الرحمن ١٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

انسان را از گِل خشکیده‌ای همچون سفال آفرید،

|انسان را از گل خشكيده‌اى سفال مانند آفريد
انسان را از گل خشكيده‌اى سفال مانند، آفريد.
انسان را خدا از خشک گلی مانند گل کوزه گران (بدین حسن و زیبایی) آفرید.
انسان را از گلی خشکیده مانند سفال آفرید.
آدمى را از گل خشك‌شده‌اى چون سفال بيافريد.
انسان را از گل خشک همچون سفال، آفرید
آدمى را از گِلى خشك مانند سفال- گِل پخته كوزه‌گران- بيافريد.
خدا انسان را از گِل خشکیده‌ای همچون سفال آفریده است.
انسان را از گل خشکیده‌ای همانند کوزه‌گر آفرید.
آفرید انسان را از گل خشکی مانند سفال پخته‌


الرحمن ١٣ آیه ١٤ الرحمن ١٥
سوره : سوره الرحمن
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الإِنسَانَ»: جنس انسان. مراد حضرت آدم است. انسان در آغاز آفرینش خاک بوده (نگا: حج / سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل در آمده است (نگا: انعام / و بعد به صورت گِل بدبو یا لجن تغییر شکل داده (نگا: حجر / ) سپس حالت چسپندگی پیدا کرده است (نگا: صافات / ) و بعد گِل خشکیده و سفال گونه‌ای شده است که این آیه بدان اشاره دارد. اما هر یک از این مراحل چه اندازه طول کشیده است، و این حالتهای انتقالی تحت چه عواملی به وجود آمده است، و نفخه ربّانی یا روح چیست و کی به کالبدش دمیده شده است (نگا: حجر / ) از حوزه علم بشری خارج و آن را خدا می‌داند و بس. «صَلْصَالٍ»: گِل خشکیده‌ای که با زدن تلنگری به صدا در می‌آید (نگا: حجر / و و ). «فَخَّارِ»: سفال.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - انسان، آفریده شده به اراده خداوند از گِلى خشک همچون سفال (خلق الإنسن من صلصل کالفخّار) «صلصال» به گل خشک و «فخّار» به سفال گفته مى شود.

۲ - ماده اى کم ارزش، مبدأ آفرینش موجودى ارزشمند چون انسان (خلق الإنسن من صلصل کالفخّار) نکره آمدن «صلصال» مى تواند براى بیان کم ارزشى ماده اى باشد که خداوند از آن، موجودى والا و ارجمند به نام انسان را آفریده است.

۳ - پیدایش موجودى شعورمند و صاحب اراده از گلى خشکیده (چون انسان)، شایان تأمل و درس آموزى است. (خلق الإنسن من صلصل) تذکر به مبدأ پیدایش انسان، ممکن است نظر به مطلب بالا داشته باشد; چه این که آیات سوره تماماً توحیدى است و در مقام نمایاندن ربوبیت یگانه حق مى باشد.

۴ - آب و خاک، داراى نقش عمده در شکل گیرى وجود انسان (خلق الإنسن من صلصل کالفخّار) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که واژه «صلصال» گر چه به معناى گل خشکیده است; ولى به هرحال در آن آمیختگى خاک با آب مطرح است.

موضوعات مرتبط

  • آب: نقش آب ۴
  • انسان: اراده انسان ۳; ارزش انسان ۲; ارزش عنصر خلقت انسان ۲; انسان از گل ۱، ۳; شعور انسان ۳; عنصر خلقت انسان ۱، ۳، ۴
  • تعقل: تعقل در خلقت انسان ۳
  • خاک: نقش خاک ۴
  • خدا: خالقیت خدا ۱

منابع