النحل ١١٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

بهره کمی است (که در این دنیا نصیبشان می‌شود)؛ و عذاب دردناکی در انتظار آنان است!

بهره‌ى كمى است [كه در اين دنيا نصيبشان مى‌شود] ولى عذابى دردناك در انتظار آنهاست
[ايشان راست‌] اندك بهره‌اى، و[لى‌] عذابشان پر درد است.
(آنچه از این طریق به دست آورند) متاعی قلیل است و (در آخرت) عذابی دردناک خواهند داشت.
[با این کارهای زشت] بهره و برخورداری اندکی [در زندگی دنیا دارند] و برای آنان [در قیامت] عذابی دردناک است.
اندك بهره‌اى مى‌برند و در عوض به عذابى دردآور گرفتار مى‌آيند.
برخورداری اندکی است و [سپس‌] بر ایشان عذابی دردناک [در پیش‌] است‌
[اين كه دارند] بهره‌اى است اندك، و آنان را عذابى است دردناك.
(سودجوئی و بهره‌مندی ایشان از جهان ناچیز است و تمام دنیا با توجّه به آخرت) کالای کمی است و عذاب دردناکی (پس از پایان زندگی دنیوی) دارند.
این (بهره‌ی دنیوی) متاعی است اندک و برایشان عذابی است پر درد.
کامیابی است اندک و ایشان را است عذابی دردناک‌


النحل ١١٦ آیه ١١٧ النحل ١١٨
سوره : سوره النحل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَتَاعٌ»: کالا. تمتّع و لذّت. خبر مبتدای محذوف است. تقدیر چنین است: ذاکَ مَتاعٌ قَلیلٌ.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- سود به دست آمده از راه بدعت گذارى در دین، در مقایسه با زیانهاى آن، بسیار ناچیز است. (و لاتقولوا ... هذا حلل و هذا حرام لتفتروا على الله الکذب ... لایفلحون . متع قلیل و لهم عذاب ألیم) آیه شریفه ممکن است پاسخ به سؤالى مقدر باشد بدین صورت که: چرا کافران و بدعت گذاران در دین، از متاعهاى دنیوى برخوردارند و چرا دنیا از آنان ستانده نمى شود.

۲- ناچیزى هر بهره دنیوى، در قبال عذاب دردناک اخروى (متع قلیل و لهم عذاب ألیم)

۳- بدعت گذارى، و در پى دارنده عذاب دردناک اخروى است. (و لاتقولوا ... هذا حلل و هذا حرام ... متع قلیل و لهم عذاب ألیم)

۴- ابتلاى بدعت گذاران به عذاب دردناک، پس از بهره ورى اندک از دنیا، گواه عدم رستگارى آنان است. (إن الذین یفترون على الله الکذب لایفلحون . متع قلیل و لهم عذاب ألیم)

۵- فرجام و پایان امور، ملاکى شایسته براى ارزش گذارى آنهاست. (متع قلیل و لهم عذاب ألیم)

۶- پایان پذیرى متاع زندگى دنیوى، گواه اندکى و ناچیزى آن است. (متع قلیل و لهم عذاب ألیم) برداشت فوق، مبتنى بر این نکته است که مقصود از «قلیل» قلت زمانى باشد. بنابراین قرار گرفتن آخرت همراه با عذاب دردناک در قبال بهره ورى کوتاه دنیوى، گویاى مطلب فوق است.

موضوعات مرتبط

  • ارزشگذارى: ملاک ارزشگذارى ۵
  • امکانات مادی: دلایل بی ارزشى امکانات مادی ۶; فناپذیرى امکانات مادی ۶
  • امور: فرجام امور ۵
  • بدعت: بی ارزشى منافع بدعت ۱; زیان بدعت ۱; کیفر بدعت ۳
  • بدعتگذاران: عذاب بدعتگذاران ۴; محرومیت بدعتگذاران ۴
  • دنیا: استفاده کم از دنیا ۴
  • رستگارى: محرومان از رستگارى ۴
  • عذاب: اهل عذاب ۴; اهمیت عذاب اخروى ۲; عذاب دردناک ۲، ۳; مراتب عذاب ۲، ۳; موجبات عذاب اخروى ۳
  • منافع: بی ارزشی منافع دنیوی ۲

منابع