الفجر ٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آیا ندیدی پروردگارت با قوم «عاد» چه کرد؟!

آيا نديدى پروردگارت با قوم عاد چه كرد
مگر ندانسته‌اى كه پروردگارت با عاد چه كرد؟
آیا ندیدی که خدای تو با عاد (قوم هود) چه کرد؟
آیا ندانسته ای که پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟
آيا نديده‌اى كه پروردگار تو با قوم عاد چه كرد؟
آیا نیندیشیده‌ای که پروردگارت در حق [قوم و سرزمین‌] عاد چگونه عمل کرد؟
آيا نديده‌اى كه پروردگارت با عاد- قوم هود- چه كرد؟
آیا ندانسته‌ای که پروردگارت چگونه با قوم عاد رفتار کرده است (و چه بلائی بر سر ایشان آورده است؟).
مگر ندیدی که پروردگارت با عادیان (نخستین) چه کرد؟
آیا ندیدی چه کرد پروردگار تو به عاد


الفجر ٥ آیه ٦ الفجر ٧
سوره : سوره الفجر
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَلَمْ تَرَ؟»: آیا ندیده‌ای؟ دیدن در اینجا به معنی دانستن و آگاه شدن است (نگا: بقره / و و . «عَادٍ»: قوم هود (نگا: اعراف / و ، توبه / ، هود / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، قوم عاد را به سختى کیفر داد. (ألم تر کیف فعل ربّک بعاد) قوم عاد، امت هود(ع) بودند که بر اثر نافرمانى خداوند عقوبت شدند. عبارت «کیف فعل»، حاکى از شدت عقوبت آنان است.

۲ - آگاهى دقیق پیامبر(ص)، به فرجام هلاکت بار قوم عاد (ألم تر کیف فعل ربّک بعاد)

۳ - نابود ساختن سرکشان، جلوه ربوبیت خداوند و در راستاى رشد و تعالى راه پیامبران است. (ربّک)

۴ - فرجام هلاکت بار امت هاى پیشین، درس عبرت براى آیندگان (ألم تر کیف فعل ربّک بعاد)

۵ - تحولات تاریخ بشر و سرنوشت اقوام و جوامع، به دست خداوند است. (فعل ربّک)

۶ - پیامبر(ص)، آگاه و معترف به وابسته بودن تحولات تاریخ انسان ها به خداوند (ألم تر کیف فعل ربّک بعاد) استفهام در «ألم تر» تقریرى و مفید اثبات است; یعنى، «رأیت» (دیدى و دانستى که ...).

۷ - خداوند، تهدیدکننده کافران عصر بعثت به سرنوشتى نظیر فرجام قوم عاد (ألم تر کیف فعل ربّک بعاد)

۸ - سوگند خداوند به سپیده دم، شب هاى ده گانه، جفت، تاق و گذشت شب، براى تأکید بر دارا بودن توان اجراى تهدیدات خویش و نابود ساختن کافران (و الفجر ... ألم تر کیف فعل ربّک بعاد) ممکن است مراد از سوگندها، تأکید بر قدرت خداوند بر نابود ساختن مخالفان پیامبر(ص) باشد; در این صورت جواب قسم محذوف خواهد بود. گفتنى است که جواب قسم در احتمال دیگر، آیه چهاردهم این سوره است که مراقبت شدید خداوند را مطرح کرده است.

موضوعات مرتبط

  • آیندگان: عبرت آیندگان ۴
  • اقوام: منشأ سرنوشت اقوام ۵
  • امتها: عبرت از فرجام امتهاى پیشین ۴; هلاکت امتهاى پیشین ۴
  • انبیا: زمینه رشد انبیا ۳
  • تاریخ: علم به تحولات تاریخ ۶; منشأ تحولات تاریخ ۵، ۶
  • جامعه: منشأ سرنوشت جوامع ۵
  • خدا: آثار قدرت خدا ۸; افعال خدا ۵، ۶; تهدیدهاى خدا ۷; کیفرهاى خدا ۱; نشانه هاى ربوبیت خدا ۳
  • سوگند: سوگند به حرکت شب ۸; سوگند به شب هاى دهگانه ۸; سوگند به شفع ۸; سوگند به فجر ۸; سوگند به وتر ۸
  • طغیانگران: هلاکت طغیانگران ۳
  • عبرت: عوامل عبرت ۴
  • قرآن: فلسفه سوگندهاى قرآن ۸
  • قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۱، ۲، ۷; تهدید به فرجام قوم عاد ۷; سختى کیفر قوم عاد ۱; علم به هلاکت قوم عاد ۲; فرجام قوم عاد ۲
  • کافران: تهدید کافران ۸; تهدید کافران مقارن بعثت ۷; قدرت بر تهدید کافران ۸; قدرت بر هلاکت کافران ۸
  • محمد(ص): اقرار محمد(ص) ۶; علم محمد(ص) ۲، ۶

منابع