نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۵۱ - ۱۰۰ از ۵۸۰
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • الفرقان ٧٧ (رده آسیب شناسى شخصیت)
    باللغو مروا كراما)) وصف ديگر عباد الرحمن : آيات خدا را كوركورانه و بدون معرفت و بصيرت نمى پذيرند معناى اينكه ايشان از خداوند مى خواهند: ((ما را براى متقين
    ۵۱ کیلوبایت (۴٬۸۹۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
  • العبوديّه و استشهاد باين آيه فرموده و ظاهرا مراد آن باشد كه بنده از معرفت بنفس خود معرفت بخداى خود پيدا ميكند پس هر مرتبه از كمال كه خود را فاقد آن بيند مى‌يابد
    ۳۵ کیلوبایت (۳٬۱۰۴ واژه) - ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۳
  • کردی که راه ایمان و شرع کدام است و لیکن ما آن (کتاب و شرع) را نور (وحی و معرفت) گردانیدیم که هر کس از بندگان خود را بخواهیم به آن نور هدایت می‌کنیم و اینک
    ۵۱ کیلوبایت (۴٬۲۸۲ واژه) - ‏۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۶
  • الضحى ٧ (رده منشأ اسلام شناسى محمد)
    هدایتهاى خاص خدا ۱; منشأ اسلام شناسى محمد(ص) ۱، ۲، ۵; منشأ تعلیم قرآن محمد(ص) ۱; منشأ علم محمد(ص) ۱، ۲ نعمت: نعمت اسلام شناسى محمد(ص) ۳ نعمتهاى خدا: مشمولان
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۳۹ واژه) - ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۳:۰۷
  • وصف است به معنى فاعل يعنى ثابت و واضح. راغب گويد: آن صفت علم است بالاتر از معرفت و درايت... و شايد به معنى مفعول و ثابت باشد كه خواهد آمد در مصباح گويد: يقين
    ۷ کیلوبایت (۶۴۰ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۴
  • وصف است به معنى فاعل يعنى ثابت و واضح. راغب گويد: آن صفت علم است بالاتر از معرفت و درايت... و شايد به معنى مفعول و ثابت باشد كه خواهد آمد در مصباح گويد: يقين
    ۷ کیلوبایت (۶۱۶ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۲۶
  • 134 و شراب و ساز و آواز متحيّرانه قدم ميزنند و گاهى در محيط علم و حكمت و معرفت بيخردانه خوض ميكنند و گاهى در مقام مدح و ذم اشخاص مغرضانه وارد و خارج ميشوند
    ۴۶ کیلوبایت (۴٬۴۶۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۴
  • الْخُرُوجُ‌ 8- كارهاى الهى از جامعيّت ويژه‌اى برخوردار است؛ خداوند، صنعت و حكمت و معرفت و هدايت را بهم درآميخته است. (بلندى نخل و زيبايى شكوفه‌هايش، نشانه صنعت و
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۹۳ واژه) - ‏۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۹
  • و چراغى روشن كه مردمان به تو از ظلمات جهالت و كفر، مستضى‌ء شوند به طريق معرفت ايمان، و از نور تو اقتباس انوار بصائر كنند. 2- صاحب سراج منيرى كه قرآن است
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۰۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
  • 61)- و از آنجا که دعا و تقاضای از خدا فرع بر معرفت خداوند است در این آیه از حقایقی سخن می‌گوید که سطح معرفت آدمی را بالا می‌برد، و یکی از شرائط دعا را که
    ۳۵ کیلوبایت (۲٬۸۰۳ واژه) - ‏۲۸ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۹
  • الذاريات ٢١ (رده اهمیت انسان شناسى)
    انسان شناسى ۲، ۵ توحید: دلایل توحید ۵ حق: آثار حق ناپذیرى ۳; سرزنش حق ناپذیران ۴; سطحى نگرى حق ناپذیران ۴ خدا: دلایل خدا شناسى ۱، ۵ دین: آسیب شناسى دینى
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۷۹ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۲۱
  • خدا هیچگونه تغییر و تبدیلی نیست؛ این است دین درست و استوار؛ ولی بیشتر مردم معرفت و دانش [به این حقیقت اصیل] ندارند. به يكتاپرستى روى به دين آور. فطرتى است
    ۶۷ کیلوبایت (۵٬۷۴۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • از عبد اللّه سلام پرسيد: معرفت شما نسبت به حضرت پيغمبر صلى اللّه عليه و آله كه خداى تعالى از آن اخبار فرموده كه «مانند معرفت شما است به فرزندان خود» بر
