آنان است. (فأطاعوا ... فلمّا ءاسفونا انتقمنا منهم)

۴ - پیروان ستمگران، همانند آنان مستحق عذاب الهى اند. (فلمّا ءاسفونا انتقمنا منهم فأغرقنهم أجمعین)

۵ - غرق شدن و نابودى تمامى فرعونیان، در پى انتقام الهى از ایشان (فأغرقنهم أجمعین)

۶ - مایه افتخار و اقتدار فرعونیان، عامل هلاکت و نابودى ایشان (و هذه الأنهر تجرى من تحتى ... انتقمنا منهم فأغرقنهم)

۷ - عوامل طبیعى در خدمت تحقق اراده الهى (و هذه الأنهر تجرى من تحتى ... فأغرقنهم أجمعین)

۸ - عذاب الهى، بر جوامع حق ستیز فراگیر و گسترده است. (فأغرقنهم أجمعین)

۹ - هلاکت و نابودى، فرجام ملت هاى ذلت پذیر و پیرو کفر و ستم (فاستخفّ قومه ... فأغرقنهم أجمعین) از این که فرعونیان با ضعف و زبونى در برابر دستگاه جبار فرعونى سرانجام به هلاکت رسیدند، مطلب بالا استفاده مى شود.

روایات و احادیث

۱۰ - «(عن) أبى عبداللّه(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ «فلمّا آسفونا انتقمنا» قال: إنّ اللّه تبارک و تعالى لایأسف کأسفنا و لکنّه خلق أولیاء لنفسه یأسفون و یرضون ...فجعل رضاهم لنفسه رضىً و سخطهم لنفسه سخطاً...;[۱] از امام صادق(ع) درباره سخن خداوند عزّوجلّ «فلمّا آسفونا انتقمنا» روایت شده که فرمود: خداوند مثل ما انسان ها تأسف ندارد و لکن او براى خود اولیایى خلق نموده که حالات تأسف و رضایت دارند و ... و خشم و رضایت آنان را خشم و رضایت خود قرار داده است».

موضوعات مرتبط

  • اطاعت: آثار اطاعت از ظالمان ۲
  • تقلید: آثار تقلید کورکورانه ۱
  • حق: عذاب حق ستیزان ۸
  • خدا: انتقام خدا ۵; تأسف خدا ۱۰; زمینه انتقام خدا ۳; زمینه عذابهاى خدا ۱، ۲; زمینه غضب خدا ۱، ۲، ۳; مجارى اراده خدا ۷; وسعت عذابهاى خدا ۸
  • ذلت: فرجام ذلت پذیران ۹; هلاکت ذلت پذیران ۹
  • ظالمان: عذاب پیروان ظالمان ۴; عذاب ظالمان ۴; فرجام ظالمان ۹; هلاکت ظالمان ۹
  • عذاب: اهل عذاب ۴; موجبات عذاب ۱
  • عمل: آثار عمل ۳
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۷
  • فرعونیان: تقلید کورکورانه فرعونیان ۱; عوامل تفاخر فرعونیان ۶; عوامل هلاکت فرعونیان ۶; غرق فرعونیان ۵; هلاکت فرعونیان ۵
  • کافران: فرجام کافران ۹; هلاکت کافران ۹

منابع

  1. توحید صدوق، ص ۱۶۸، ب ۲۶، ح ۲; معانى الأخبار، ص ۱۹، ح ۲.