نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۲۷۱ - ۲۹۰ از ۳۳۳
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • استدلال منتفع نمى گردند. از اين جا روشن مى شود كه: مراد از ظرف قرار دادن تكذيب و گفتن اين كه كفار در ظرف تكذيب قرار دارند، همان اصرار ورزيدن آنان بر تكذيب است
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۵۸۰ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۹
  • اين سه آيه دلالت دارد بر اينكه : اولا هر سه با هم نازل شده اند، براى اينكه ظرف (ايام ) در ابتداى آيه دوم متعلق به كلمه (صيام ) در آيه اول است و جمله (شهر
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۳۸ واژه) - ‏۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۳۲
  • را - ظرف براى اذيت دادن كفار و اذيت ديدن مؤ منين قرار داده ، تا بفهماند كه اين اذيت منتسب و مستند به خداى تعالى است ، آن طور كه مظروف منسوب به ظرف است،
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۶ واژه) - ‏۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۴۱
  • منتهى ميشود، مشمول بحث فلسفى و برهان عقلى نيست ، هرچند كه آن امور در ظرف خودش ، يعنى در ظرف اعتبار معتبر و منشاء آثارى باشد، پس ناگزير بايد بحث از جبر و اختيار
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۳۶ واژه) - ‏۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۷
  • بشمارد، و گرنه در خارج از ظرف اجتماع و در نفس الامر نه از آن احكام اثرى هست و نه ارزشى دارد، بلكه اثر و ارزش آن ، در همان ظرف اعتبار است كه انسان به وسيله
    ۳۸ کیلوبایت (۴٬۶۱۲ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۵
  • منظور از جمله «و ان فرعون لعال فى الارض » اينست كه اين ترس ‍ را داشتند، و ظرف هم چنين ظرفى بود كه فرعون تسمه از پشت همه كشيده بود و در ظلم و تفرعن از حد
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۹۷۶ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۵۰
  • أفلح من زكّيها...»، نمونه اى ذكر كند. «إِذِ انبَعَث أَشقَاهَا»: كلمۀ «إذ» ظرف است براى جمله «كذّبت»، و يا براى جملۀ «بطغويها». و مراد از «اشقاى ثمود»، آن
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۶۶ واژه) - ‏۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۳
  • «اندار»- به كسر همزه و سكون نون بر وزن «انذار»-، به معنى انداختن و كم كردن ظرف است كه متاعى در آن باشد. (مترجم)
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۶۸۸ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۸
  • كند. پس معناى «مالك» در كلمه «ربّ» خوابيده. و ملك نزد ما اهل اجتماع و در ظرف اجتماع، يك نوع اختصاص ‍ مخصوص است كه به خاطر آن اختصاص، چيزى قائم به چيزى
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۱۷۹ واژه) - ‏۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۲۴
  • هر موقع انسان اراده كند از آن بنوشد، در حالى كه ماده سقى به معنى آن است كه ظرف آب را به دست كسى بدهند، تا بنوشد و به تعبير ديگر اسقاء معنى وسيعتر و گسترده
    ۲۴ کیلوبایت (۲٬۸۷۶ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۶
  • كرده باشد، چه در عالم ايجاد، و چه در عالم تشريع ، پس حق در عالم تشريع و در ظرف اجتماع دينى عبارتست از چيزيكه خدا آنرا حق كرده باشد، مانند حقوق مالى ، و حقوق
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۶۳۴ واژه) - ‏۱ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۴
  • دَكًّا»: كلمۀ «دكّ»، با تشديد «كاف» به معناى دق و كوبيدن سخت است، و مراد از ظرف «إذا = زمانى كه» حضور روز قيامت است. ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۴۷۵ در
    ۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۰۰ واژه) - ‏۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۴۷
  • خدا. اما عهده دار اثبات حق دعا براى خدا جمله «له دعوه » است ، كه مقدم بودن ظرف «له » انحصار را مى رساند، و جملات بعد هم كه از غير خدا نفى مى كند اين انحصار
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۶۷۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۳۹
  • كند كه ميوه در آن قرار دارد. بعضى از مفسران نيز آن را به عنوان وعاء الثمرة (ظرف ميوه ) تفسير كرده اند. ظاهر اين است كه همه اين تفسيرها به يك معنى باز مى گردد،
    ۳۰ کیلوبایت (۳٬۵۴۸ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۹
  • لَعَلَّكمْ تَتَفَكَّرُونَفى الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ ظرف (در دنيا و آخرت ) متعلق است به جمله (تتفكرون )، ولى ظرف آن نيست ، و معناى آيه اين است كه شايد شما درباره
    ۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۵۸ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۳۱
  • مِنْ خَلْفِهِمْ أَلّا تَعْبُدُوا إِلّا اللَّهَ ...»: كلمه «إذ: زمانى كه»، ظرف است براى صاعقه دوم. چون انذار به صاعقه، در حقيقت انذار به وقوع و فرارسيدن
    ۳۸ کیلوبایت (۴٬۳۴۴ واژه) - ‏۸ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۵۵
  • بزرگ براى خوردن غذا به صورت دستجمعى استفاده ميشد، و در حقيقت سفره آنها همان ظرف بزرگ بود، و مثل امروز ظرفهاى مستقل و جداى از يكديگر معمول نبود. «قدور» جمع
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۹۸ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۰۲
  • امام على بن الحسين (عليه السلام ) به هنگامى كه آب روى دست امام مى ريخت ، ظرف آب از دستش افتاد و بدن امام را مجروح ساخت ، امام (عليه السلام ) از روى خشم
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۳۷۶ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۰
  • كلمه به معناى پوشاندن به طور احاطه است ، و ((يوم (( در جمله ((يوم يغشيهم ((، ظرف براى كلمه ((محيطه (( است ، و بقيه الفاظ آيه روشن است. در مجمع البيان در ذيل
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۶۰ واژه) - ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۴
  • هستند كه از دور آب به نظر مى رسد، و انسان منافع مذكور را مالك نمى شود، مگر در ظرف وهم و خيال ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۲۲۵ به خلاف زندگى آخرت ، كه انسان
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۶۲۵ واژه) - ‏۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۰۱