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۷۱۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
  • قصور ادراك معرفت پيدا نكردند و معذور بودند و اطلاق كفران و كفر در مورد آنها روا نيست و بنابراين ضمير هم راجع باعراض كنندگان است با آنكه نسبت معرفت و انكار
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۱۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹
  • راه خدا جهاد کنید؛ این [ایمان و جهاد] اگر [به منافع فراگیر و همیشگی آن] معرفت و آگاهی داشتید، برای شما [از هر چیزی] بهتر است؛ به خدا و پيامبرش ايمان بياوريد،
    ۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۴۳ واژه) - ‏۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۱۹
  • المزمل ١٩ (رده زمینه خدا شناسى)
    ازاین رو ممکن است، «هذه» اشاره به این موضوع باشد. ۳ - تذکارهاى قرآن، به منظور معرفت خدا و راه یابى آگاهانه و آزادانه انسان ها به او است. (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۸۴۷ واژه) - ‏۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۶:۱۲
  • بعبادت او از عبادت غير او پس مردى عرض كرد يا ابن رسول اللّه مراد از معرفت خدا چيست فرمود معرفت اهل هر زمانى است امام خودشان را كه واجب است بر آنها اطاعت او و
    ۳۳ کیلوبایت (۳٬۰۲۸ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۴۸
  • اجازه پروردگارشان از تاریکی ها [یِ جهل، گمراهی و طغیان] به سوی روشناییِ [معرفت، عدالت و ایمان و در حقیقت] به سوی راه [خدایِ] توانای شکست ناپذیر و ستوده
    ۴۵ کیلوبایت (۳٬۶۳۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
  • امر فرمود بندگان را به عبادت، و اشتغال به عبادت خالق صحيح نيست مگر بعد از معرفت، لا جرم در عقب آن بيان فرمايد آنچه دلالت نمايد بر وجود صانع عالم و توحيد
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۵۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • بيجا و غرور و نخوت ناروا آنها را بكلّى از تحصيل حقّ و حقيقت و فكر در طريق معرفت منصرف نموده و حاضر نيستند قدمى از اين راه را بپيمايند ما باقسام و انواع مختلف
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۵۸۸ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۴۷
  • آن باشد. «وَ لَهُمْ فِيها مَنافِعُ وَ مَشارِبُ» 7- شكر بايد بر اساس فهم و معرفت باشد. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ... أَ فَلا يَشْكُرُونَ‌ وَ لَهُمْ فِيها مَنافِعُ
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۷۷ واژه) - ‏۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۸
  • العبوديّه و استشهاد باين آيه فرموده و ظاهرا مراد آن باشد كه بنده از معرفت بنفس خود معرفت بخداى خود پيدا ميكند پس هر مرتبه از كمال كه خود را فاقد آن بيند مى‌يابد
    ۳۱ کیلوبایت (۲٬۶۹۱ واژه) - ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۰۳
  • آنها همچون نابینایان از کنار این صحنه‌ها می‌گذرند. تفسیر آیات ۱ - دانش و معرفت درباره آخرت، خارج از محدوده توان کافران (بل ادّرک علمهم فى الأخرة) «تدارُک»
    ۳۴ کیلوبایت (۳٬۰۴۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • البقرة ١٤٧ (رده آثار خدا شناسى)
    ممكن است منشأ شبهه استبعاد از انكار اهل كتاب باشد نبوت را با علم قطعى بآن و معرفت بشخص شخيص ختمى مرتب و خداوند تقريب فرموده است ثبات بر حق را بنهى از شك تا
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۱۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
  • المؤمنون ٨٢ (رده انسان شناسى مشرکان)
    نمودن بنده است آنچه را خداوند باو انعام فرموده در چيزى كه براى آن خلق شده و معرفت خالق و خالص نمودن عبادت را براى او و مردم نوعا باين وظيفه كاملا عمل نميكنند
    ۲۵ کیلوبایت (۱٬۹۸۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • سفارش کرده ایم؛ و اگر آن دو نفر تلاش کنند تا بر پایه جهالت و نادانی [وبدون معرفت و دانش که روشنگر حقایق است] چیزی را شریک من قرار دهی، از آنان اطاعت مکن.
