نتایج جستجو
از الکتاب
- انخفاض و پستس و بلندى نمىبينى از قرينه اَمْت فهميده مىشود كه «عِوَج» به معنى انخفاض و پستى است. در قاموس گويد: اَمْت يعنى مكان مرتفع، تپههاى كوچك، پستى۲ کیلوبایت (۱۲۹ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۰
- النساء ٤١ (رده عمل امت ها)(ص)] الشهید على الشهداء و الشهداء هم الرسل (ع). امت: عمل امت ها ۷ ; گواهان امت ها ۲، ۳، ۵، ۶ ; گواهى امت ها ۱ انبیا: علم غیب انبیا ۷ ; گواهان انبیا ۱۱ ;۳۲ کیلوبایت (۲٬۷۶۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- بیشمارى از امت هاى پیشین و عده کمى از امت متأخر مى باشند» نازل گردید. عمر بن الخطاب گفت: یا رسول اللّه آیا عده زیادى از امت هاى گذشته و عده کمى از امت متأخر۳۰ کیلوبایت (۲٬۷۸۵ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۹
- الأنبياء ٩٢ (رده امت واحده)تشکل امّت واحده است. (إنّ هذه أُمّتکم أُمّة وحدة و أنا ربّکم فاعبدون) اتحاد: اتحاد دینى ۱; ملاک اتحاد ۷ ادیان آسمانى: هماهنگى ادیان آسمانى ۳ امت: امت واحده۳۰ کیلوبایت (۲٬۵۲۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- دست بر آن مى نهند. «شاهد»، خلق است و «مشهود» حق است. «شاهد»، امت اسلامى است و «مشهود» امت هاى دیگر. «شاهد»، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و «مشهود»۳ کیلوبایت (۲۳۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۰
- القيمة، زيرا جايز است كه سابقون امم سابقه، اكثر از سابقان اين امت باشند؛ و تابعان اين امت، اكثر از تابعان امم گذشته باشند. و نيز منافات ندارد به آيه «ثُلَّةٌ۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۴۴ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۲
- يونس ١٩ (رده امت واحده)به صورت امت واحد مى زیستند. (و ما کان الناس إلا أمة وحدة) ۲ - زندگى انسانها از آغاز تاریخ، زندگى اجتماعى بود. (و ما کان الناس إلا أمة وحدة) «امت» به هر۳۹ کیلوبایت (۳٬۱۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
- بهصورت «الياسين» باز طبرسى فرمايد: زجاج گفته: هر كه ال ياسين خوانده او الياس و امت مؤمن او را جمع كرده اينطور جمع هست كه گويند: مسامعه و مَهالبه كه غرض اولاد۵ کیلوبایت (۵۴۷ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۵۳
- شمايم؛ از من بترسيد. و همانا این امت شماست، امتی یگانه، و من پروردگار شما هستم، از من پروا کنید و همانا اين آيين- يا امت- شماست آيينى- يا امتى- يگانه و من۳۰ کیلوبایت (۲٬۴۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- البقرة ١٤٣ (رده امت وسط)خارجى آن عبوديت است آيه ۱۴۳ آيه و ترجمه تفسير: امت وسط نكته ها ۱- اسرار تغيير قبله نكته : ۲- امت اسلامى يك امت ميانه نكته : ۳ امتى كه مى تواند از هر نظر الگو۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- المائدة ٤٨ (رده امت واحده)تعالى فرمايد: من هر امت و گروهى را راهى و دينى و شريعتى بيان نموده، امت موسى عليه السّلام را تورات، و امت عيسى عليه السّلام را انجيل، و امت حضرت محمّد صلى اللّه۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- مسیر هدایت] امت واحدی قرار می داد، [ولی نخواست به همین سبب] همواره [در امر دین] در اختلاف اند. و اگر پروردگار تو خواسته بود، همه مردم را يك امت كرده بود،۴۰ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۴
