الحجر ٧٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

به جان تو سوگند، اینها در مستی خود سرگردانند (و عقل و شعور خود را از دست داده‌اند)!

|به جان تو سوگند كه آنها در مستى خود سرگشته بودند
به جان تو سوگند، كه آنان در مستى خود سرگردان بودند.
(ای محمد) به جان تو قسم که این مردم دنیا همیشه مست شهوات نفسانی و به حیرت و غفلت و گمراهی خواهند بود.
[ای پیامبر!] به جان تو سوگند، آنان در مستی خود فرو رفته و سرگردان بودند.
به جان تو سوگند كه آنها در مستى خويش سرگشته بودند.
سوگند به جان تو که آنان [قوم لوط] در سر مستی‌شان سرگشته بودند
به جان تو سوگند كه آنها در مستى و گمراهى خويش سرگشته و كوردل مى‌شدند.
(ای پیغمبر!) به جان تو سوگند! آنان در مستی (شهوت و جهالت) خود سرگردان بودند.
به‌راستی به جانت سوگند که بی‌گمان آنان در ژرفای مستی خود، سرگردان و حیرت‌زدگانند.
به جان تو اینانند در مستی خویش فروروندگان‌


الحجر ٧١ آیه ٧٢ الحجر ٧٣
سوره : سوره الحجر
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَعَمْرُکَ»: به زندگی تو سوگند! در اصطلاح فارسی می‌گوئیم: به جان تو سوگند!

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- سوگند مؤکد خداوند به جان پیامبر(ص) مبنى بر اینکه قوم لوط مردمانى سرمست و متحیر و به دور از هرگونه بصیرت و روشن بینى بودند. (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) برداشت فوق بنابراین مبناست که مخاطب جمله «لعمرک» - به قرینه آیات ۴۹ و ۵۱ پیش از شروع داستان ابراهیم(ع) و لوط(ع) (نبّىء عبادى ... و نبّئهم ...) - پیامبراکرم(ص) باشد.

۲- پیامبراسلام(ص) برخوردار از منزلت ویژه و مقامى والا در پیشگاه خداوند (لعمرک)

۳- سوگند خداوند به جان لوط(ع) بر اینکه قوم او مردمى سرمست و متحیرند. (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) برداشت فوق بر اساس این احتمال است که جمله «لعمرک ...» ادامه سخنان ملائکه خطاب به حضرت لوط(ع) باشد.

۴- حضرت لوط(ع) داراى مقام و منزلتى والا در پیشگاه خداوند (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون)

۵- سوگند به جان افراد عزیز و ارزشمند براى اثبات حق و حقیقت، امرى مشروع و جایز (لعمرک إنهم ... یعمهون)

۶- سرمستى، تحیّر و بصیرت نداشتن قوم لوط، مانع هدایت پذیرى از رهنمودهاى حضرت لوط(ع) بود. (و اتقوا الله و لاتخزون ... لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) «سکرة» به معناى از بین رفتن و از کار افتادن عقل است و «عمه» به معناى تردد ناشى از تحیر در امور است. بنابراین مقصود از جمله «لفى سکرتهم یعمهون» سرمستى و متحیر بودن و از دست دادن بصیرت در امور است.

۷- آلودگى به فحشا و انحرافات جنسى، مایه مستى و سرگردانى و از دست دادن اندیشه صحیح (و اتقوا الله و لاتخزون ... لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون) برداشت فوق با توجه به این حقیقت است که گناه و جرم اصلى قوم لوط، عادت آنان به فحشا و انحرافات جنسى بود. بنابراین عاملى که موجب سرمستى و سرگردانى آنان شد، همین گناه و جرم بود.

۸- سرمستى و غفلت امرى بس زشت و مذموم، و روشن بینى صفتى بس والا و ارزشمند براى انسانها (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون)

۹- سرمستى و غفلت، مانع پذیرفتن نصیحت و خیراندیشى ناصحان (لعمرک إنهم لفى سکرتهم یعمهون)

موضوعات مرتبط

  • ارزشها ۸:
  • انحراف جنسى: آثار انحراف جنسى ۷
  • بصیرت: ارزش بصیرت ۸
  • تعقل: موانع تعقل ۷
  • خدا: سوگندهاى خدا ۱، ۳
  • خیرخواهى: موانع تأثیر خیرخواهى ۹
  • سرگردانى: عوامل سرگردانى ۷
  • سرمستى: آثار سرمستى ۹
  • سوگند: احکام سوگند ۵; سوگند به غیرخدا ۵; سوگند به لوط(ع) ۳; سوگند به محبوبان ۵; سوگند به محمد(ص) ۱
  • صفات: صفات ناپسند ۸
  • غفلت: آثار غفلت ۹; سرزنش غفلت ۸; ناپسندى غفلت ۸
  • قوم لوط: آثار سرگردانى قوم لوط ۶; آثار سرمستى قوم لوط ۶; آثار کوردلى قوم لوط ۶; سرگردانى قوم لوط ۱، ۳; سرمستى قوم لوط ۱، ۳; کوردلى قوم لوط ۱; موانع هدایت قوم لوط ۶
  • لوط(ع): مقامات لوط(ع) ۴; هدایتگرى لوط(ع) ۶
  • محمد(ص): مقامات محمد(ص) ۲
  • موعظه: موانع تأثیر موعظه ۹

منابع