البقرة ١٥٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۴۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

پس به یاد من باشید، تا به یاد شما باشم! و شکر مرا گویید و (در برابر نعمتهایم) کفران نکنید!

پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من سپاسگزارى كنيد و ناسپاسى‌ام نكنيد
پس مرا ياد كنيد، [تا] شما را ياد كنم؛ و شكرانه‌ام را به جاى آريد؛ و با من ناسپاسى نكنيد.
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران نعمت من نکنید.
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس گزارید و کفران نعمت نکنید.
پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم. مرا سپاس گوييد و ناسپاسى من مكنيد.
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس بگزارید و با من ناسپاسی نکنید
پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و مرا سپاس گزاريد و ناسپاسى من مكنيد.
پس مرا یاد کنید (با طاعت و عبادت و دوری از معاصی، به دل و زبان و قلم و قدم، و سیر در آفاق و انفس، جهت کشف عظمت و قدرت من) تا من نیز شما را یاد کنم (با اعطاء ثواب و گشایش ابواب سعادت و خیرات و ادامه‌ی پیروزی و قدرت و نعمت) و از من سپاسگزاری کنید (و با گفتار و کردار، شکرگزار انعام و احسان من باشید) و از من ناسپاسی مکنید (و نعمتهای مرا نادیده مگیرید).
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم‌؛ و سپاسم را به جای آرید و کفر وکفران نورزید.
پس یاد کنید مرا یاد کنم شما را و سپاس گزارید برای من و به من کفر نورزید


البقرة ١٥١ آیه ١٥٢ البقرة ١٥٣
سوره : سوره البقرة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لا تَکْفُرُونِ»: منکر نعمتهای من بر خود با سپاسگزاری نکردن از آنها نشوید. یاء متکلّم برای تخفیف و تناسب فواصل حذف شده است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - ضرورت به یاد خدا بودن و غفلت نکردن از ذکر او فاذکرونى

۲ - به یاد خدا بودن، مایه جلب رضایت و توجّه خاص خداوند است. فاذکرونى أذکرکم فعل «أذکر» در جواب امر قرار گرفته و لذا با حرف شرطى مقدر، مجزوم شده است. در نتیجه جمله با تقدیر آن چنین مى شود: «فاذکرونى ان تذکرونى أذکرکم; به یاد من باشید، اگر به یاد من باشید به یاد شما خواهم بود.» یاد کردن خدا از بندگان، به معناى عنایت و توجّه خاص به آنهاست.

۳ - ضرورت شکرگزارى به درگاه خداوند واشکروا لى

۴ - رسالت پیامبر(ص) و تغییر قبله از بیت المقدس به مسجدالحرام، از نعمتهایى که مسلمانان باید به پاس آنها، همواره به یاد خدا باشند. فولوا وجوهکم شطره ... کما أرسلنا فیکم رسولا ... فاذکرونى برداشت فوق از حرف «فاء» که «اذکرونى» را بر نعمتهاى یاد شده (تغییر قبله و رسالت پیامبر(ص)) تفریع کرده است، به دست مى آید.

۵ - بعثت پیامبر(ص) و تغییر قبله، نمونه اى از توجّه و یاد خدا از بندگان خویش * و حیث ما کنتم فولوا وجوهکم شطره ... کما أرسلنا فیکم رسولا ... فاذکرونى أذکرکم برداشت فوق احتمال دیگرى است که مى توان از تفریع جمله «فاذکرونى ...» بر بعثت پیامبر و تغییر قبله، استفاده کرد; یعنى: فاذکرونى أذکرکم کما ذکرتکم بارسال الرسول و تحویل القبلة.

۶ - رسالت پیامبر(ص) و تغییر قبله، دو نعمتى شایسته و بایسته شکرگزارى به درگاه خدا فولوا وجوهکم شطره ... کما أرسلنا فیکم رسولا ... واشکروا لى شکر، در برابر نعمت است و مصداق مورد نظر براى نعمت - به قرینه آیات قبل - نعمت رسالت و تغییر قبله مى باشد.

۷ - ضرورت پرهیز از کفران نعمتهاى خداوند و لاتکفرون برداشت فوق بر این اساس است که «لاتکفرون» به تقدیر «نعمة» در اصل «و لاتکفروا نعمتى» بوده باشد.

۸ - غفلت از یاد خدا و ناسپاسى نعمتهایش، به منزله انکار اوست. فاذکرونى ... واشکروا لى و لاتکفرون نهى از کفرورزى و انکار خدا (لاتکفرون) - پس از فرمان دادن به ذکر و سپاس او - مى رساند که: غفلت از یاد خدا و ناسپاسى در برابر او، آدمى را به کفرورزى و انکار خدا مى کشاند و یا خود به منزله کفر و انکار خداوند است.