- عبادات در اديان گذشته سابقه ندارد آيه در جواب مىگويد: براى هر امت عبادت بخصوصى است امت اسلامى نيز عبادت بخصوصى دارد، على هذا مَنْسَك در آيه مصدرو مراد۵ کیلوبایت (۴۳۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۳
- البقرة ٢٨٦ (رده امت مسلمان)عقوبت نفرمايد در دنيا اين امت را بامثال عقوبات امم سابقه مانند مسخ و خسف و رسوائى دنيوى و امثال اينها كه معمول بوده و از اين امت رفع شده است انشاء اللّه۱۱۰ کیلوبایت (۱۰٬۱۳۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
- گواهى بر امت هاى خویش (و إذا الرسل أُقّتت) مقصود و مفاد این آیه - برابر نظر بیشتر مفسران - فرارسیدن زمان وعده الهى مبنى بر گواهى پیامبران بر امت هاى خویش۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۷۵ واژه) - ۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۲۵
- حقّانیّت مکتب آسمانی اسلام است. گواه بر احوال و اعمال امت اسلامی است، همان گونه که هر پیغمبری شاهد و گواه بر امت خویش است، و جملگی پیغمبران چنین گواهی و شهادتی۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۹۸ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۳۰
- آيات قرآنى ،تحمل (ديدن ) حقائق اعمال مردم است معناى صحيح ((وسط)) بودن امت واسطه بودن امت بينرسول و مردم است غرض خداوند از تغيير قبله در برابر سرزنش تفاخر يهود،۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
- تمامى حرکات و رفتارهاى امت خویش در قیامت (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً شهدًا علیکم) ۲ - نظارت کامل پیامبر(ص)، بر تمامى حرکات و رفتارهاى امت خود در دنیا (إنّا أرسلنا۳۰ کیلوبایت (۲٬۲۹۳ واژه) - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۰۶:۱۰
- بنابراین جمله «فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَیْنَهُمْ زُبُراً» اشاره به تجزیه امت ها به گروه هاى مختلف است. بعضى نیز احتمال داده اند: «زُبُر» جمع «زبور» به۵ کیلوبایت (۴۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۶
- كوثر كه مواليان از آن سيراب شوند. «ميم» ملك محدود كه از شرق و غرب به اعتراف امت عالى همت او در آيد. «عين» عزّ نامحدود او كه اعز اشياء است. «سين» سناء مشهور۱۳ کیلوبایت (۱٬۰۸۷ واژه) - ۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۲
- مىگردند و[لى] دينشان را ميان خود پاره پاره كردند. همه به سوى ما بازمىگردند. و امت (با این سفارش) باز در کار دین، بین خود تفرقه و اختلاف انداختند (و ملت واحد۲۸ کیلوبایت (۲٬۵۱۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- بیشمارى از امت هاى پیشین و عده کمى از امت متأخر مى باشند» نازل گردید. عمر بن الخطاب گفت: یا رسول اللّه آیا عده زیادى از امت هاى گذشته و عده کمى از امت متأخر۲۵ کیلوبایت (۲٬۲۰۰ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۲۹
- المائدة ١٤ (رده عمل امت)و سوف ینبئهم اللّه بما کانوا یصنعون) اختلاف: آثار اختلاف ۱۸ امت: ها در قیامت ۲۰ ; عمل امت ۱۷ انسان: مرگ انسان ۱۵ ایمان: آثار ایمان ۳ پیروان ادیان: دشمنى۴۱ کیلوبایت (۳٬۰۶۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
- گرفتارشان ساختیم، شاید به درگاه خدا گریه و زاری کنند. و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی] فرستادیم؛ پس آنان را [هنگامی که با پیامبران۲۹ کیلوبایت (۲٬۰۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- يعنى ميت را برادر يا خواهرى باشد [اعراف:38] هر وقت امتى به جهنم داخل شود به امت هم مثل خود، لعنت كند [زخرف:48] هيچ آيه بقوم موسى نشان نمىداديم مگر اينكه۲ کیلوبایت (۱۴۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
