الأنعام ٨٦
ترجمه
الأنعام ٨٥ | آیه ٨٦ | الأنعام ٨٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُلاًّ»: هر کدام. منصوب به (فَضَّلْنَا) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹۰ - ۸۴، سوره انعام
- اشاره به استمرار و عدم انقطاع عقيده به توحيد در قرون گذشته ، با عنايت و هدايت الهى .
- قرآن كريم دخترزادگان را هم اولاد و ذريه حقيقى مى داند.
- ملاك تفصيل و برترى انبياء(ع ) بر ديگر مردم ، داشتن هدايت فطرى و بهره مندى ازهدايت خاص و بى واسطه الهى است .
- كوششى كه صاحب المنار براى توجيه ترتيب اسماء انبياء (ع ) در سه آيه شريفه ،نموده است .
- اشكالاتى كه بر كلام صاحب المنار وارد است .
- معناى (اجتباء) و مراد از استعمال آن در ارتباط با انبياء الهى .
- دعوت همه انبياء(ع ) و تمام شرايع ، در حقيقت يكى است اگر چه در سعه و ضيق واجمال و تفصيل مختلف باشند.
- معناى (و هديناهم الى صراط مستقيم ).
- در هدايت الهى ضلالت راه ندارد و بقاء آن مشروط به شكر، كه عبارتست ازعمل به لوازم توحيد و عبوديت مى باشد.
- معانى (( حكم )) و بيان مراد از دادن كتاب و حكم و نبوت به پيامبران عليهم السلام .
- اقسام سه گانه اطلاق (( كتاب )) در قرآن مجيد.
- بررسى اقوال مختلفى كه درباره اينكه قومى كه موكل بر حفظ دين خدا هستند چه كسانى مى باشند گفته شده است .
- به نظر ما مراد از اين قوم انبياء و معصومين و اتقياء و صلحايند كه همواره پاسدار دين حق مى باشند.
- شريعت اسلام ناسخ شرايع قبل است و امر خداوند در (( فبهديهم اقتده )) به معناى امربه تبعيت از شرايع گذشته نيست .
- چند روايت درباره (( يسع )) يكى از انبياى بنىاسرائيل .
- رواياتى در مورد اينكه دخترزادگان هم از ذريه انسان بشمار مى روند.
- مساءله قرابت و ترتب آثار نسب در مورد زنان ، و دخترزادگان مساءله اى حقوقى واجتماعى است كه در اسلام شناخته شده است .
- استناد ائمه اهل بيت عليهم السلام به آياتى از قرآن مجيد براى اثبات اينكه دخترزادهاولاد بشمار مى رود.
- رواياتى در ذيل (( .... فقد و كلنا بها قوما ليسوا بها كافرين )) .
نکات آیه
۱- اسماعیل، الیسع، یونس و لوط، از ذریه نوح (ع) بودند. (و نوحا هدینا من قبل و من ذریته ... و إسمعیل و الیسع و یونس و لوطا)
۲- اسماعیل، الیسع، یونس و لوط(ع)، از زمره صالحان و برخوردار از هدایت ویژه خداوند بودند. (کلاً هدینا ... و من ذریته ... کل من الصلحین ... و إسمعیل و الیسع و یونس و لوطا)
۳- ابراهیم، اسحاق، یعقوب، نوح، داوود، سلیمان، ایوب، یوسف، موسى و هارون (ع) پیامبرانى بودند که بر همه مردم عصر خویش برترى یافته بودند. (و وهبنا له إسحق و یعقوب ... و کلا فضلنا على العلمین) برترى یافتن هر یک از پیامبران بر همه مردم که در اولین نظر از کلمه «العالمین» به ذهن مى آید مستلزم برترى یافتن هر یک از پیامبران بر دیگرى است. لذا نمى توان عموم «العالمین» را حقیقى دانست، بلکه داراى عموم عرفى بوده و ناظر به همه جوامع عصر خود آنهاست.
۴- زکریا، یحیى، عیسى، الیاس، اسماعیل، الیسع، یونس و لوط (ع)، پیامبرانى برترى یافته بر همه مردم عصر خویش (و زکریا و یحیى ... و کلا فضلنا على العلمین)
۵- همه انبیا داراى برترى و فضیلت بر تمام جهانیان مى باشند. (و کلا فضلنا على العلمین)
۶- فضیلت و برترى پیامبران بر همه جهانیان، موهبتى الهى به آنان است. (و کلا فضلنا على العلمین)
۷- نیکوکار و صالح بودن، از معیارهاى فضیلت یافتن پیامبران بر همه جهانیان است. (نجزى المحسنین ... کل من الصلحین ... فضلنا على العلمین)
۸- پیشه ساختن احسان و صلاح، زمینه ساز ارتقاى درجه در پیشگاه خداوند است. (نجزى المحسنین ... کل من الصلحین ... فضلنا على العلمین) چون دو صفت احسان و صلاح به عنوان ممیزات پیامبران در آیات پیشین مطرح شده بود، چنین برمى آید که این دو صفت داراى نقش اساسى در بالا بردن درجه و مقامات معنوى هستند.
موضوعات مرتبط
- ابراهیم (ع): فضایل ابراهیم (ع) ۳
- احسان: آثار احسان ۷، ۸
- ارزشها: ملاک ارزشها ۷
- اسحاق (ع): فضایل اسحاق (ع) ۳
- اسماعیل (ع): از صالحان ۲ ; فضایل اسماعیل (ع) ۴ ; نیاکان اسماعیل (ع) ۱ ; هدایت اسماعیل (ع) ۲
- الیاس (ع): فضایل الیاس (ع) ۴
- الیسع (ع): از صالحان ۲ ; فضایل الیسع (ع) ۴ ; نیاکان الیسع (ع) ۱ ; هدایت الیسع (ع) ۲
- انبیا: برترى انبیا ۳، ۴، ۵، ۶ ; عطایاى خدا به انبیا ۶ ; عوامل برترى انبیا ۷ ; فضایل انبیا ۵، ۶، ۷
- ایوب (ع): فضایل ایوب (ع) ۳
- تقرب: آثار تقرب ۸
- خدا: هدایت خاص خدا ۲
- داود (ع): فضایل داود (ع) ۳
- رشد: عوامل رشد ۸
- زکریا (ع): فضایل زکریا (ع) ۴
- سلیمان (ع): فضایل سلیمان (ع) ۳
- صالحان:۲
- صلاح: آثار صلاح ۷، ۸
- عیسى (ع): فضایل عیسى (ع) ۴
- لوط (ع): فضایل لوط (ع) ۴ ; لوط (ع) از صالحان ۲ ; نیاکان لوط (ع) ۱ ; هدایت لوط (ع) ۲
- موسى (ع): فضایل موسى (ع) ۳
- نوح (ع): فضایل نوح (ع) ۳ ; نسل نوح (ع) ۱
- هارون (ع): فضایل هارون (ع) ۳
- یحیى (ع): فضایل یحیى (ع) ۴
- یعقوب (ع): فضایل یعقوب (ع) ۳
- یوسف (ع): فضایل یوسف (ع) ۳
- یونس (ع): فضایل یونس (ع) ۴ ; نیاکان یونس (ع) ۱ ; هدایت یونس (ع) ۲ ; یونس (ع) از صالحان ۲