روایات و احادیث

۹ - ابوعمرو زبیرى از امام صادق (ع) روایت کرده است که آن حضرت فرمود: «الوجه الثالث من الکفر کفر النعم و ذلک قوله تعالى ... فاذکرونى أذک--رکم و اشکروا لى و لاتکفرون ...;[۱] وجه سوم از اقسام کفر، کفران نعمت است و این است سخن خداوند که مى فرماید: ... فاذکرونى أذکرکم واشکروا لى و لاتکفرون ... ».

۱۰ - محمّد بن مسلم از امام باقر(ع) روایت کرده است که فرمود: «تسبیح فاطمة (ع) من ذکر اللّه الکثیر الذى قال: اذکرونى اذکرکم;[۲] تسبیح فاطمه(س) ذکر کثیرى است که خداوند فرموده: به یاد من باشید تا به یاد شما باشم».

۱۱ - «و روى ان رسول اللّه(ص) خرج على اصحابه فقال: ... قال سبحانه: فاذکرونى أذکرکم; یعنى، اذکرونى بالطاعة و العبادة اذکرکم بالنعم و الاحسان و الرحمة و الرضوان;[۳] از رسول خدا(ص) درباره سخن خداوند که فرموده «فاذکرونى أذکرکم» روایت شده که یعنى، مرا با اطاعت و عبادت خود یاد کنید تا شما را با نعمتها و احسان و رحمت و رضوان خود یاد نمایم».

۱۲ - از امام باقر(ع) روایت شده که رسول خدا(ص) فرمود: «ان الملک ینزل الصحیفة اول النهار و اول اللیل یکتب فیهاعمل ابن آدم فاملوا فى اولها خیراً و فى آخرها خیراً فان اللّه یغفر لکم ما بین ذلک انشاء اللّه، فان اللّه یقول: اذکرونى اذکروکم;[۴] ملک کارنامه عمل [انسان] را در اول روز و اول شب مى آورد و اعمال بنى آدم را ثبت مى کند، پس سعى کنید در اول روز و اول شب خوبى را املا نمایید که خداوند ان شاء اللّه ما بین آن را مى بخشد; زیرا خداوند مى فرماید: «اذکرونى اذکرکم».

موضوعات مرتبط

  • اطاعت: اطاعت از خدا ۱۱
  • انسان: ثبت عمل انسان ۱۲
  • بندگان خدا: ذکر خدا از بندگان خدا ۵; عوامل ذکر خدا از بندگان خدا ۲، ۱۱
  • خدا: رحمت خدا ۱۱; زمینه تکذیب خدا ۸; زمینه جلب عنایت خدا ۲; نعمتهاى خدا ۴
  • ذکر: آثار ذکر خدا ۲; اهمیّت ذکر خدا ۴; ذکر خدا ۱۰، ۱۱
  • شکر: اهمیّت شکر خدا ۳; شکر نعمت ۴، ۶
  • عبادت: عبادت خدا ۱۱
  • غفلت: آثار غفلت از خدا ۸; اجتناب از غفلت ۱
  • فاطمه(س): تسبیحات فاطمه(س) ۱۰
  • قبله: اهمیّت تغییر قبله ۶; تغییر قبله ۵; نعمت تغییر قبله ۴، ۶
  • کفر: اقسام کفر ۹
  • کفران: آثار کفران نعمت ۸; اجتناب از کفران نعمت ۷; کفران نعمت ۹
  • محمّد(ص): اهمیّت بعثت محمّد(ص) ۶; بعثت محمّد(ص) ۵; نعمت بعثت محمّد(ص) ۶; نعمت رسالت محمّد(ص) ۴
  • مسلمانان: مسؤولیت مسلمانان ۴
  • ملائکه: ملائکه ثبت عمل ۱۲; نقش ملائکه ۱۲

منابع

  1. کافى، ج ۲، ص ۳۹۰، ح ۱; نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۴۰- ، ح ۴۳۰.
  2. تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۶۷، ح ۱۲۲; نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۴۰، ح ۴۲۹.
  3. عدة الداعى، ص ۲۳۸; بحارالانوار، ج ۹۰، ص ۱۶۳- ، ح ۴۲.
  4. تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۶۷، ح ۱۱۹; مجمع البیان، ج ۱، ص ۴۳۱.