- تكذيب انبياء كردند در اول ملاقات ايشان. و اضافه رسول به امت به جهت تحقق اينست كه هر پيغمبرى به امت خود بخصوص مبعوث شد نه تمام رسولان بر تمام امم، و اين دال۳۸ کیلوبایت (۲٬۹۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۹
- اراده. به معنى حزن و اضطراب نيز در قرآن مجيد بكار رفته است. [غافر:5]. هر امت رسولشان را قصد كردند كه بگيرندش. [توبه:74]. و قصد كردند آنچه را كه نرسيدند۳ کیلوبایت (۱۶۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۳
- . دو روايت درباره اينكه مراد از ((امت معدوده )) در آيه شريفه ، امام زمان (ع ) و اصحاباويند روايتى در مورد تقسيم امت محمد (ص ) در روز قيامت به سه دسته و۵۹ کیلوبایت (۵٬۰۷۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲
- شما نازل كرديم كه ياد شما در آن است. آيا نمىانديشيد؟ همانا ما به سوی شما امت کتابی که مایه شرافت و عزت شماست فرستادیم، آیا نباید در این کتاب بزرگ تعقل۳۳ کیلوبایت (۲٬۷۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- است. فرق دين با ملت آن است كه ملت فقط بر پيامبر نسبت داده مىشود نه به آحاد امت، گفته نمىشود ملت خدا، ملت زيد ولى گويند دين خداو دين زيد». خلاصه دين به خدا۲ کیلوبایت (۱۸۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۰
- المؤمنون ٣٣ (رده امت پس از نوح)اشراف: آثار مادیگرایى اشراف ۱۲; بینش اشراف ۱۰، ۱۱; غفلت اشراف ۱۱ امتها: امت پس از نوح(ع) ۱; تاریخ امتها ۹ امکانات مادى: منشأ امکانات مادى ۵ انبیا: بشر۳۹ کیلوبایت (۲٬۸۹۶ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- آیات ۱ - وجود انسان هاى پیشتاز، در میان امت ها و جوامع پیشین (ثلّة من الأوّلین) ۲ - فراوانى پیشتازان (سابقون)، در امت ها و جوامع پیش از اسلام (ثلّة من الأوّلین)۲۲ کیلوبایت (۱٬۸۱۱ واژه) - ۴ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۲
- هاىشديد. تهديد امت به نزول عذاب از ناحيه خداى تعالى . وجوهى كه در معناى (( عذاب از فوق )) در آيه شريفه گفته شده است . پيشگوئى تفرقه امت و درگيرى هاى بين۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۲۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- وارث بودند. و مىشود گفت: مراد از «اَلَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا»«همه امت اسلام باشند كه وارث قرآن اند مثل بنى اسرائيل. ولى كلمه «اِصْطَفى» در قرآن۹ کیلوبایت (۹۵۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۹
- تغيير در قرآن دليل چهارم قائلين به تحريف : تكرار حوادث مربوط به بنىاسرائيل در امت اسلام . بيان ضعف استدلال به اجماع براى اثبات عدم وقوع تحريف قرآن و زياد شدن۲۳ کیلوبایت (۱٬۹۴۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۷
- وارث بودند. و مىشود گفت: مراد از «اَلَّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا»«همه امت اسلام باشند كه وارث قرآن اند مثل بنى اسرائيل. ولى كلمه «اِصْطَفى» در قرآن۱۱ کیلوبایت (۱٬۰۳۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- هاىشديد. تهديد امت به نزول عذاب از ناحيه خداى تعالى . وجوهى كه در معناى (( عذاب از فوق )) در آيه شريفه گفته شده است . پيشگوئى تفرقه امت و درگيرى هاى بين۲۷ کیلوبایت (۱٬۹۷۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- هاىشديد. تهديد امت به نزول عذاب از ناحيه خداى تعالى . وجوهى كه در معناى (( عذاب از فوق )) در آيه شريفه گفته شده است . پيشگوئى تفرقه امت و درگيرى هاى بين۲۸ کیلوبایت (۲٬۲۹۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- چند روايت در مورد اينكه در: (( و ممن خلقنا امة يهدون بالحق و به يعدلون (( امت چهكسانى هستند؟ چند روايت درباره سنت استدراج و املاء آيه و ترجمه تفسير : ۱-۲۸ کیلوبایت (۲٬۴۵۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- هاىشديد. تهديد امت به نزول عذاب از ناحيه خداى تعالى . وجوهى كه در معناى (( عذاب از فوق )) در آيه شريفه گفته شده است . پيشگوئى تفرقه امت و درگيرى هاى بين۲۹ کیلوبایت (۲٬۰۱۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۳
- مستحق عذاب شوند، و حق تعالى به سبب شرافت حضرت پيغمبر، عذاب استيصال را از امت آن سرور برداشته و بدين جهت آيات مقترحه ايشان واقع نگردد. ما آمَنَتْ قَبْلَهُمْ۳۰ کیلوبایت (۲٬۲۷۹ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۶
- قطعاً پيش از آنان قوم نوح و عاد و ثمود [نيز] به تكذيب پرداختند. و اگر کافران امت، تو را تکذیب کنند (افسرده خاطر مباش که) پیش از اینان قوم نوح و عاد و ثمود۲۹ کیلوبایت (۲٬۴۵۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
- أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً: بگو به امت نمىخواهم از شما بر قرآن يا رسالت، اجر و مزدى، چنانچه پيش از من هيچ پيغمبرى از امت خود مزد دعوت نطلبيد إِنْ هُوَ إِلَّا۴۵ کیلوبایت (۳٬۵۰۷ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۴
- (حرام... أنّهم لایرجعون) چنین استفاده مى شود که امت ها خواهان بازگشت بوده اند. ۳- حتمى بودن بازگشت امت هاى هلاک شده به سوى خدا براى مجازات در قیامت (کلٌّ۳۲ کیلوبایت (۲٬۹۲۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
- نياورند، تو جان خود را از اندوه، در پيگيرى [كار]شان تباه كنى. نزدیک است که اگر امت تو به این سخن (قرآن) ایمان نیاورند جان عزیزت را از شدت حزن و تأسف بر آنان۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۳۳ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۱
- سبب نزول این سوره چنین بوده که مدت عمر امت رسول خدا صلی الله علیه و آله را به او عرضه کردند و نسبت به طول عمر امت هاى سلف کمتر بود. این مقدار عمر در نظر۳۵ کیلوبایت (۳٬۶۷۳ واژه) - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۵۲
- ولى قيد هلاك شدن مورد تصديق قرآن نيست بلكه اعم است مثل آيه اول كه درباره امت هلاك شده است و مثل [انعام:6]. كه به وجود آمدن مراد است نه هلاك شدن ايضاً [مؤمنون:42]۴ کیلوبایت (۳۹۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۱
- هدایت نیفزود. به خدا قسمهاى سخت خوردند كه اگر بيمدهندهاى بيايد بهتر از هر امت ديگر هدايت يابند. ولى چون بيمدهندهاى آمد، جز نفرتشان نيفزود؛ و سختترین۴۲ کیلوبایت (۳٬۴۳۸ واژه) - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۵۴
- میپرستیدم. [به مشرکان سبک مغز] بگو: اگر برای [خدای] رحمان فرزندی بود، من [در این امت] نخستین پرستنده او بودم. بگو: اگر خداى رحمان را فرزندى مىبود، من از نخستين۲۸ کیلوبایت (۲٬۳۹۶ واژه) - ۹ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۱
- . دو روايت درباره اينكه مراد از ((امت معدوده )) در آيه شريفه ، امام زمان (ع ) و اصحاباويند روايتى در مورد تقسيم امت محمد (ص ) در روز قيامت به سه دسته و۴۷ کیلوبایت (۳٬۸۸۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۲