الأنبياء ٧٧
ترجمه
الأنبياء ٧٦ | آیه ٧٧ | الأنبياء ٧٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مِنْ»: به معنی (عَلی) است. یا این که برای تعدیه (نَصَرْنَا) به مفعول دوم بوده و به معنی کمک کردن و ادامه آن برای انتقام گرفتن از دشمن است. «آیَاتِنَا»: مراد نشانههای دالّ بر نبوّت و رسالت نوح، یا آیات آسمانی است.
تفسیر
- آيات ۴۸ - ۷۷ سوره انبياء
- اشاره به وجه تسميه ((تورات (( به : فرقان ، ضياء و ذكر
- مقصود از اينكه قرآن ((ذكر مبارك (( است
- مقصود از اينكه فرمود: ما به ابراهيم رشد او را داديم
- گفتگوى ابراهيم (عليه السلام ) با قوم بت پرست خود
- ابراهيم (ع ) بتها را قطعه قطعه كرد مگر بزرگترين آنها را
- محاجه آن جناب (عليه السلام ) با قوم خود بعد از شكستن بتها:((قال بل فعله كبيرهم ...((
- تنبه مردم بعد از شنيدن كلام ابراهيم (ع )
- اشاره به اينكه ((برد(( و ((سلام (( شدن آتش براى ابراهيم (عليه السلام ) به امرتكوينى خداى تعالى خارج از محدوده اطلاعات ما از سلسله علل و اسباب است
- بيان اينكه در جمله :((و جعلنا هم ائمة يهدون بامرنا(( مراد از هدايت رساندن به مقصد ومراد از ((امر(( امر تكوينى است
- توضيح اينكه مراد از وحى در آيه : ((واوحينا اليهمفعل الخيرات ...(( وحى تسديد است نه وحى تشريع و مؤ يد بودن ائمه به تسديد وتاءييد الهى را افاده مى كند
- بحث روايتى
- چند روايت راجع به اينكه خداوند امامت را در ابراهيم (عليه السلام ) و ذريه او قرار داد
نکات آیه
۱- خداوند، حضرت نوح(ع) را از گزند تکذیب کنندگان آیات الهى نجات داد و از او کاملاً حمایت کرد. (و نصرنه من القوم الذین کذّبوا بایتنا ) واژه «نصر» هرگاه با «من» متعدى شود، متضمن معناى نجات و خلاصى است (برگرفته از «قاموس »).
۲- قوم نوح، آیات الهى را تکذیب کردند. (و نصرنه من القوم الذین کذّبوا بایتنا )
۳- قوم نوح، مردمى زشت کار و ناشایست بودند. (إنّهم کانوا قوم سوء )
۴- سابقه زشت کارى قوم نوح، زمینه ساز تکذیب آیات الهى از سوى آنان بود. (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که جمله «إنّهم کانوا...» در مقام تعلیل براى جمله پیشین باشد. گفتنى است فعل «کانوا» - که مفید استقرار وصف است - بیانگر دوام وصف سوء در میان قوم نوح است و از آن جایى که فعل ماضى است، از آن به سوء سابقه تعبیر شده است.
۵- خداوند، تمامى افراد قوم نوح را به خاطر تکذیب آیات الهى، زشت کارى و سوء پیشینه غرق کرد. (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء فأغرقنهم أجمعین ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که جمله «إنّهم کانوا...» ضمن این که تعلیل براى جمله پیشین است، مقدمه اى براى جمله «فأغرقناهم...» نیز باشد.
۶- تکذیب آیات الهى، زشت کارى و سوء پیشینه، زمینه هاى نزول عذاب الهى و هلاکت (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء فأغرقنهم أجمعین )
۷- عوامل طبیعى، مجارى تحقق اراده خداوند (الذین کذّبوا بایتنا ... فأغرقنهم أجمعین ) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که خداوند خواست خود مبنى بر هلاکت قوم نوح را، با فرستادن طوفان تحقق بخشید.
۸- هلاکت و بدبختى جوامع بشرى، بازتاب زشت کارى و رفتار نامناسب خود آنها است. (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء فأغرقنهم أجمعین ) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند دو عامل (تکذیب آیات الهى و سوء پیشینه) را موجب هلاکت برشمرد و هر دو عامل را به خود انسان نسبت داد.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۶; زمینه تکذیب آیات خدا ۴; کیفر تکذیب آیات خدا ۵; مکذبان آیات خدا ۱، ۲
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۸; عوامل شقاوت جامعه ۸; عوامل هلاکت جامعه ۸
- خدا: مجارى اراده خدا ۷; نجات بخشى خدا ۱
- سوءپیشینه: آثار سوءپیشینه ۶
- عذاب: زمینه عذاب ۶
- عمل: آثار عمل ناپسند ۴، ۶; آثار اجتماعى عمل ناپسند ۸; کیفر عمل ناپسند ۵
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۷
- قوم نوح: تاریخ قوم نوح ۲، ۳، ۴; تکذیبگرى قوم نوح ۲، ۴; سوءپیشینه قوم نوح ۴، ۵; عمل ناپسند قوم نوح ۳، ۵; غرق قوم نوح ۵
- نوح(ع): حامى نوح(ع) ۱; قصه نوح(ع) ۱; نجات نوح(ع) ۱
- هلاکت: زمینه هلاکت ۶