التوبة ١٠٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۲۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا نمی‌دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش می‌پذیرد، و صدقات را می‌گیرد، و خداوند توبه‌پذیر و مهربان است؟!

آيا ندانسته‌اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى‌پذيرد و صدقات را مى‌ستاند؟ و خداست كه توبه‌پذير مهربان است
آيا ندانسته‌اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى‌پذيرد و صدقات را مى‌گيرد، و خداست كه خود توبه‌پذير مهربان است؟
آیا مؤمنان هنوز ندانسته‌اند که محققا خداست که توبه بندگان را می‌پذیرد و صدقه آنها را قبول می‌فرماید و خداست که بسیار توبه پذیر و بر خلق مهربان است؟
آیا ندانسته اند که فقط خداست که از بندگانش توبه را می پذیرد و صدقات را دریافت می کند؟ و یقیناً خداست که بسیار توبه پذیر و مهربان است.
آيا هنوز ندانسته‌اند كه خداست كه توبه بندگانش را مى‌پذيرد و صدقات را مى‌ستاند، و خداست كه توبه‌پذير و مهربان است؟
آیا ندانسته‌اند که خداوند است که توبه بندگانش و نیز صدقات را می‌پذیرد، و اینکه خداوند توبه‌پذیر مهربان است‌
آيا ندانستند كه خداست كه توبه را از بندگان خود مى‌پذيرد و صدقه‌ها را مى‌ستاند، و اوست بسيار توبه‌پذير و مهربان؟
آیا نمی‌دانند که تنها خدا است که توبه (ی توبه‌کاران راستین) و زکات و صدقه (ی مؤمنان مخلص) را می‌پذیرد، و فقط او است که بسیار توبه‌پذیر و مهربان است؟
آیا ندانستند (که) خدا به‌درستی (هم)او از بندگانش توبه را می‌پذیرد و صدقات را (از ایشان) می‌گیرد و خداست که خود به‌راستی بسی توبه‌پذیرِ رحمتگر بر ویژگان است‌؟
آیا ندانستند که خدا است آنکه می‌پذیرد توبه را از بندگان خویش و می‌ستاند صدقات را و آنکه خدا است بسیار توبه‌پذیرنده مهربان‌


التوبة ١٠٣ آیه ١٠٤ التوبة ١٠٥
سوره : سوره التوبة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَأخُذُ»: در اینجا به معنی می‌پذیرد و پاداش آن را می‌دهد (نگا: ذاریات / ). رابطه لطیفی میان (خُذْ) در آیه قبلی، و (یَأْخُذُ) در این آیه است، و آن این که پیغمبر همان چیزی را دریافت می‌دارد که خدا بدان دستور می‌دهد.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پذیرش توبه، تنها از سوى خداوند و مربوط به اوست. (صل علیهم ... أن اللّه هو یقبل التوبة) برداشت فوق با توجّه به آمدن ضمیر فصل در «أن اللّه هو یقبل التوبة» است; زیرا ضمیر فصل در جایى که خبر مبتدا داراى الف و لام جنس نباشد، مفید حصر است.

۲ - پذیرش توبه بندگان، وعده حتمى خدا به آنان (ألم یعلموا أن اللّه هو یقبل التوبة عن عباده)

۳ - گیرنده زکات در حقیقت، خداست و پیامبر (ص) و حاکم اسلامى تنها وسایطند. (خذ من أمولهم صدقة ... و یأخذ الصدقت)

۴ - انفاقها و صدقات گنهکاران توبه کننده، مورد قبول و پذیرش پروردگار است. (و ءاخرون اعترفوا بذنوبهم ... خذ من أمولهم صدقة ... و یأخذ الصدقت)

۵ - پذیرش توبه گنهکاران از سوى خداوند، در گرو اقدامهاى عملى آنان براى نشان دادن صداقت خود است. (أن اللّه هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقت)

۶ - پذیرش توبه گنهکار، در پرتو اعتراف و نیز خشکاندن ریشه هاى گناه است; نه صرف ندامت. (و ءاخرون اعترفوا بذنوبهم ... هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقت) برداشت فوق با توجّه به شأن نزول است که درآن چنین آمده: متخلفان از جنگ تبوک به خاطر دلبستگى به مال مرتکب گناه شدندو پس از ندامت و اعتراف، پیشنهاد کردند که همان اموال را صدقه دهند تا ریشه گناهشان بخشکد، خداوند نیز بر پیشنهاد آنان صحه نهاد و تنها بخشى از مالشان را پذیرفت.

