الأنعام ١١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بگو: «روی زمین گردش کنید! سپس بنگرید سرانجام تکذیب‌کنندگان آیات الهی چه شد؟!»

بگو: در زمين سير كنيد، سپس بنگريد كه سر انجام تكذيب كنندگان چگونه بوده است
بگو: «در زمين بگرديد، آنگاه بنگريد كه فرجام تكذيب‌كنندگان چگونه بوده است؟»
بگو (ای پیغمبر) که در روی زمین بگردید آن گاه بنگرید که عاقبت سخت آنها که تکذیب کردند چگونه بود!
بگو: در زمین بگردید، سپس با تأمل بنگرید که فرجام تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟
بگو: در روى زمين بگرديد و بنگريد كه پايان كار تكذيب‌كنندگان چگونه بوده است.
بگو در زمین سیر و سفر کنید، سپس بنگرید که سرانجام دروغ انگاران چگونه بوده است‌
بگو: در زمين بگرديد و بنگريد كه سرانجام دروغ‌انگاران چگونه بود.
بگو: در زمین بگردید و سپس بنگرید و دقّت کنید که سرانجام آنان که (پیغمبران خود را) تکذیب می‌کرده‌اند چه شده است؟!
بگو: «در زمین بگردید، سپس بنگرید (که) فرجام تکذیب‌کنندگان چگونه بوده است.»
بگو بگردید در زمین پس بنگرید چگونه بوده است فرجام تکذیب‌کنندگان‌


الأنعام ١٠ آیه ١١ الأنعام ١٢
سوره : سوره الأنعام
نزول : ١٠ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أُنْظُرُوا»: بنگرید. بیندیشید. «کَیْفَ کَانَ عاقِبَةُ ...»: (عاقِبَةُ) اسم کان، و (کَیْفَ) خبر کانَ است.


تفسیر

نکات آیه

۱- پیامبر اکرم (ص) مأمور ترغیب مردم به سیر در زمین و تدبر در سرانجام تکذیب کنندگان پیامبران الهى (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

۲- برانگیختن مردم به بررسى و مطالعه تاریخ امتهاى پیشین و پندگیرى از آن، وظیفه مبلغان دین (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا) فعل امر «قل» خطاب به پیامبر (ص) است که آن حضرت را موظف به ترغیب مردم به بررسى و مطالعه در تاریخ کرده است. این وظیفه، از نظر ملاک، اختصاصى به پیامبر (ص) ندارد، بلکه وظیفه اى همگانى، مخصوصاً براى مبلغان دین، است.

۳- پهنه زمین داراى آثارى عبرت آموز از ملتهاى پیشین (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

۴- گستردگى دعوت انبیا و مخالفت کافران با آنها، در پهنه زمین (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا) «الأرض»، به معناى تمامى زمین است که به عنوان عرصه سیر و مطالعه آثار گذشتگان معرفى شده است لذا چنین برمى آید که پیامبران در تمامى زمین حضور داشته و مکذّبان نیز بهمین صورت در زمین پراکنده بوده اند.

۵- نقش ارزنده مطالعه در تاریخ امتها و آثار پیشینیان و عبرت گرفتن از آن در تربیت و هدایت انسان (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین) بنابراین که مراد از سیر در زمین، مطالعه و سیر در تاریخ امتها باشد.

۶- سرنوشت گذشتگان، درس عبرت براى آیندگان (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

۷- تکذیب پیامبران و آیات الهى از عوامل سقوط و انحطاط تمدنهاى بشرى (ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

۸- هشدار خداوند به تکذیب کنندگان پیامبر (ص) و داعیان به خدا (ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

۹- لزوم نگرش عبرت آموز و توجه به سرانجام شوم تکذیب پیامبران و رسالت داران الهى (ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

۱۰- قانونمندى و یکسانى راههاى کمال و سعادت یا انحطاط و شقاوت آدمیان، در گذشته و آینده تاریخ (قل سیروا فى الأرض ثم انظروا کیف کان عقبة المکذبین) از امر به تدبر در تاریخ گذشتگان و عبرت گرفتن از آن معلوم مى شود که عوامل سعادت و شقاوت در طول تاریخ یکسان است.

۱۱- تحلیل و بررسى تاریخ گذشتگان و اندیشیدن در آن، سازنده و داراى نقش تربیتى است. (انظروا کیف کان عقبة المکذبین)

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۷
  • انبیا: آثار تکذیب انبیا ۷ ; فرجام مکذّبان انبیا ۱، ۹ ; محدوده رسالت انبیا ۴ ; مخالفان انبیا ۴ ; هشدار به مکذّبان انبیا ۸
  • باستانخشناسى: اهمیت باستانخشناسى ۳، ۵
  • تاریخ: آثار عبرت از تاریخ ۵ ; آثار مطالعه تاریخ ۵، ۱۱ ; اهمیت عبرت از تاریخ ۹ ; اهمیت مطالعه تاریخ ۹ ; تشویق به مطالعه تاریخ ۲ ; عبرت از تاریخ ۲، ۳، ۶ ; فواید تاریخ ۵، ۱۱
  • تدبر: در تاریخ ۱ ; تشویق به تدبر ۱
  • تربیت: عوامل تربیت ۵، ۱۱
  • تعقل: آثار تعقل در تاریخ ۱۱
  • تمدّنها: عوامل انحطاط تمدّنها ۷ ; عوامل انقراض تمدّنها ۷
  • خدا: هشدارهاى خدا ۸
  • رشد: قانونمندى رشد ۱۰
  • سعادت: قانونمندى سعادت ۱۰
  • سیاحت: تشویق به سیاحت ۱
  • شقاوت: قانونمندى شقاوت ۱۰
  • عبرت: عوامل عبرت ۲، ۳، ۵، ۶، ۹، ۱۱
  • کافران: و انبیا ۴
  • مبلغان: مسؤولیت مبلغان ۱
  • محمّد (ص): مسؤولیت محمّد (ص) ۲
  • هدایت: عوامل هدایت ۵

منابع