الكافرون ٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و نه شما پرستندگانید آنچه را پرستم‌
|-|معزی=و نه شما پرستندگانید آنچه را پرستم‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الكافرون | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = الكافرون ٤ | بعدی = الكافرون ٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الكافرون | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = الكافرون ٤ | بعدی = الكافرون ٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«مَا»: مصدریّه است.
«مَا»: مصدریّه است.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۷


ترجمه

و نه شما آنچه را که من می‌پرستم پرستش می‌کنید؛

و نه شما پرستنده‌ى چيزى هستيد كه [من‌] مى‌پرستم
و نه آنچه مى‌پرستم شما مى‌پرستيد.
و نه شما یکتا خدای معبود مرا عبادت خواهید کرد.
و نه شما آنچه را که من می پرستم، می پرستید.
و شما پرستنده چيزى كه من مى‌پرستم نيستيد.
و شما هم پرستندگان معبود من نیستید
و نه شما پرستنده‌ايد آنچه را كه من مى‌پرستم.
و نه شما به گونه‌ی من پرستش را انجام می‌دهید.
«و نه شما پرستنده‌اید آن‌گونه که من می‌پرستم‌.»
و نه شما پرستندگانید آنچه را پرستم‌


الكافرون ٤ آیه ٥ الكافرون ٦
سوره : سوره الكافرون
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مَا»: مصدریّه است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - برخى از کافران عصر بعثت، آمادگى خود را براى عبادت خداوند به صورتى مشروط، به پیامبر(ص) عرضه کردند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد)

۲ - سازش خواهان کافر، به رغم اظهار آمادگى براى پذیرش مشروط توحید، هرگز اهل عبادت خداوند نبودند و حال و آینده آنان، فرقى نمى کرد. (و لا أنتم عبدون ما أعبد) این آیه گرچه با آیه سوم، عبارتى یکسان دارد; ولى در زمان با آن متفاوت است. در آیه سوم - به قرینه آیه قبل از آن - مراد زمان آینده است; ولى در این آیه - به قرینه آیه قبل از این - مراد زمان حال است.

۳ - تصریح به آمادگى نداشتن مشرکان براى پذیرش توحید در هیچ زمان و تأکید بر واهى بودن پیشنهاد سازش از سوى آنان، وظیفه اى الهى بر عهده پیامبر(ص) (قل ... و لا أنتم عبدون ما أعبد) آیات آغاز سوره - که تسامح طرفین را در زمان آینده منتفى دانست - با مفهوم خود، تکلیف زمان حال را نیز روشن کرده است. در این حال، وضعیت زمان حال به صراحت در این آیه، بیان شد تا موضع گیرى ها شفاف باشد.

۴ - بیان سرسختى سازش خواهان کافر و باقى ماندن آنان بر مرام خویش تا پایان عمر، از خبرهاى غیبى قرآن (و لا أنتم عبدون ما أعبد)

۵ - پیامبر(ص)، مصمم به پایدارى بر عبادت خداوند (أعبد) برداشت یاد شده، از تقابل «أعبد» و «عبدتم» استفاده شده است.

۶ - روى گردانى مردم از عبادت خداوند، نباید تزلزلى در خداپرستان ایجاد کند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد) جمله همخوان با «و لا أنتم عابدون» این بود که گفته شود: «ما أنا عابد»; تغییر آن تعبیر به فعل مضارع «أعبد»، براى تصریح به وضعیت آینده و نفى تزلزل در عبادت است.

۷ - کافرانِ عصر بعثت، از خداوند شناختى ناقص و در حد شناخت خدایان خویش داشتند. (و لا أنتم عبدون ما أعبد) کلمه «ما»، بیانگر برداشت یاد شده است.

موضوعات مرتبط

  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱
  • خداپرستان: استقامت خداپرستان ۶
  • عبادت: استقامت در عبادت ۵; نقش معرضان از عبادت خدا ۶
  • قرآن: غیبگوییهاى قرآن ۲، ۴
  • کافران: اصرار بر کفر کافران ۴; افشاى کافران ۳; پوچى پیشنهاد کافران ۳; پیشنهاد کافران صدراسلام ۱; جهل کافران صدراسلام ۷; خداشناسى کافران صدراسلام ۷; دروغگویى کافران ۲; روش برخورد کافران ۳; شرایط خداپرستى کافران ۲; شرایط خداپرستى کافران صدراسلام ۱; لجاجت کافران ۴
  • محمد(ص): استقامت محمد(ص) ۵; افشاگرى محمد(ص) ۳; رسالت محمد(ص) ۳; عبادات محمد(ص) ۵

منابع