الناس ٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=از پریان و مردم‌
|-|معزی=از پریان و مردم‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الناس | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = الناس ٥ | بعدی = الناس ٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الناس | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = الناس ٥ | بعدی = الناس ٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مِنْ»: این حرف، بیانیّه است. یا بیان (ناس) در آیه پنجم است که معنی آن گذشت، و یا بیان (وسواس) که معنی چنین خواهد بود: وسوسه‌گری که از شیاطین جنّی است، و یا از انسانهای شیطان صفت (نگا: بقره / ، انعام /  مؤمنون / ).
«مِنْ»: این حرف، بیانیّه است. یا بیان (ناس) در آیه پنجم است که معنی آن گذشت، و یا بیان (وسواس) که معنی چنین خواهد بود: وسوسه‌گری که از شیاطین جنّی است، و یا از انسانهای شیطان صفت (نگا: بقره / ، انعام /  مؤمنون / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۷


ترجمه

خواه از جنّ باشد یا از انسان!

از پريان و آدميان
چه از جنّ و [چه از] انس.»
چه آن شیطان از جنس جن باشد و یا از نوع انسان.
از جنّیان و آدمیان.
خواه از جنيان باشد يا از آدميان.
اعم از جن و انسان‌
از پريان و آدميان- شيطانهاى انس و جن-.
(در سینه‌های مردمانی) از جنّیها و انسانها.
«(خواه) از جنیان و (خواه) انسان!»
از پریان و مردم‌


الناس ٥ آیه ٦ الناس ٧
سوره : سوره الناس
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مِنْ»: این حرف، بیانیّه است. یا بیان (ناس) در آیه پنجم است که معنی آن گذشت، و یا بیان (وسواس) که معنی چنین خواهد بود: وسوسه‌گری که از شیاطین جنّی است، و یا از انسانهای شیطان صفت (نگا: بقره / ، انعام / مؤمنون / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - برخى از جنیان، در ذهن انسان ها افکار پلید القا کرده، آنها را وسوسه مى کنند. (من الجنّة و الناس) حرف «من» براى تبعیض است و بیان مى کند که مراد از «الوسواس الخنّاس»، برخى از جنّیان و انسان ها است. «جِنّة» به معناى گروه جن (مفردات) و «ناس» جمع انسان است.(تاج العروس)

۲ - تنها جنیان و انسان ها، به القاى افکار پلید و وسوسه هاى شیطانى در ذهن بشر مى پردازند. (الذى یوسوس فى صدور الناس . من الجنّة و الناس)

۳ - خطر وسوسه گران جن و انس، بزرگ و سزاوار چاره اندیشى است. (من الجنّة و الناس)

۴ - پیامبر(ص)، در معرض تهاجم وسوسه هاى جنیان و انسان ها (قل أعوذ ... من الجنّة و الناس)

۵ - پناه بردن به خداوند از خطر وسوسه جن و انس، توصیه اى الهى به پیامبر(ص) (قل أعوذ ... من الجنّة و الناس)

۶ - خداوند، توانا بر خنثى ساختن وسوسه هاى جن و انس (قل أعوذ بربّ الناس ... من الجنّة و الناس)

۷ - پناه بردن به خداوند از خطر وسوسه جنیان و انسان ها، مایه مصونیت انسان در برابر آن (قل أعوذ بربّ الناس ... من الجنّة و الناس)

۸ - دارا بودن مقام ربوبیت، فرمان روایى و الوهیت، دلیل توانایى خداوند بر حفاظت مردم از خطر وسوسه هاى جنیان و انسان ها است. (بربّ الناس . ملک الناس . إله الناس ... من الجنّة و الناس)

۹ - وسوسه جنیان براى انسان ها، خطرناک تر از وسوسه هم نوعان شان است. (من الجنّة و الناس) تقدیم «الجنّة»، به جهت یکنواخت شدن آخر آیه هاى این سوره و یا ناظر به افزون تر بودن خطر وسوسه جنیان است. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است.

