الزخرف ٥٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

امّا هنگامی که عذاب را از آنها برطرف می‌ساختیم پیمان خود را می‌شکستند!

|پس هنگامى كه عذاب را از آنها برداشتيم به ناگاه ايشان پيمان مى‌شكستند
و چون عذاب را از آنها برداشتيم، بناگاه آنان پيمان شكستند.
پس آن گاه که (به دعای موسی) ما عذاب را از آنها برداشتیم باز آنها نقض عهد کردند.
هنگامی که عذاب را از آنان برطرف می کردیم، ناگاه پیمان می شکستند.
چون عذاب را از آنها برداشتيم، پيمان خود را شكستند.
و چون عذاب را از آنان بر طرف ساختیم، آنگاه بود که پیمان شکنی کردند
و چون عذاب را از آنها برداشتيم هماندم پيمان شكستند.
امّا هنگامی که عذاب و مصائب را از ایشان به دور داشتیم و برطرف ساختیم، آنان هرچه زودتر عهدشکنی کردند.
پس چون (پرده‌ی) عذاب را از آنها برگرفتیم، ناگهان (هم)آنان پیمان می‌شکنند.
پس هنگامی که برداشتیم از ایشان عذاب را ناگاه ایشانند پیمان‌شکنان‌


الزخرف ٤٩ آیه ٥٠ الزخرف ٥١
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فَلَمَّا کَشَفْنَا ...»: (نگا: اعراف / یونس / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - پاسخ مثبت موسى(ع) به تقاضاى فرعونیان و دعاى او براى رفع عذاب از ایشان (ادع لنا ربّک ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب) از ارتباط این آیه با آیه قبل، استفاده مى شود که در آیه شریفه ایجاز و حذفى صورت گرفته است. بدین صورت که آنان از حضرت موسى(ع) درخواست دعا کردند و او خواسته آنها را اجابت نمود.

۲ - سعه صدر و پیگیرى حضرت موسى(ع)، در تبلیغ و هدایت مردم (ادع لنا ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب) برداشت یاد شده بر این اساس است که فرعونیان حضرت موسى(ع) را ساحر مى خواندند و پیام او را به مسخره و استهزا مى گرفتند; اما آن حضرت در راستاى هدایت آنان براى نجاتشان از عذاب دعا کرد.

۳ - اجابت دعاى موسى(ع) از سوى خداوند، در زمینه رفع عذاب از فرعونیان (ادع لنا ربّک ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب)

۴ - نزول عذاب و نیز برطرف ساختن آن، تنها در اختیار خداوند است. (و أخذنهم بالعذاب ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب )

۵ - پیمان شکنى سریع فرعونیان، پس از برطرف شدن عذاب و بلا از ایشان (فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون) «نکث» (مصدر «ینکثون» ) در اصل به معناى نقض و شکستن است که به صورت استعاره در مورد پیمان شکنى، به کار رفته است.

۶ - فرعون و فرعونیان، مردمانى پیمان شکن و فرصت طلب (فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)

۷ - پیمان شکنى، امرى نکوهیده (فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)

۸ - دعا به درگاه خداوند، داراى تأثیر در رهایى انسان از مشکلات و سختى ها (ادع لنا ربّک ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب)

۹ - خداگرایى انسان، به هنگام سختى ها و شداید و خداگریزى وى در شرایط رفاه و آسایش (و أخذنهم بالعذاب ... ادع لنا ربّک ... إنّنا لمهتدون . فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)

۱۰ - انسان هاى مستکبر و حق ستیز، تأثیرناپذیر از آیات اعجازى و کیفرى (فلمّا جاءهم بایتنا إذا هم منها یضحکون . و ما نریهم من ءایة ... و أخذنهم بالعذاب ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)

موضوعات مرتبط

  • آسایش: آثار آسایش ۹
  • ایمان: زمینه ایمان ۹
  • خدا: اختصاصات خدا ۴; زمینه اعراض از خدا ۹
  • دعا: آثار دعا ۸
  • ذکر: زمینه ذکر خدا ۹
  • رفاه: آثار رفاه ۹
  • سختى: آثار سختى ۹; عوامل نجات از سختى ۸
  • عذاب: منشأ رفع عذاب ۴; منشأ عذاب ۴
  • عهدشکنى: سرزنش عهدشکنى ۷
  • فرعون: عهدشکنى فرعون ۶; فرصت طلبى فرعون ۶
  • فرعونیان: آثار رفع عذاب از فرعونیان ۵; خواسته هاى فرعونیان ۱; درخواست رفع عذاب از فرعونیان ۱; رفع عذاب از فرعونیان۳; عهدشکنى فرعونیان ۵، ۶; فرصت طلبى فرعونیان ۶
  • کفر: زمینه کفر ۹
  • مستکبران: حق ناپذیرى مستکبران ۱۰
  • موسى(ع): اجابت دعاى موسى(ع) ۳; تبلیغ موسى(ع) ۲; دعاى موسى(ع) ۱; شرح صدر موسى(ع) ۲; قصه موسى(ع) ۱، ۳; هدایتگرى موسى(ع) ۲

منابع