الانسان ٣١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) در رحمت (وسیع) خود وارد می‌کند، و برای ظالمان عذاب دردناکی آماده ساخته است!

|هر كه را خواهد به رحمت خويش درمى‌آورد و براى ظالمان عذابى دردناك آماده كرده است
هر كه را خواهد، به رحمت خويش در مى‌آورد، و براى ظالمان عذابى پردرد آماده كرده است.
هر که را بخواهد در (بهشت) رحمت خود داخل گرداند و برای ستمکاران عالم عذاب دردناک مهیّا ساخته است.
هر کس را بخواهد در رحمتش درآورد و برای ستمکاران عذابی دردناک آماده کرده است.
هر كس را كه بخواهد مشمول رحمت خود سازد، و براى ستمكاران عذابى دردآور آماده كرده است.
هر کس را که خواهد به جوار رحمت خویش در آورد، و برای ستمکاران [مشرک‌] عذابی دردناک آماده ساخته است‌
هر كه را خواهد در مهر و بخشايش خويش درآرد و ستمكاران را عذابى دردناك آماده ساخته است.
خداوند هرکس را بخواهد (مشمول رحمت خود می‌سازد و) به بهشت خویش داخل می‌گرداند، ولی برای ستمکاران عذاب دردناکی را فراهم ساخته است.
هر که را بخواهد، در رحمت خویش در آورد، و برای ظالمان عذابی پردرد آماده کرده است.
درآرد هر که را خواهد به رحمت خویش و ستمگران را آماده ساخت برای ایشان عذابی دردناک‌


الانسان ٣٠ آیه ٣١ الانسان ٣٢
سوره : سوره الانسان
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الظَّالِمِینَ»: مفعولٌ‌به فعل محذوفی است که فعل ملفوظ مابعدش، آن را بیان می‌دارد. «رَحْمَتِهِ»: رحمت او. مراد بهشت خدا است.


تفسیر

نکات آیه

۱ - بهره مندى از رحمت خداوند، منوط به مشیت و خواست او است. (یدخل من یشاء فى رحمته)

۲ - دین و تعالیم قرآن، رحمت الهى براى انسان ها (یدخل من یشاء فى رحمته) مفسران براى «رحمت» در این آیه، دو مصداق ذکر کرده اند: ۱. دین و پیمودن راه خدا (به قرینه «من اتّخذ إلى ربّه سبیلاً»); ۲. بهشت (به قرینه بخش آخر این آیه که عذاب دوزخ در آن مطرح شده است). گفتنى است، برداشت یاد شده مبتنى بر احتمال نخست است.

۳ - بهشت، مظهر رحمت الهى به انسان ها است. (یدخل من یشاء فى رحمته)

۴ - ره پویان راه خدا، بهره مند از رحمت او (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه سبیلاً... یدخل من یشاء فى رحمته)

۵ - ظالمان در قیامت، گرفتار عذاب دردناک الهى اند. (و الظلمین أعدّ لهم عذابًا ألیمًا)

۶ - ظالمان، از رحمت الهى محروم اند. (و الظلمین أعدّ لهم عذابًا ألیمًا) برداشت یاد شده، به قرینه مقابله «الظالمین...» با «یدخل من یشاء فى رحمته» استفاده شده است.

۷ - ظلم، موجب محرومیت از رحمت خداوند و گرفتار آمدن به عذاب دردناک الهى است. (یدخل من یشاء فى رحمته و الظلمین أعدّ لهم عذابًا ألیمًا)

۸ - کفر و نپیمودن راه خدا، ظلم است و کافران ظالم اند. (و الظلمین أعدّ لهم عذابًاألیمًا) مقصود از «ظالمین» - به قرینه آیات گذشته - کافرانى هستند که راه خدا را نمى پیمایند.

۹ - نقش اراده و خواست انسان، در بهره مندى از رحمت خداوند و یا گرفتار شدن به عذاب الهى (یدخل من یشاء فى رحمته و الظلمین أعدّ لهم عذابًا ألیمًا) از جمله «فمن شاء اتّخذ إلى ربّه سبیلاً» و عبارت «یدخل من یشاء...» استفاده مى شود که بشر، داراى نوعى اراده و مشیت است. بر این اساس مى توان گفت: همین امر در بهره مندى او از رحمت خداوند و یا گرفتار شدنش به عذاب الهى، تأثیر خواهد گذاشت.

۱۰ - رحمت و لطف خداوند به مؤمنان و کیفر و عذاب ظالمان از سوى او، براساس علم و حکمت او است. (إنّ اللّه کان علیمًا حکیمًا . یدخل من یشاء فى رحمته و الظلمین أعدّ لهم عذابًا ألیمًا) برداشت یاد شده، بر این فرض مبتنى است که جمله «یدخل من یشاء...»، خبر براى «إنّ» در «إنّ اللّه» و جمله «کان اللّه علیماً حکیماً»، معترضه و یا حال باشد. بر این اساس توصیف خداوند به علم و حکمت، اشاره به این دارد که کار خدا (رحمت یا عذاب)، مبتنى بر علم و حکمت است.

۱۱ - عذاب دردناک دوزخ، هم اکنون مهیا و آماده است. (أعدّ لهم عذابًا ألیمًا) با توجه به ماضى بودن فعل «أعدّ»، برداشت یاد شده استفاده شده است.

موضوعات مرتبط

  • اراده: آثار اراده ۹
  • بهشت: نقش بهشت ۳
  • جهنم: فعلیت عذاب جهنم ۱۱
  • خدا: آثار مشیت خدا ۱; رحمت خدا ۲; زمینه رحمت خدا۹; شرایط رحمت خدا ۱; عوامل محرومیت از رحمت خدا ۷; قانونمندى رحمت خدا ۱۰; قانونمندى کیفرهاى خدا ۱۰; محرومان از رحمت خدا ۶; نشانه هاى رحمت خدا ۳
  • دین: نقش دین ۲
  • رحمت خدا: مشمولان رحمت خدا ۴، ۱۰
  • ظالمان :۸ عذاب اخروى ظالمان ۵ ۸; عذاب ظالمان ۱۰ ۸; کیفر ظالمان ۱۰ ۸; محرومیت ظالمان ۶ ۸
  • ظلم: آثار ظلم ۷
  • عذاب: زمینه عذاب ۹; عذاب دردناک ۵، ۷، ۱۱; مراتب عذاب ۷، ۱۱; مراتب عذاب اخروى ۵; موجبات عذاب ۷
  • قرآن: نقش قرآن ۲
  • کافران :۸
  • کفر: ظلم کفر ۸
  • لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۱۰
  • مؤمنان: رحمت بر مؤمنان ۱۰
  • مهتدین: فضایل مهتدین ۴

منابع