الصافات ٨٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

شما درباره پروردگار عالمیان چه گمان می‌برید؟!

|پس به پروردگار جهانيان چه گمان داريد
پس گمانتان به پروردگار جهانها چيست؟»
پس در این صورت به خدای جهانیان چه گمان می‌برید (و از قهر و انتقام خدا چگونه نمی‌ترسید).
پس گمانتان به پروردگار جهانیان چیست؟ [که غیر او را می پرستید،]
به پروردگار جهانيان چه گمان داريد؟
پس گمانتان درباره پروردگار جهانیان چیست؟
پس گمان شما به پروردگار جهانيان چيست؟
آخر، شما درباره‌ی پروردگار جهانیان چگونه می‌اندیشید؟!
«پس گمانتان به پروردگار جهانیان چیست‌؟»
آیا چیست گمان شما به پروردگار جهانیان‌


الصافات ٨٦ آیه ٨٧ الصافات ٨٨
سوره : سوره الصافات
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«فَمَا ظَنُّکُمْ ...»: آیا گمان می‌برید خدای جهانیان نیاز به انبازهائی برای اداره جهان هستی دارد؟ آیا اگر افرادی یا بتهائی را همچون خدا منشأ اثر بدانید، فردای قیامت، خدا به شما چه خواهد گفت و چه خواهد کرد و شما چه پاسخی دارید که بدو بدهید؟


تفسیر

نکات آیه

۱ - ربوبیت مطلق خداوند بر جهان هستى، امرى ناشناخته براى قوم مشرک ابراهیم(ع) (فما ظنّکم بربّ العلمین) فعل «ظن» هرگاه با حرف «با» متعدى شود، غالباً به ظن غیرصادق و بد إشعار دارد; یعنى، گمان شما به خدا، گمانى غیرصادق و نادرست است. گفتنى است «عالم» (مفرد «عالمین») به مجموعه و دسته اى از موجودات گفته مى شود. بنابراین «عالمین»; یعنى، تمامى پدیده هاى موجود در جهان از هر دسته و مجموعه اى.

۲ - شرک و بت پرستى، ناشى از درک نادرست از ربوبیت خدا بر جهان هستى است. (أئفکًا ءالهة دون اللّه تریدون . فما ظنّکم بربّ العلمین)

۳ - تنها پروردگار جهان، سزاوار عبودیت و پرستش است. (أئفکًا ءالهة دون اللّه تریدون . فما ظنّکم بربّ العلمین)

۴ - خدا، پروردگار جهانیان است. (بربّ العلمین)

۵ - جهان آفرینش، متشکل از عالم هاى متعدد (العلمین) برداشت یاد شده با توجه به جمع بودن کلمه «العالمین» است.

۶ - جهان هستى به سوى کمال در حرکت است. (بربّ العلمین) «رب» به معناى تربیت کردن است و تربیت ایجاد حالتى در شىء پس از حالت قبل است، تا آن گاه که به حد تمام و کمال برسد (مفردات راغب). این معنا حکایت از حرکت تکاملى دارد. گفتنى است که کلمه «رب»، مشترک لفظى میان وصف و مصدر مى باشد و در آیه شریفه معناى وصفى دارد.

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تعدد عوالم آفرینش ۵; تکامل آفرینش ۶
  • بت پرستى: منشأ بت پرستى ۲
  • توحید: توحید ربوبى ۴; توحید عبادى ۳
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
  • خدا: آثار جهل به ربوبیت خدا ۲; جاهلان به ربوبیت خدا ۱
  • شرک: منشأ شرک ۲
  • قوم ابراهیم: قوم ابراهیم و ربوبیت خدا ۱
  • معبودراستین: ربوبیت معبودراستین ۳
  • معبودیت: ملاک معبودیت ۳

منابع