البقرة ٢٢٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و اگر تصمیم به جدایی گرفتند، (آن هم با شرایطش مانعی ندارد؛) خداوند شنوا و داناست.

و اگر عزم طلاق كردند خدا شنواى آگاه است
و اگر آهنگ طلاق كردند، در حقيقت خدا شنواى داناست.
و اگر عزم طلاق نمودند خدا (به گفتار و کردارشان) شنوا و داناست.
و اگر [برای پایان یافتن مشکلات] تصمیم به طلاق گرفتند، [در صورت رعایت شرایط مانعی ندارد] مسلماً خدا [به گفتار و کردارشان] شنوا و داناست.
و اگر عزم طلاق كردند، خداوند شنوا و داناست.
و اگر آهنگ طلاق کردند [بدانند] که خداوند شنوای داناست‌
و اگر آهنگ طلاق كردند هر آينه خدا شنوا و داناست.
و اگر تصمیم بر جدائی گرفتند (و در این مدّت بازنگشتند، پس از انقضای آن، یکی از دو راه در پیش است: برگشت به زندگی زناشوئی عادی، یا طلاق به اختیار یا به اجبار. و باید بدانند که گفتار و کردارشان از دید خدا پنهان نمی‌ماند) چه خداوند شنوا و دانا است.
و اگر آهنگ طلاق کردند، خدا همواره شنوای داناست.
و اگر خواستار طلاق شدند همانا خدا است شنوای دانا


البقرة ٢٢٦ آیه ٢٢٧ البقرة ٢٢٨
سوره : سوره البقرة
نزول : ٩ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَزَمُوا» تصمیم گرفتند. عزم خود را جزم کردند.


تفسیر

نکات آیه

۱ - تصمیم در طلاق، با مرد است. (و ان عزموا الطلاق)

۲ - اعتبار قصد و لفظ در طلاق (و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) به نظر مى رسد آوردن دو صفت «سمیع» (شنوا) و «علیم» (دانا) اشاره به اعتبار قصد و لفظ در طلاق دارد.

۳ - حکم ایلاء، تنها در نکاح به عقد دائم، تحقق مى یابد. (للذین یؤلون من نسائهم تربص اربعة اشهر ... و ان عزموا الطلاق) با توجّه به مهلت مرد به مدت چهار ماه (که در نکاح دائم مطرح است)، و اینکه طلاق نیز در عقد دائم است نه منقطع. بنابراین حکم ایلاء در غیر دائم نخواهد بود.

۴ - طلاق، آخرین راه حل مشکل ناسازگارى میان زن و شوهر است. (للذین یؤلون ... و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) تأخیر ذکرى امر طلاق، مى تواند اشاره باشد به این که باید از طلاق، براى حل مشکل در آخرین مرحله استفاده کرد.

۵ - خداوند، شنوا و داناست. (فان اللّه سمیع علیم)

۶ - خداوند، شنوایى داناست. (فان اللّه سمیع علیم)

۷ - ناپسندى طلاق در پیشگاه خداوند* (و ان عزموا الطلاق فان اللّه سمیع علیم) با توجّه به اینکه در بازگشت به زناشویى، وعده به غفران و رحمت خدا داده شده است; ولى در طلاق، تکیه بر دو صفت «سمیع» و «علیم» شده که دلالت بر نوعى تهدید دارد.

موضوعات مرتبط

  • احکام: ۱، ۲، ۳ فلسفه احکام ۴
  • اختلاف: اختلاف خانوادگى ۴
  • اسماء و صفات: سمیع ۵، ۶ ; علیم ۵، ۶
  • ایلاء: احکام ایلاء ۳
  • طلاق: احکام طلاق ۱، ۲ ; ناپسندى طلاق ۷ ; فلسفه طلاق ۴ ; نیت در طلاق ۲
  • مرد: حقوق مرد ۱

منابع