۷ - اهمیّت پرداخت زکات و صدقات، و جایگاه ویژه آن در میان تکالیف دینى (و یأخذ الصدقت) از اینکه خداوند خود را به عنوان دریافت کننده صدقه معرفى کرده است، برداشت فوق استفاده مى شود.

۸ - ترغیب گنهکاران از سوى خدا به توبه کردن از خطاهایشان و نیز دادن صدقه (زکات) در راه خدا و امیدوار بودن به پذیرفته شدن آن (أن اللّه هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقت)

۹ - انفاق و پرداخت صدقات از نشانه هاى اصلى و جلوه توبه راستین است. (أن اللّه هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقت)

۱۰ - لزوم توجّه انسان به توبه پذیرى و رحمت گسترده خداوند (ألم یعلموا أن اللّه هو یقبل التوبة ... و أن اللّه هو التواب الرحیم)

۱۱ - تنها خداوند، تواب (بسیار توبه پذیر) و رحیم (مهربان) است. (و أن اللّه هو التواب الرحیم)

۱۲ - توبه پذیرى خداوند، جلوه اى از رحمت گسترده اوست. (یقبل التوبة ... و أن اللّه هو التواب الرحیم)

روایات و احادیث

۱۳ - از امام صادق (ع) روایت شده که امام سجاد (ع) فرمود: «... ان الصدقة لاتقع فى ید العبد حتى تقع فى ید الرب و هو قوله « هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقت» ;[۱] به تحقیق صدقه در دست عبد قرار نمى گیرد مگر اینکه [قبلاً] در دست خدا قرار گیرد و این سخن خداست که فرمود: اوست که توبه را از بندگان خود مى پذیرد و صدقات را مى گیرد».

۱۴ - از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: «... الأخذ فى وجه القبول منه (اللّه عز وجل) کما قال: «و یأخذ الصدقات» اى یقبلها من أهلها و یثیب علیها ... ;[۲] «اخذ» در یک وجه [به معناى] قبول از طرف خداى عز و جل مى باشد، چنان که فرموده: «و یأخذ الصدقات»; یعنى صدقات را از اهل آن قبول مى کند و براى آن ثواب مى دهد ...».

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: توّاب ۱۱; رحیم ۱۱
  • اقرار: آثار اقرار به گناه ۶
  • امیدوارى: امیدوارى به قبول زکات ۸
  • انفاق: آثار انفاق ۹
  • تائبان: قبول انفاق تائبان ۴; قبول زکات تائبان ۴; قبول صدقات تائبان ۴
  • توبه: آثار صداقت در توبه ۵; تشویق به توبه ۸; زمینه قبول توبه ۶; شرایط قبول توبه ۵; قبول توبه ۱; نشانه هاى توبه واقعى ۹; وعده قبول توبه ۲
  • خدا: اختصاصات خدا ۱، ۱۱; تشویقهاى خدا ۸; توبه پذیرى خدا ۱۲; حتمیت وعده هاى خدا ۲; خدا و اخذ زکات ۳; نشانه هاى رحمت خدا ۱۲
  • ذکر: ذکر توبه پذیرى خدا ۱۰; ذکر رحمت خدا ۱۰
  • رهبران دینى: رهبران دینى و اخذ صدقات ۳; نقش رهبران دینى ۳
  • زکات: آثار زکات ۹; اهمیّت زکات ۷; تشویق به زکات ۸; زکات گیرنده واقعى ۳
  • صدقات: آثار صدقات ۹; اهمیّت صدقات ۷; تشویق به صدقات ۸; گیرنده صدقات ۱۳، ۱۴; مراد از اخذ صدقات ۱۴
  • گناه: آثار ترک گناه ۶
  • محمّد (ص): محمّد (ص) و اخذ زکات ۳

منابع

  1. تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۱۰۸، ح ۱۱۸; تفسیر برهان، ج ۲، ص ۱۵۷، ح ۱۱.
  2. توحید صدوق، ص ۱۶۲، ح ۲; نورالثقلین، ج ۲، ص ۲۶۱، ح ۳۱۰.