الزخرف ٥٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=پس گردانیدیمشان گذشته و نمونه‌ای برای بازماندگان‌
|-|معزی=پس گردانیدیمشان گذشته و نمونه‌ای برای بازماندگان‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::56|٥٦]] | قبلی = الزخرف ٥٥ | بعدی = الزخرف ٥٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::56|٥٦]] | قبلی = الزخرف ٥٥ | بعدی = الزخرف ٥٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«سَلَفاً»: گذشتگان. یعنی سردستگان و رهبرانی که در گذشته بوده‌اند و مقتدی و قدوه کافر و مثل سوء آیندگانی همچون خود شده‌اند. پیشگامان کفر و سرکشی در دنیا، و جلوداران ورود به عذاب دوزخ در آخرت. «مَثَلاً»: مثال. ضرب‌المثل. مایه پند و عبرت.
«سَلَفاً»: گذشتگان. یعنی سردستگان و رهبرانی که در گذشته بوده‌اند و مقتدی و قدوه کافر و مثل سوء آیندگانی همچون خود شده‌اند. پیشگامان کفر و سرکشی در دنیا، و جلوداران ورود به عذاب دوزخ در آخرت. «مَثَلاً»: مثال. ضرب‌المثل. مایه پند و عبرت.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۲


ترجمه

و آنها را پیشگامان (در عذاب) و عبرتی برای دیگران قرار دادیم.

|پس آنها را پيشينيانى [براى كفر و فسق‌] و عبرتى براى آيندگان قرار داديم
و آنان را پيشينه‌اى [بد] و عبرتى براى آيندگان گردانيديم.
و هلاک آن قوم را مایه عبرت آیندگان قرار دادیم.
در نتیجه آنان را پیشگامان [دوزخیان] و عبرتی برای آیندگان قرار دادیم.
آنان را در شمار گذشتگان و داستان براى آيندگان كرديم.
و آنان را پیشینه و مایه عبرت واپسینان گرداندیم‌
پس آنان را گذشتگانى- پيشروانى براى كافران آينده- و پندى و عبرتى براى پسينيان كرديم.
ما آنان را پیشگامانی (در کفر و زندقه) و پیشینیانی (برای کفّار و فسقه)، و مثالی عبرت‌انگیز و سرگذشتی پندآمیز برای دیگران ساخته‌ایم.
در نتیجه آنان را گذشته‌‌ای و نمادی برای آیندگان نهادیم.
پس گردانیدیمشان گذشته و نمونه‌ای برای بازماندگان‌


الزخرف ٥٥ آیه ٥٦ الزخرف ٥٧
سوره : سوره الزخرف
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«سَلَفاً»: گذشتگان. یعنی سردستگان و رهبرانی که در گذشته بوده‌اند و مقتدی و قدوه کافر و مثل سوء آیندگانی همچون خود شده‌اند. پیشگامان کفر و سرکشی در دنیا، و جلوداران ورود به عذاب دوزخ در آخرت. «مَثَلاً»: مثال. ضرب‌المثل. مایه پند و عبرت.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - سرنوشت فرعونیان در تاریخ، مایه عبرت براى آیندگان (فجعلنهم سلفًا و مثلاً للأخرین)

۲ - بیان فرجام فرعونیان، هشدارى به مستکبران و اشراف مشرک مکه (فجعلنهم سلفًا و مثلاً للأخرین)

۳ - نابودى قدرت هاى جبار، با تمامى اقتدار و شکوه، سنت حتمى الهى است. (فجعلنهم سلفًا و مثلاً للأخرین) معرفى کردن سرنوشت فرعونیان به عنوان عبرتى براى آیندگان، نشانگر آن است که چنین سرنوشتى، در انتظار همه جباران تاریخ است.

۴ - تاریخ، راهنماى آدمى به سنت هاى تخلف ناپذیر الهى است. (فجعلنهم سلفًا و مثلاً للأخرین)

۵ - مکتب حق در رویارویى با مخالفان، همواره مورد حمایت خداوند بوده است. (انتقمنا منهم ... فجعلنهم سلفًا و مثلاً للأخرین)

۶ - انتقام و عذاب الهى، براساس ملاک و در راستاى عبرت آموزى بشر (انتقمنا منهم ... فجعلنهم سلفًا و مثلاً للأخرین)

موضوعات مرتبط

  • تاریخ: فواید تاریخ ۴
  • خدا: حتمیت سنتهاى خدا ۳، ۴; حمایتهاى خدا ۵; عبرت از انتقامهاى خدا ۶; عبرت از عذابهاى خدا ۶; قانونمندى انتقامهاى خدا ۶; قانونمندى عذابهاى خدا ۶
  • دین: حامى دین ۵; دشمنان دین ۵
  • شناخت: منابع شناخت ۴
  • ظالمان: حتمیت هلاکت ظالمان ۳
  • عبرت: عوامل عبرت ۱، ۶
  • فرعونیان: عبرت از فرعونیان ۱; فرجام فرعونیان ۱، ۲
  • مشرکان مکه: هشدار به مشرکان مکه ۲
  • مکه: هشدار به اشراف مکه ۲; هشدار به مستکبران مکه ۲

منابع