الرحمن ٣١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=زود است بپردازیم به شما ای سنگینان (ای دو گرانمایگان) | |-|معزی=زود است بپردازیم به شما ای سنگینان (ای دو گرانمایگان) | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::31|٣١]] | قبلی = الرحمن ٣٠ | بعدی = الرحمن ٣٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«سَنَفْرُغُ لَکُمْ»: به حساب شما خواهیم رسید. به شما خواهیم پرداخت. فَرَغَ لِکَذا: عَمِدَ إِلَیْهِ. «الثَّقَلانِ»: انس و جن. مثنی (ثَقَل) است. هر چیز که برای آن وزن و قدری هست، آن را (ثَقَل) مینامند. انس و جن را به جهت بلندی مرتبت و منزلت و عظمت مقام نسبت به پدیدههای دیگر، و داشتن اختیار نسبی و مسؤولیت شخصی، و بالاخره به خاطر سنگینی معنوی خدادادی، ثَقَلَیْن مینامند. | «سَنَفْرُغُ لَکُمْ»: به حساب شما خواهیم رسید. به شما خواهیم پرداخت. فَرَغَ لِکَذا: عَمِدَ إِلَیْهِ. «الثَّقَلانِ»: انس و جن. مثنی (ثَقَل) است. هر چیز که برای آن وزن و قدری هست، آن را (ثَقَل) مینامند. انس و جن را به جهت بلندی مرتبت و منزلت و عظمت مقام نسبت به پدیدههای دیگر، و داشتن اختیار نسبی و مسؤولیت شخصی، و بالاخره به خاطر سنگینی معنوی خدادادی، ثَقَلَیْن مینامند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۷
ترجمه
الرحمن ٣٠ | آیه ٣١ | الرحمن ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَنَفْرُغُ لَکُمْ»: به حساب شما خواهیم رسید. به شما خواهیم پرداخت. فَرَغَ لِکَذا: عَمِدَ إِلَیْهِ. «الثَّقَلانِ»: انس و جن. مثنی (ثَقَل) است. هر چیز که برای آن وزن و قدری هست، آن را (ثَقَل) مینامند. انس و جن را به جهت بلندی مرتبت و منزلت و عظمت مقام نسبت به پدیدههای دیگر، و داشتن اختیار نسبی و مسؤولیت شخصی، و بالاخره به خاطر سنگینی معنوی خدادادی، ثَقَلَیْن مینامند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - هشدار الهى، به دور نبودن لحظه حسابرسى خلق و برپایى قیامت (سنفرغ لکم أیّه الثقلان)
۲ - جن و انس، هر دو داراى مسؤولیت و حسابرسى در قیامت (سنفرغ لکم أیّه الثقلان)
۳ - بسیج تمامى امکانات هستى در نشأه آخرت، براى حسابرسى نهایى خلق (سنفرغ لکم أیّه الثقلان) نسبت داده شدن «فراغ» به خداوند - با ضمیر متکلم مع الغیر - مى تواند کنایه از این باشد که او تمامى اسباب و عوامل را در جهت رسیدگى به حساب خلق، در قیامت قرار مى دهد.
۴ - ارجمندى و مرتبت جن و انس، به عنوان دو موجود شعورمند و مسؤول در نظام جهان (سنفرغ لکم أیّه الثقلان) ممکن است وصف «ثقلان» (دو موجود وزین و گران سنگ) از آن جهت به جن و انس اطلاق شده باشد که در پرتو شعور و مسؤولیتشان، مورد حسابرسى خداوند قرار مى گیرند وشایستگى آن را دارند.
موضوعات مرتبط
- انسان: تکلیف انسان ۲، ۴; حسابرسى اخروى انسان ۲، ۳; شعور انسان۴; فضایل انسان ۴
- جن: تکلیف جن ۲، ۴; حسابرسى اخروى جن ۲; شعور جن ۴; فضایل جن ۴
- حسابرسى: نزدیکى حسابرسى اخروى ۱
- خدا: هشدارهاى خدا ۱
- قیامت: حسابرسى در قیامت ۳; نزدیکى قیامت ۱
- موجودات: موجودات با شعور ۴