الصافات ١٠٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۵۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

این مسلّماً همان امتحان آشکار است!

به راستى كه اين همان آزمايش آشكار بود
راستى كه اين همان آزمايش آشكار بود!
این ابتلا همان امتحانی است که (حقیقت حال اهل ایمان را) روشن می‌کند (که در راه خدا از هر چیز می‌گذرند).
به یقین این همان آزمایش روشن بود.
اين آزمايشى آشكارا بود.
بی‌گمان این آزمونی آشکار است‌
هر آينه اين آزمايشى روشن و آشكار بود.
این (آزمایش بزرگ که ذبح فرزند با دست پدر است) مسلّماً آزمایشی است که بیانگر (ایمان کامل و یقین صادق به خداوند هستی) است.
به‌درستی این همانا آزمایش روشنگر است!
این است هر آینه آن آزمایش آشکار


الصافات ١٠٥ آیه ١٠٦ الصافات ١٠٧
سوره : سوره الصافات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْبَلآءُ»: امتحان. آزمون. «الْمُبِینُ»: روشن و آشکار. روشنگر و بیانگر.


تفسیر

نکات آیه

۱ - تکلیف ابراهیم(ع) به ذبح فرزندش اسماعیل(ع)، یک آزمایش الهى بود. (إنّ هذا لهو البلؤا المبین)

۲ - آشکار شدن درجه ایمان و خلوص ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) در جریان قربانى (إنّ هذا لهو البلؤا المبین) برداشت یاد شده از آن جا است که آزمایش مؤمنان براى نمایاندن درجه ایمان و اخلاص آنان است و ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) با سربلند بیرون آمدن از این آزمایش بزرگ الهى، خلوص خود را در بلندترین مرتبه نشان دادند.

۳ - تکلیف ابراهیم(ع) به ذبح فرزندش اسماعیل، محنت و رنجى آشکار براى ایشان بود. (إنّ هذا لهو البلؤا المبین) یکى از معانى و کاربرهاى «بلاء»، محنت و رنج است و برداشت یاد شده با توجه به همین معنا و کاربرد مى باشد.

۴ - برخوردارى ابراهیم(ع) از پاداش محسنان، پس از سربلند بیرون آمدن آن حضرت از آزمایش قربانى فرزندش (قد صدّقت الرءیا إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّ هذا لهو البلؤا المبین) برداشت یاد شده از آن جا است که جمله «إنّ هذا لهو البلاء المبین» در مقام تعلیل براى جمله پیشین (إنّا کذلک نجزى المحسنین) است; یعنى، ابراهیم(ع) از پاداش محسنان برخوردار شد; زیرا به آزمایش الهى گرفتار شد و پیروز گردید.

۵ - آزمایش الهى، عرصه ظهور و بروز شخصیت انسان و ارزش هاى نهفته در وجود او (إنّ هذا لهو البلؤا المبین)

۶ - محسنان، پیروزمندان در میدان آزمایش هاى الهى اند. (إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّ هذا لهو البلؤا المبین)

۷ - همه انسان ها - هر چند در اوج کمال و ایمان باشند - در معرض آزمایش الهى اند. (إنّ هذا لهو البلؤا المبین) آزمایش شدن حضرت ابراهیم(ع) که از پیامبران اولواالعزم بود گویاى حقیقت فوق است.

۸ - از دست دادن نزدیک ترین و محبوب ترین خویشان (همچون فرزند نوجوان) در راه خدا، سخت ترین محنت و بزرگ ترین آزمایش الهى (قال یبنىّ إنّى أرى فى المنام أنّى أذبحک ... إنّ هذا لهو البلؤا المبین)

موضوعات مرتبط

  • ابراهیم(ع): اخلاص ابراهیم(ع) ۲; امتحان ابراهیم(ع) ۱، ۴; پاداش ابراهیم(ع) ۴; تکلیف ابراهیم(ع) ۱، ۳; زمینه ظهور ایمان ابراهیم(ع) ۲; عمل به تکلیف ابراهیم(ع) ۲; عوامل رنج ابراهیم(ع) ۳; فضایل ابراهیم(ع) ۲
  • اسماعیل(ع): آثار قصه ذبح اسماعیل(ع) ۲; زمینه ظهور ایمان اسماعیل(ع) ۲; سختى ذبح اسماعیل(ع) ۳; فلسفه ذبح اسماعیل(ع) ۱
  • امتحان: ابزار امتحان ۱; امتحان با مرگ فرزند ۸; بزرگترین امتحان ۸; موفقیت در امتحان ۶
  • بلا: سخت ترین بلا ۸
  • خدا: آثار امتحانهاى خدا ۵; امتحانهاى خدا ۶; عمومیت امتحانهاى خدا ۷
  • شخصیت: زمینه بروز شخصیت ۵
  • محسنان: امتحان محسنان ۶; پاداش محسنان ۴; پیروزى محسنان ۶

منابع