الشعراء ٩٣
ترجمه
الشعراء ٩٢ | آیه ٩٣ | الشعراء ٩٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَنتَصِرُونَ»: باز میدارند. خویشتن را به دور میدارند. انتصار به معنی یاری دادن خود یا کمک خواستن و یا دفع بلا از خویشتن است (نگا: کهف / ، قصص / ، قمر / ، رحمن / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
- آيات ۶۹ - ۱۰۴، سوره شعرا
- سؤ ال و جواب و مهاجه ابراهيم عليه السّلام با پدر و قوم خود درباره پرستش بتها
- توضيحى در باره حقيقت بت پرستى و اينكه بت بصورت قبله اى براى عبادت خداىسبحان نبوده است
- اعتراض ابراهيم عليه السّلام بر بت پرستى قوم خود
- ابراهيم عليه السّلام رب العالمين را با وصف خلق و هدايت (تدبير) معرفى و توصيف مىكند (الذى خلقنى فهو يهدين ...)
- اشاره ابراهيم عليه السّلام به نعمتهاى مادى خداوند
- وجه اينكه ابراهيم عليه السّلام فرمود به مغفرت خدا طمع دارم ، و مراد از خطيئه اى كهبه خود نسبت دارد
- مقصود از ((حكم )) و الحاق به صالحين كه ابراهيم عليه السّلام (از پروردگار خودتقاضا كرد (رب هب لى حكما والحقتى بالصالحين )
- مراد از ((لسان صدق در آخرين )) در دعاى ابراهيم عليه السّلام : ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين ))
- بيان اينكه سود نداشتن مال و فرزندان در قيامت نتيجه انحلال اجتماع مدنى و بطلان اسباب اعتبارى در آن روز است
- وجوه مختلف در باره مفاد و نوع استثناء ((الا من اتى اللّه بقلب سليم )) در آيه : يوم لاينفع ...))
- فرجام بد مشركان و جنود ابليس در قيامت
- بحث روايتى (رواياتى درباره ((لسان صدوق فى الاخرين ))، استغفار ابراهيم عليهالسّلام براى پدر، قلب سليم ، شفاعت و...)
- دو روايت در ذيل ((و اغفر لابى )) و تصويرحال فرزند مؤ من و پدر مشرك در قيامت
- بيزارى مجرمين در روز قيامت از يكديگر
- دو روايت در ذيل ((فما لنا من شافئين ...)) و نااميدى كافران از شفاعت روز جزا
نکات آیه
۱ - هر تکیه گاهى جز خدا، فاقد قدرت و کارایى در قیامت (أین ما کنتم تعبدون . من دون اللّه هل ینصرونکم أو ینتصرون)
۲ - آشکار گشتن پوچى عقاید شرک آلود، براى مشرکان در قیامت (و قیل لهم أین ما کنتم ... هل ینصرونکم أو ینتصرون)
۳ - عناصر مورد اتکاى مشرکان، خود گرفتار در قیامت و ناتوان از یارى رساندن به دیگران و دفاع از خویش (هل ینصرونکم أو ینتصرون) «نصر» (مصدر «ینصرون») براى دفاع از دیگران و«انتصار» (مصدر «ینتصرون») به معناى دفاع از خود به کار مى رود. ضمیرهاى فاعل در دو فعل یاد شده، به معبودها بازمى گردد.
۴ - خداوند، یگانه معبود به حق و تنها پشتوانه انسان در قیامت (أین ما کنتم تعبدون . من دون اللّه هل ینصرونکم أو ینتصرون)
۵ - باور مشرکان، به یارى رسانى معبودهایشان در سختى ها و هلاکت ها (أین ما کنتم تعبدون . من دون اللّه هل ینصرونکم أو ینتصرون) زیر سؤال رفتن توانایى معبودها بر یارى رسانى، حاکى از این است که مشرکان بر این باور بودند که معبودهایشان به آنان یارى خواهند رساند.
موضوعات مرتبط
- انسان: یاور اخروى انسان ها ۴
- توحید: توحید عبادى ۴
- توکل: بى ثمرى توکل بر غیرخدا ۱
- شرک: پوچى شرک ۲
- قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۲
- مشرکان: مشرکان در قیامت ۲; نقش مشرکان ۵
- معبودان باطل: امداد معبودان باطل ۵; عجز اخروى معبودان باطل ۳; معبودان باطل در قیامت ۳; نقش معبودان باطل ۵
- موجودات: عجز اخروى موجودات ۱