هود ٣٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بزودی خواهید دانست چه کسی عذاب خوارکننده به سراغش خواهد آمد، و مجازات جاودان بر او وارد خواهد شد!»

|به زودى خواهيد دانست كه عذاب [الهى‌] سراغ چه كسى مى‌آيد كه خوارش سازد و عذابى پايدار بر سرش فرود آيد
به زودى خواهيد دانست چه كسى را عذابى خواركننده درمى‌رسد و بر او عذابى پايدار فرود مى‌آيد؟
و به زودی معلوم شما شود که کدام یک به عذاب ذلت و خواری گرفتار و عذاب دائم خدا را مستوجب خواهد شد.
سپس خواهید دانست که چه کسی را [در دنیا] عذابی خوارکننده و [در آخرت عذابی] پایدار خواهد رسید.
به زودى خواهيد دانست كه عذاب بر كه رسد و خوارش سازد و عذاب جاويد بر كه فرود آيد.
و به زودی خواهید دانست که بر سر چه کسی عذابی می‌آید که خوارش سازد، و عذابی پاینده بر او فرود می‌آید
پس بزودى خواهيد دانست كه كيست آن كه عذابى بدو رسد كه وى را رسوا و خوار كند و عذابى پاينده بر او فرود آيد.
هرچه زودتر خواهید دانست که عذاب خوارکننده و رسواکننده (در دنیا) بهره‌ی چه کسی، و شکنجه‌ی جاودان (در آخرت) گریبانگیر کدام یک از مردمان می‌گردد.
«پس در آینده‌ای دور خواهید دانست چه کسی را عذابی که خوار(ش) کند در می‌رسد، و بر [سر وسامان‌]ش عذابی پایدار حلول می‌کند.»
زود است بدانید که را آید عذابی که خوار سازدش و فرود آید بر او عذابی جایگزین‌


هود ٣٨ آیه ٣٩ هود ٤٠
سوره : سوره هود
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُخْزیهِ»: رسوایش می‌سازد. خوارش می‌کند. «مُقِیم»: جاودان. همیشگی و ناگسستنی.


تفسیر

نکات آیه

۱- نوح(ع)، به کفرپیشگان قومش اعلام کرد که به عذاب دنیوى و اخروى، گرفتار خواهند شد. (فسوف تعلمون من یأتیه عذاب یخزیه و یحلّ علیه عذاب مقیم) با توجه به تکرار کلمه «عذاب» و توصیف عذاب دوم به همیشگى بودن، مى توان گفت: مراد از «عذاب یخزیه»، عذاب دنیوى و مقصود از «عذاب مقیم»، آتش دوزخ است.

۲- عذاب دنیوى کافران قوم نوح، عذابى ذلت آور، خوارکننده و هلاک سازنده بود. (من یأتیه عذاب یخزیه) «إخزاء» (مصدر یخزیه) به معناى ذلیل و خوار کردن و نیز به معناى هلاک ساختن مى باشد.

۳- عذابهاى اخروى کفرپیشگان ، عذابى دایمى و همیشگى است. (و یحلّ علیه عذاب مقیم) حلول (مصدر یحلّ) به معناى فرود آمدن است و «مقیم» از «أقام بالمکان» (درنگ کرد و ماندگار شد) مى باشد. بنابراین «عذاب مقیم»; یعنى ، عذاب ماندگار و زوال ناپذیر.

۴- کفرپیشگان ، ساختن کشتى را آزار و عذابى بى جا و تحمیل شده بر نوح(ع) و پیروانش قلمداد کرده و آن را مایه شرمسارى ایشان مى شمردند. (یصنع الفلک ... فسوف تعلمون من یأتیه عذاب یخزیه)

موضوعات مرتبط

  • عذاب: جاودانگى در عذاب اخروى ۳; عذاب ذلت بار ۲; مراتب عذاب ۲; وعده عذاب ۱; ویژگیهاى عذاب اخروى ۳
  • قوم نوح: بینش قوم نوح ۴; عذاب اخروى قوم نوح ۱; عذاب دنیوى قوم نوح ۱، ۲; قوم نوح و کشتى نوح(ع) ۴; ویژگیهاى عذاب قوم نوح ۲; هلاکت قوم نوح ۲
  • کافران: عذاب اخروى کافران ۳
  • نوح(ع): پیشگویى نوح(ع) ۱

منابع