۱۰ - انسان، همواره در خطر وسوسه هاى شیطان است. (من الجنّة) «شیطان» - چنانچه در برخى از سوره هاى دیگر آمده است - از جنس جن است.

۱۱ - برخى از انسان ها، مانند برخى از جنیان، شیطان اند و مخفیانه مردم را وسوسه مى کنند. (الوسواس الخنّاس ... من الجنّة و الناس) عموم مفسران «شیطان» را مصداق «وسواس خنّاس» قرار داده اند. این آیه نیز او را از نوع جن و انس مى داند; بنابراین شیطان، عنوانى عام خواهد بود که بر افرادى از بشر و جنیان، تطبیق مى کند.

۱۲ - پیامبر(ص)، مواجه با وسوسه گرانى از جن و انس که مردم را درباره ربوبیت، فرمان روایى و الوهیت خداوند به تردید مى افکندند. (قل أعوذ بربّ الناس . ملک الناس . إله الناس . من شرّ الوسواس ... من الجنّة و الناس) در برداشت یاد شده، مجموع سوره با این نگاه تفسیر شده است که پیامبر(ص)، در مسیر ابلاغ یکتایى خداوند در ربوبیت، فرمان روایى و الوهیت، با عده اى از جن و انس مواجه شده بود که در سینه هاى مردم وسوسه ایجاد کرده، هدایت آنان را بر آن حضرت دشوار مى ساختند; خداوند، آن حضرت را در پناه خود قرار داده و او را به این پناهنده شدن فرا خوانده است تا وسوسه گران و اغواگران مردم را، از سر راه او بردارد.

۱۳ - خداوند، پناهگاهى شایسته براى پیامبر(ص)، در برابر تلاش جن و انس براى اغواى مردم و ایجاد تزلزل در دل هاى آنان (قل أعوذ ... الذى یوسوس فى صدور الناس . من الجنّة و الناس)

۱۴ - لزوم پناه بردن به خداوند از آثار وسوسه هاى جن و انس (قل أعوذ بربّ الناس ... الذى یوسوس فى صدور الناس . من الجنّة و الناس)

موضوعات مرتبط

  • استعاذه: آثار استعاذه به خدا ۷; استعاذه از وسوسه انسان ها ۷، ۱۴; استعاذه از وسوسه جن ۷، ۱۴; اهمیت استعاذه به خدا ۱۴
  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱۲
  • انسان: خطر وسوسه انسان ها ۵، ۹; عوامل مصونیت انسان ها ۷; موانع وسوسه انسان ها ۶، ۸; نقش انسان ها ۲; وسوسه انسان ها ۴
  • جن: اضلال جن ۱; خطر وسوسه جن ۵، ۹; موانع وسوسه جن ۶، ۸; نقش جن ۲; وسوسه جن ۱، ۴
  • حمایتهاى خدا: مشمولان حمایتهاى خدا ۱۳
  • خدا: اهمیت الوهیت خدا ۸; اهمیت حاکمیت خدا ۸; اهمیت ربوبیت خدا ۸; توصیه هاى خدا ۵; دلایل قدرت خدا ۸; قدرت خدا ۶
  • شیاطین: چاره اندیشى براى وسوسه شیاطین ۳; خطر شیاطین انس ۳; خطر شیاطین جن ۳; شیاطین جن ۱; خطر وسوسه هاى شیطان ۱۰; موانع وسوسه شیاطین انس ۱۳; موانع وسوسه شیاطین جن ۱۳; وسوسه شیاطین انس ۳، ۱۱; وسوسه شیاطین جن ۳، ۱۱
  • گمراهى: زمینه گمراهى ۱۰
  • محمد(ص): توصیه به محمد(ص) ۵; حامى محمد(ص) ۱۳; زمینه آسیب پذیرى محمد(ص) ۴; محمد(ص) و وسوسه شیاطین انس ۱۲; محمد(ص) و وسوسه شیاطین جن ۱۲; مصونیت محمد(ص) ۱۳
  • وسوسه: عوامل وسوسه ۲

منابع