الفرقان ٣١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

(آری،) این گونه برای هر پیامبری دشمنی از مجرمان قرار دادیم؛ امّا (برای تو) همین بس که پروردگارت هادی و یاور (تو) باشد!

|و اين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از ميان مجرمان قرار داديم، و همين بس كه پروردگارت راهنما و ياور [تو] باشد
و اين گونه براى هر پيامبرى دشمنى از گناهكاران قرار داديم، و همين بس كه پروردگارت راهبر و ياور توست.
و همچنین ما برای هر پیغمبری دشمنی از جنس بدکاران (امّتش) قرار دادیم، و تنها خدای تو برای هدایت و نصرت و یاری تو کفایت است.
و ما این گونه برای هر پیامبری دشمنانی از مجرمان قرار دادیم، و کافی است که پروردگارت [برای تو] راهنما و یاری دهنده باشد.
اينچنين هر پيامبرى را از ميان مجرمان دشمنى پديد آورديم. و پروردگار تو براى راهنمايى و يارى تو كافى است.
و بدین‌سان برای هر پیامبری دشمنی از گناهکاران قرار دادیم، و پروردگارت بس رهنما و یاور است‌
و همچنين براى هر پيامبرى دشمنى از بزهكاران پديد كرديم و پروردگار تو راهنما و ياورى بسنده است.
این گونه (که تو ای پیغمبر! با موضعگیری و عداوت سرسختانه‌ی این گروه روبرو شده‌ای، همه‌ی پیغمبران در چنین شرایطی قرار داشته‌اند، و) برای هر پیغمبری گروهی از بزهکاران را دشمن ساخته‌ایم (که با او به مبارزه پرداخته و با مکتب و دعوتش مخالفت ورزیده‌اند. امّا بدان که حق همیشه پیروز است، و تو هم تنها و بدون یاور نیستی، و خدا تو را به راه پیروزی بر آنان راهنمائی می‌کند و یاریت می‌دهد) و همین بس که خدای تو راهنما و یاور باشد.
و این گونه برای هر پیامبری دشمنی از مجرمان نهادیم و همین بس که پروردگارت راهبر و یاوری (بس توانا) است.
و بدینسان قرار دادیم برای هر پیمبری دشمنی از گنهکاران و بس است پروردگار تو راهنما و یاوری‌


الفرقان ٣٠ آیه ٣١ الفرقان ٣٢
سوره : سوره الفرقان
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَدُوّاً»: دشمنان. واژه (عَدُوّ) برای مفرد و جمع به کار می‌رود (نگا: انعام / کهف / ). «الْمُجْرِمینَ»: بزهکارانی مراد است که فسادشان شدّت گرفته باشد (نگا: انعام / یونس / ، شعراء / ، مدّثّر / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تمامى انبیاى الهى، همواره در انجام رسالتشان، مواجه با دشمنانى بودند. (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین)

۲ - دشمنان پیامبران، همواره از سنخ مجرمان و تبه کاران بودند. (لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین)

۳ - خداوند بى مدد دیگران، یاورى کافى براى انسان در زندگى و تأمین کننده نیازهاى هدایتى او (و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)

۴ - دلدارى و وعده خداوند به پیامبر(ص) و مؤمنان، مبنى بر نصرت و راهبرى آنان در برابر دشمنانشان (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا) آیه شریفه، با بیان وضعیت پیامبران در انجام رسالتشان - که همواره بادشمنان تبه کار مواجه بودند - مى تواند درصدد تعقیب دو هدف باشد: ۱- دلجویى از پیامبر(ص) و مؤمنان در برابر کارشکنى هاى دشمنان آنان. ۲- تشویق و تحریک پیامبر(ص) و مؤمنان به صبر و پایدارى در راه خدا.

۵ - تشویق پیامبر(ص) و مؤمنان از سوى خدا، به صبر و پایدارى در برابر دشمنان تبه کارشان همچون انبیاى گذشته (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)

۶ - پیامبران الهى، الگو و مظهر صبر و پایدارى در برابر دشمنان حق ستیز و تبه کار (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)

۷ - تفکر در تاریخ پیامبران و صبر و پایدارى آنان در برابر دشمنانشان، نیروبخش و تقویت کننده روح مقاومت است. (و کذلک جعلنا لکلّ نبىّ عدوًّا من المجرمین و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)

۸ - ربوبیت خداوند، مقتضى راهبرى پیامبر(ص) و مؤمنان و نصرت و یارى آنان (و کفى بربّک هادیًا و نصیرًا)

موضوعات مرتبط

  • استقامت: استقامت در برابر دشمنان ۵، ۶، ۷; تشویق به استقامت ۵
  • الگوگیرى: الگوگیرى از انبیا ۶
  • انبیا: آثار مطالعه تاریخ انبیا ۷; دشمنان انبیا ۱; سختیهاى رسالت انبیا ۱; صبر انبیا ۶، ۷; صفات دشمنان انبیا ۲; فضایل انبیا ۶
  • انسان: یاور انسان ۳
  • تقویت روحیه: عوامل تقویت روحیه ۷
  • خدا: آثار ربوبیت خدا ۸; اختصاصات خدا ۳; تشویقهاى خدا ۵; کفایت نصرت خدا ۳ ; کفایت هدایتهاى خدا ۳; وعده هاى خدا ۴; ویژگیهاى نصرت خدا ۳
  • صبر: تشویق به صبر ۵
  • مؤمنان: تشویق مؤمنان ۵; دلدارى به مؤمنان ۴; عوامل نصرت مؤمنان۸; عوامل هدایت مؤمنان ۸; نصرت مؤمنان ۴; وعده به مؤمنان ۴; هدایت مؤمنان ۴
  • محمد(ص): تشویق محمد(ص) ۵; دلدارى به محمد(ص) ۴; عوامل نصرت محمد(ص)۸; عوامل هدایت محمد(ص) ۸; نصرت محمد(ص) ۴; وعده به محمد(ص) ۴; هدایت محمد(ص) ۴

منابع