    ۴۵ کیلوبایت (۳٬۸۶۰ واژه) - ‏۱۸ آذر ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۰۷
  • نگهدار آسمانها و زمين و تمام موجودات ما بين آنها است و اگر مردم اهل تحصيل معرفت و يقين باشند باين تصديق نائل خواهند شد و كلمه رب در ربّ السّموات يا بدل است
    ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۵۲ واژه) - ‏۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۰۳
  • النمل ٨٨ (رده دلایل خدا شناسى)
    انسان به معرفت خداى یگانه (صنع اللّه الذى أتقن کلّ شىء) با توجه به این که آیه بالا در مقام نشان دادن آیات آفاقى براى رهنمون ساختن بشر به معرفت خدا است،
    ۴۶ کیلوبایت (۴٬۰۹۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۵
  • نظم متفظن است طورى كه ديگران نيستند. راغب گويد: شاعر به علت فطنت و دقّت معرفت شاعر ناميده شده. شعر در اصل علم‏دقيق است... و در تعارف نام كلام موزون و قافيه
    ۱۱ کیلوبایت (۱٬۲۰۷ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۳
  • است. جلد 9 - صفحه 225 «خشيت» به آن خوف و ترسى گفته مى‌شود كه برخاسته از معرفت و عظمت خداوند باشد. پذيرايى مطلوب آن است كه سفره را نزد مهمان ببرند، نه مهمان
    ۳۴ کیلوبایت (۲٬۹۷۹ واژه) - ‏۱۹ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۸
  • بعبادت او از عبادت غير او پس مردى عرض كرد يا ابن رسول اللّه مراد از معرفت خدا چيست فرمود معرفت اهل هر زمانى است امام خودشان را كه واجب است بر آنها اطاعت او و
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۶۳۹ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۵۱
  • روايت درباره حجاب بين خدا و خلق روايتى از امام صادق (ع ) درباره معرفت به خدا انحصار معرفت به خدا در فكر واستدلال ، خودجهل به خدا و شرك خفى به او است در علم
    ۳۷ کیلوبایت (۲٬۹۴۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • نمودن بنده است آنچه را خداوند باو انعام فرموده در چيزى كه براى آن خلق شده و معرفت خالق و خالص نمودن عبادت را براى او و مردم نوعا باين وظيفه كاملا عمل نميكنند
    ۲۴ کیلوبایت (۱٬۹۵۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
  • هود ٢٧ (رده آسیب شناسى اخلاق)
    معجزه يا قبول نبوّت با آنكه معرفت به اجبار حاصل نميشود و شما كراهت داريد از آن لذا بنظر انصاف تامّل و فكر نميكنيد تا معرفت پيدا كنيد و اين معنى ظاهر است
    ۴۹ کیلوبایت (۳٬۸۷۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • الصف ١ (رده زمینه خدا شناسى)
    ۱، ۳; دلایل تنزیه خدا ۳; زمینه خدا شناسى ۱۱; زمینه درک حکمت خدا ۱۱; زمینه درک عزت خدا ۱۱; عزت خدا ۸; فطریت خدا شناسى ۴; نشانه هاى حکمت خدا ۱۰; نشانه هاى
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۳۸ واژه) - ‏۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۰۸
  • عزت و اقتدار برای خدا و پیامبر او و مؤمنان است، ولی منافقان [به این حقیقت] معرفت و آگاهی ندارند. مى‌گويند: چون به مدينه بازگرديم، صاحبان عزت، ذليلان را از
    ۴۷ کیلوبایت (۳٬۶۳۲ واژه) - ‏۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۱۲
  • تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ‌ ... يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا 2- اشك، اگر همراه معرفت باشد، نشانه‌ى كمال است. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا» 3- روح و
    ۵۵ کیلوبایت (۴٬۸۷۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۲
  • الأنبياء ١١ (رده آسیب شناسى اجتماعى)
    بازيچه خود قرار دهد بلكه خلق فرمود براى تهذيب نفوس و تكميل عقول و تحصيل معرفت و اخلاص عبادت و نيل بمقامات آخرت و اگر ميخواست اسباب سرگرمى و بازى براى خود
    ۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۱۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
