مريم ٧٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آیا او از غیب آگاه گشته، یا نزد خدا عهد و پیمانی گرفته است؟!

|آيا از غيب خبر يافته يا نزد خداى رحمان پيمانى گرفته است
آيا بر غيب آگاه شده يا از [خداى‌] رحمان عهدى گرفته است؟
آیا بر عالم غیب آگاهی یافته یا از خدای رحمن (بر خود) عهدی گرفته است (که در عالم آخرت هم دارای نعمت و ثروت باشد).
آیا [او درباره رسیدن به مال و اولاد بسیار] بر غیب آگاهی یافته، یا پیمانی [بر این عطای فراوان] از سوی [خدای] رحمان دریافت نموده است؟
آيا از غيب آگاهى داشت، يا از خداى رحمان پيمان گرفته بود؟
آیا از غیب اطلاع داشت، یا از خدای رحمان پیمانی [خاص‌] گرفته بود؟
آيا بر غيب آگاهى يافته يا از نزد خداى رحمان پيمانى گرفته؟
آیا او از (اَسرار) غیب آگاه شده است؟ و یا (این که در این زمینه) از پیشگاه خدای مهربان عهد و پیمانی گرفته است؟
آیا بر غیب آگاه شده، یا نزد (خدای) رحمان پیمانی بر گرفته است‌؟
آیا آگهی یافت بر ناپیدا یا برگرفته است نزد خدای مهربان عهدی را


مريم ٧٧ آیه ٧٨ مريم ٧٩
سوره : سوره مريم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَطَّلَعَ»: آیا آگاه شده است؟ آیا اطّلاع پیدا کرده است؟ این واژه فراهم آمده است از (أَ) که حرف استفهام است و مراد از آن تعجّب است و (إِطَّلَعَ) فعل ماضی باب افتعال.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- آگاهى از غیب و یا صدور پیمانى از جانب خداوند، از راه هاى وقوف بر پى امدهاى کفر و ایمان و آثار آنها است. (لأُتینّ ... أطّلع الغیب أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا) همزه در «أطّلع» - که در اصل أإطّلع بوده - براى استفهام انکارى است و فاعل فعل ضمیرى است که به «الذى» در آیه قبل بازمى گردد. از این رو مضمون آیه چنین مى شود: آیا آن کافرى که مدعى شد کفر، موجب دستیابى به مال و فرزند است، بر غیب آگاهى یافته و یا عهدى از جانب خداوند دریافت کرده است؟! مراد از عهد، نوشته و یا بیانى است که از ناحیه خداوند صادر گردیده باشد.

۲- کسى که کفرورزى را مایه فراوانى مال و اولاد مى داند، مانند کسى سخن گفته است که یا به غیب آگاه شده و یا از خداوند پیمان گرفته است. (کفر بأیتنا و قال ... أطّلع الغیب أم اتّخذ عندالرحمن عهدًا)

۳- کفر را موجب دستیابى به مال و فرزند دانستن، سخنى بى مبنا و ادعایى پوچ است. (کفر بأیتنا ... أطّلع الغیب أم اتّخذ عندالرحمن عهدًا)

۴- اسباب و علل اعطاى مال و اولاد، از امور غیبى بوده و از حیطه آگاهى انسان ها بیرون است. (أطّلع الغیب)

۵- رحمان (گسترده مهر)، از اسما و صفات خداوند است. (عند الرحمن)

۶- وفاى خداوند به عهدهاى خویش، جلوه اى از رحمانیت او است. (أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا)

۷- رحمت خداوند، سرچشمه اعطاى مال و اولاد به انسان ها است. (أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا)

۸- عهد خداوند، تخلف ناپذیر است. (أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا)

۹- اعطاى مال و اولاد، به دست خداوند و در اختیار او است. (أطّلع الغیب أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا)

۱۰- رحمت خداوند حتى کافران را نیز فرامى گیرد. (أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا) ذکر نام «رحمان» در نفى مدعاى کافران به جهت بیان این نکته است که تفضلى خداوند به کافران نیز پرتویى از رحمانیت او است.

۱۱- مال و اولاد کافران نیز، عطاى الهى است. (أم اتّخذ عند الرحمن عهدًا)

موضوعات مرتبط

  • ادعا: ادعاى باطل ۳; ادعاى علم غیب ۲; ادعا ى عهد با خدا ۲
  • اسماء و صفات: رحمان ۵
  • انسان: عجز انسان ۴
  • ایمان: آگاهى از آثار ایمان ۱
  • ثروت: زمینه ثروت ۲، ۳، ۴
  • خدا: آثار رحمت خدا ۷; حتمیت عهد خدا ۸; عطایاى خدا ۹، ۱۱; نشانه هاى رحمت خدا ۶;وفاى خدا به عهد ۶
  • رحمت: مشمولان رحمت ۱۰
  • علم غیب: آثار علم غیب ۱
  • عهد: آثار عهد با خدا ۱
  • غیب: موارد غیب ۴
  • فرزند: زمینه ازدیاد فرزند ۲; زمینه اعطاى فرزند ۳، ۴; منشأ اعطاى فرزند ۷، ۹
  • کافران: رحمت بر کافران ۱۰; مال کافران ۱۱; نقش فرزندان کافران ۱۱
  • کفر: آثار کفر ۲، ۳; آگاهى از آثار کفر ۱
  • مال: منشأ مال ۷، ۹

منابع