الروم ٢٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۳۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

از نشانه‌های او این است که شما را از خاک آفرید، سپس بناگاه انسانهایی شدید و در روی زمین گسترش یافتید!

|و از نشانه‌هاى او اين است كه شما را از خاك آفريد، سپس به ناگاه شما [به صورت‌] بشرى پراكنده مى‌شويد
و از نشانه‌هاى او اين است كه شما را از خاك آفريد؛ پس بناگاه شما [به صورت‌] بشرى هر سو پراكنده شديد.
و یکی از نشانه‌های (قدرت) او این است که (پدر) شما آدمیان را از خاک خلق کرد سپس (به توالد) بشری (منشعب و نژادهایی مختلف) شدید که (در همه روی زمین) منتشر گشتید.
و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که شما را از خاکی [بی جان] آفرید؛ پس اکنون بشری هستید که [روی زمین] پراکنده و منتشرید،
از نشانه‌هاى قدرت اوست كه شما را از خاك بيافريد تا انسان شديد و به هر سو پراكنده گشتيد.
و از جمله آیات او این است که شما را از خاک آفرید، سپس که انسان شدید [در زمین‌] پراکنده شدید
و از نشانه‌هاى او آن است كه شما را از خاك بيافريد سپس آدميانى شديد كه [در زمين‌] پراكنده مى‌شويد.
یکی از نشانه‌های (دالّ بر عظمت و قدرت) خدا این است که (نیای) شما را از خاک آفرید و سپس شما انسانها (به مرور زمان زیاد شدید و در روی زمین برای تلاش در پی معاش) پراکنده گشتید.
و از نشانه‌های اوست که شما را از خاک آفرید؛ سپس به ناگاه شما بشری هستید که (به هر سویی) پراکنده می‌شوید .
و از آیتهای او آن است که آفرید شما را از خاکی ناگاه شما بشرید پراکندگان‌


الروم ١٩ آیه ٢٠ الروم ٢١
سوره : سوره الروم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ»: (نگا: حجّ / کهف / ). آفرینش انسان از خاک، ممکن است اشاره به آفرینش نخستین انسان، یعنی آدم باشد، یا آفرینش همه انسانها از خاک. چرا که موادّ غذائی تشکیل دهنده وجود انسان در اصل از خاک است. «إِذَا»: این واژه معمولاً برای زمان ناگهانی به کار می‌رود، ولی گاهی همچون اینجا برای تراخی و تدریج است (نگا: روح‌المعانی). «تَنتَشِرُونَ»: پخش می‌گردید. اشاره به فراوان شدن و برای کسب و کار و بقا و ادامه حیات در زمین پراکندن است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - از جمله آیات خداوند، آفریدن انسان ها از خاک است. (و من ءایته أن خلقکم من تراب)

۲ - خداوند، پدید آورنده انسان ها از خاک است. (خلقکم من تراب)

۳ - خاک، مبدأ پیدایش انسان ها است. (و من ءایته أن خلقکم من تراب)

۴ - پدیدآمدن انسان هاى زنده از دل خاک مرده، نمودى از پدید آوردن موجود جان دار از موجود بى جان به دست خداوند است. (یخرج الحىّ من المیّت ... و من ءایته أن خلقکم من تراب)

۵ - پراکندگى انسان ها و سکنا گزیدن آنها در مناطق مختلف زمین، از آیات الهى است. (و من ءایته ... ثمّ إذا أنتم بشر تنتشرون)

۶ - پدید آوردن موجودى زنده مانند انسان از دل خاک مرده، از نشانه هاى توان مندى خداوند بر احیاى مجدد انسان ها است. (و کذلک تخرجون . و من ءایته أن خلقکم من تراب) از این آیه به بعد، چندین آیه، در صدد شمارش آیات الهى است. از میان آن آیات، ذکر مناسب ترین آیه با «و کذالک تخرجون» پس از آن، مى تواند در ضمن بیان آیات الهى، اشاره به نکته فوق باشد.

۷ - انسان ها، در اصل خلقت، همسان اند. (أن خلقکم من تراب)

۸ - آفرینش انسان از خاک تا صورت آدمى، مراحل مختلفى داشته است. (أن خلقکم من تراب ثمّ إذا أنتم بشر تنتشرون) «ثمّ» حرف تراخى است و دلالت بر مهلت و مدت مى کند و از طرفى «إذا» فجاییه است و دلالت بر ناگهانى بودن مى کند. جمع بین این دو، به این است که میان خلق انسان از مبدأ خاک تا صورت انسانى، مراحلى طى شده که چندان روشن و آشکار نبوده است.

۹ - پدید آمدن موجودى زنده به نام انسان از خاک مرده، امرى غیر منتظره و سزاوار تأمل است. (أن خلقکم من تراب ثمّ إذا أنتم بشر تنتشرون) «إذا»ى فجاییه در آیه، مى تواند حکایت از این حقیقت باشد.

۱۰ - تبدیل شدن خاک - پس از گذر از مراحل لازم - به انسان، جهش گون و سریع است. (أن خلقکم من تراب ثمّ إذا أنتم بشر تنتشرون) «إذا» فجاییه است و دلالت بر ناگهانى بودن مى کند، لذا از آن، سرعت و حالت جهشى بودن به دست مى آید.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا :۱، ۵
  • انسان: تساوى انسان ها ۷; جهش در خلقت انسان ۱۰; خالق انسان ۲; خلقت انسان ۷، ۸، ۱۰; زندگى انسان ها در زمین ۵; شگفتى خلقت انسان ۹; صورت دهى به انسان ۸; عنصر خلقت انسان۱، ۲، ۳، ۴، ۶; مراحل خلقت انسان ۸; مطالعه خلقت انسان ۹
  • خدا: افعال خدا ۴; خالقیت خدا ۲; نشانه هاى قدرت خدا ۶
  • خلقت: خلقت از خاک ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۸، ۹، ۱۰
  • زنده: پیدایش زنده از مرده ۴، ۶، ۹
  • مردگان: احیاى مردگان ۶
  • معاد: دلایل معاد ۶

منابع