  • بعبادت او از عبادت غير او پس مردى عرض كرد يا ابن رسول اللّه مراد از معرفت خدا چيست فرمود معرفت اهل هر زمانى است امام خودشان را كه واجب است بر آنها اطاعت او و
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۴۵ واژه) - ‏۲ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۸:۵۰
  • ‌از‌ طرف‌ ‌عبد‌ ‌که‌ بايد پيروي‌ ‌از‌ هدايت‌ الهي‌ كند و ‌در‌ تحصيل‌ علم‌ و معرفت‌ و تكميل‌ اخلاق‌ و اتيان‌ بواجبات‌ و ترك‌ محرمات‌ كوشش‌ نمايد ‌تا‌ بسعادت‌
    ۴۱ کیلوبایت (۳٬۲۵۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۲
  • روايت درباره حجاب بين خدا و خلق روايتى از امام صادق (ع ) درباره معرفت به خدا انحصار معرفت به خدا در فكر واستدلال ، خودجهل به خدا و شرك خفى به او است در علم
    ۳۵ کیلوبایت (۲٬۶۲۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • روايت درباره حجاب بين خدا و خلق روايتى از امام صادق (ع ) درباره معرفت به خدا انحصار معرفت به خدا در فكر واستدلال ، خودجهل به خدا و شرك خفى به او است در علم
    ۳۶ کیلوبایت (۲٬۸۰۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
  • نااميد شد از رحمت پروردگار خود. إِلَّا الضَّالُّونَ‌: مگر گمراهان كه طريق معرفت حق را نشناخته و كمال علم و قدرت سبحانى را ندانسته. تبصره: منشأ نااميدى از
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۴۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
  • نكرت، و زنده فرمايد موحد را به معرفت، پس بميراند گروهى را از ياد خود به خذلان، و جماعتى را به ياد خود زنده گرداند به توفيق معرفت و ايقان. 4- بميراند بعضى را
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۶۴ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۳۶
  • باللغو مروا كراما)) وصف ديگر عباد الرحمن : آيات خدا را كوركورانه و بدون معرفت و بصيرت نمى پذيرند معناى اينكه ايشان از خداوند مى خواهند: ((ما را براى متقين
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۲۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۲
  • فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِینَ). زیرا از همه شما ایمان و اعتقادم به خدا بیشتر و معرفت و آگاهیم فزونتر است، و من قبل از شما به فرزند او احترام می‌گذاردم از وی اطاعت
    ۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۹۶ واژه) - ‏۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۱
  • براى مؤمن و كافر و فرموده و مساوى نيستند اهل ايمان كه زنده دلانند بعلم و معرفت با كفاريكه مانند مردگانند در بى‌ادراكى و بى‌حسّى و براى تأكيد اينمعنى فرموده
    ۲۹ کیلوبایت (۲٬۶۲۷ واژه) - ‏۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۳۹
  • معجزه يا قبول نبوّت با آنكه معرفت به اجبار حاصل نميشود و شما كراهت داريد از آن لذا بنظر انصاف تامّل و فكر نميكنيد تا معرفت پيدا كنيد و اين معنى ظاهر است
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۰۱۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
  • الفجر ٥ (رده ابزار دین شناسى)
    راغب) ۵ - عقل، از ابزار شناخت معارف الهى (هل فى ذلک قسم لذى حجر) دین شناسى: ابزار دین شناسى ۵ سوگند: سوگند به حرکت شب ۱، ۲; سوگند به شب هاى دهگانه ۱، ۲; سوگند
    ۳۶ کیلوبایت (۳٬۴۶۳ واژه) - ‏۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۲:۰۳
  • النحل ١٠٥ (رده آسیب شناسى دینى)
    لازمه در هر زمان بر وفق حكمت و مصلحت و اين توهمات فاسده ناشى از عدم علم و معرفت است چون بيشتر مردم نميدانند كه اين احكام از طرف‌ جلد 3 صفحه 317 خداوندى است
    ۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۴۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۹