الرحمن ٥٦
ترجمه
الرحمن ٥٥ | آیه ٥٦ | الرحمن ٥٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِیهِنَّ»: در آن باغها. «قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ»: (نگا: صافات / ، ص / ). «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ»: با ایشان مقاربت و نزدیکی نکرده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - زنان بهشت، تنها شیفته و فریفته شوهران خویش و چشم بسته بر هر اجنبى (فیهنّ قصرت الطرف) «قاصرات الطرف» (زنان فرو هشته نگاه)، ظاهراً کنایه از چشم دریده نبودن است.
۲ - دلبستگى زن، تنها به همسر خویش و چشم ندوختن به اجنبى، از جمله برترین ارزش هاى او است. (فیهنّ قصرت الطرف) برداشت یاد شده با توجه به دو مطلب زیر به دست مى آید: الف) «قاصرات الطرف» به معناى چشم نداشتن به اجنبى باشد. ب) آیه شریفه در مقام بیان بهترین ارزش هاى زنان بهشت است.
۳ - باغ هاى بهشت، مزین به حوریان خمارچشم مصون مانده از دست هر بیگانه (فیهنّ قصرت الطرف لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) برداشت بالا بدین احتمال است که «قاصرات الطرف» کنایه از چشم خمار باشد که در نتیجه خمارى پلک ها بهم نزدیک شده است.
۴ - بهشتیان و خداترسان، مجذوب همسران بهشتى خود (فیهنّ قصرت الطرف) مقصود از «طرف» مى تواند نگاه همسران زنان بهشتى باشد; یعنى، زنان بهشتى چنان جذاب اند که نظر و چشم دیگران (همسران) را به خود مشغول مى دارند.
۵ - غیرت و اهتمام به پاکیزگى همسر از هوس بیگانگان، امرى فطرى و اصیل در نهاد بشر * (فیهنّ قصرت الطرف لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) از این که خداوند، به عنوان نویدى بزرگ به خلق، بشارت پاکدامنى همسرانشان را مى دهد; استفاده مى شود که تمایل به پاکى همسر، خواسته اى است اصیل که خداوند آن را برآورده ساخته است; نه تمایلى تلقینى و زاییده فرهنگ و محیط.
۶ - حوریان بهشتى، زنانى غیر از همسران دنیوى بهشتیان (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) تعبیر «لم یطمثهنّ إنس...» مى رساند که اصولاً حوریه هاى بهشت، سابقه ارتباط هیچ موجودى را نداشته اند.
۷ - چشم پاکى، زمینه مصونیت از ابتلا به آلودگى * (فیهنّ قصرت الطرف لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) «قاصرات الطرف» مى تواند کنایه از پاکى چشم باشد. از این که این عبارت قبل از «لم یطمثهنّ...» مطرح گردیده، مطلب بالا احتمال مى رود.
۸ - چشم پاکى و دوشیزگى، از کمالات زن است. (فیهنّ قصرت الطرف لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) برداشت یاد شده، مبتنى بر این است که «قاصرات الطرف» اشاره به چشم پاکى زنان و «لم یطمثهنّ...» اشاره به دوشیزگى آنان باشد.
۹ - بهشتیان، داراى تمایلات جنسى و حس لذت جویى (متّکین على فرش ... فیهنّ قصرت الطرف) از این که خداوند به وجود حوریان بشارت داده، مطلب بالا استفاده مى شود.
۱۰ - جن همانند آدمیان، داراى غریزه و روابط جنسى (لم یطمثهنّ إنس قبلهم و لاجانّ) برداشت بالا با توجه به این نکته است که اولاً مخاطب آیات، «جن و انس» مى باشند و ثانیاً «لم یطمثهنّ...جانّ» مى رساند که جنیان نیز زمینه روابط جنسى را دارند.
موضوعات مرتبط
- بکارت: اهمیت بکارت ۸
- بهشت: باغهاى بهشت ۳; زینتهاى بهشت ۳
- بهشتیان: تمایلات جنسى بهشتیان ۹; جذابیت همسران بهشتى ۴; عفت همسران بهشتى ۱; علایق همسران بهشتى ۱; لذت طلبى بهشتیان ۹; همسران دنیوى بهشتیان ۶
- جن: تشابه جن با انسان ۱۰; تمایلات جنسى جن ۱۰
- حورالعین: چشمهاى حورالعین ۳; عفت حورالعین ۳; ویژگیهاى حورالعین ۶
- خداترسان: علایق خداترسان ۴; همسران بهشتى خداترسان ۴
- روابط: موانع روابط نامشروع ۷
- زن: کمال زن ۸
- عفت: آثار عفت ۷; ارزش عفت ۲; اهمیت عفت ۸; فطریت عفت ۵
- علایق: ارزش علاقه به شوهر ۲; علاقه به شوهر ۱
- همسر: ملاک ارزش همسر ۲