نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۵۱ - ۷۰ از ۲۸۲
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • آیه قبل به شهر «مکّه» سوگند یاد شده و می‌دانیم ابراهیم و فرزندش بنیانگذار «کعبه» و شهر «مکّه» بودند این تفسیر بسیار مناسب به نظر می‌رسد بخصوص این که عرب
    ۳۳ کیلوبایت (۳٬۲۰۱ واژه) - ‏۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۳
  • جوامع الجامع فرمود: بقولى لات و عزى و منات بتهايى بودند از سنگ، آنها را در كعبه گذاشته وعبادت مى‏كردند. ممكن است لفظ «اَلْاُخْرى» اشاره باشد به اينكه مقام
    ۴ کیلوبایت (۳۳۳ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۲
  • جَنُوبٌ وَ شَمالٌ» كه مراد باد جنوب و شمال است. ايضاً شمال بادى است كه از شمال كعبه مى‏وزد (راغب) در آقرب آمده: آن بادى است كه از طرف حجر اسماعيل ما بين مشرق
    ۴ کیلوبایت (۴۰۵ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۷
  • مَثَلًا» نازل گردید. و نیز گویند: صنا دید قریش در حطیم حاضر بودند و اطراف خانه کعبه ۳۶. بت نهاده و آن را مى پرستیدند، پیامبر آیه ۱.۱ را قرائت فرمود. کفار از
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۳۱۲ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • مثل [فصّلت:40]، [طور:13]، [نوح:25]. * [طور:4-7]. ظاهراً مراد از بيت المعمور كعبه است به «عمر» رجوع شود. مراد از سقف مرفوع به قرينه [انبياء:32]. آسمان است
    ۴ کیلوبایت (۴۲۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
  • [اعراف:96] هر آينه مى‏گشاديم بر آنها فايده‏هاى ثابت از آسمان. قرآن مجيد و كعبه و باران و عيسى از آن جهت در آيات شريفه، مبارك خوانده شده‏اند كه در آنها بركت
    ۴ کیلوبایت (۳۷۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۷
  • بوده و این آیه پس از گفتار او نازل شده است. ابن عباس گوید: مشرکین دور خانه کعبه طواف می‌کردند و مى گفتند: غفرانک غفرانک یعنى آمرزش و بخشش تو را اى خداوند
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۳۹۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • است كه بر اطراف محلى سنگ بچينند محل تحجير شده را حجر (بر وزن علم) گويند حجر كعبه (حجر اسماعيل) از آن است طبرسى گويد علّت اين تسميه ممنوع الدخول بودن آن در
    ۷ کیلوبایت (۶۷۹ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۸
  • مى‌آورند و نعمت خدا را كفران مى‌كنند؟ آیا ندانسته‌اند که ما حرمی امن [از کعبه‌] قرار داده‌ایم، و حال آنکه مردمان را در پیرامونشان تاراج می‌کردند و می‌ربودند،
    ۴۰ کیلوبایت (۳٬۲۷۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۷
  • بودند كه توليت كعبه و مسجد الحرام حق آنها است و ميگفتند نحن ولاة البيت و الحرم يعنى ما اختيار دار خانه كعبه و حرميم با آنكه توليت خانه كعبه و حرم نمى‌شود
    ۴۵ کیلوبایت (۳٬۷۰۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • پر فیض و برکت تو چنان عظمتی به خود گرفته که شایسته این سوگند شده است. ای کعبه را ز یمن قدوم تو صد شرف وی مرده را ز مقدم پاک تو صد صفا بطحا ز نور طلعت تو
    ۳۷ کیلوبایت (۳٬۷۲۹ واژه) - ‏۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۰۳:۰۱
  • بن ابراهيم عليهم السلام صبر نمود به بلد بى‌آب و علف، و قيام نمود به بناء كعبه معظمه. اما ادريس عليه السلام صبر نمود بر دعوت به خدا، و اول كسى بود كه مبعوث
    ۲۵ کیلوبایت (۲٬۱۷۳ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۷
  • انصاب چنانكه در «نصب» خواهد آمد سنگهائى بود كه به آنها عبادت كرده و در اطراف كعبه نگهدارى مى‏كردند و قربانيهائى براى آنها و بر روى آنها را رنگين مى‏نمودند
    ۸ کیلوبایت (۸۲۰ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۲
  • نزول آن براى رفع محذور مذكور بوده است. * [حج:29]. مراد طواف معمولى به دور كعبه است كه هفت شوط با شرايط مخصوصى است. * [بقره:125]، [حج:26]. به قرينه «تِلْعاكِفينَ»
    ۸ کیلوبایت (۸۲۶ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۵
  • بذكر شمّه‌ئى از تشريفات خانه كعبه باين تقريب كه ياد كن وقتى را كه مرجع قرار داديم و تعيين نموديم براى ابراهيم محلّ خانه كعبه را كه در آن خانه‌ئى بنا كند
    ۷۲ کیلوبایت (۶٬۷۲۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۱۸
  • نموده به بيت المعمور كه معبد ملائكه است در آسمان محاذى‌ جلد 5 صفحه 74 خانه كعبه و در هر روز هفتاد هزار ملك داخل در آن ميشوند و ديگر معاودت بآن نمينمايند
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۷۵۹ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۱۰
  • است كه تراشيده به صورت و نقشى در مى‏آوردند بلكه انصاب سنگهايى بودند دراطراف كعبه. راغب گفته: آن سنگها را پرستش كرده و روى آنها قربانى مى‏كردند. فرق مابين
    ۸ کیلوبایت (۸۰۲ واژه) - ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹
  • ج5، ص303 و به این ترتیب پاسخی است به اعمال مشرکان عرب و مانند آنها که خانه کعبه را بتکده ساخته بودند، و به اعمال مسیحیان منحرف که به سراغ «تثلیث» رفته و
    ۴۵ کیلوبایت (۴٬۲۱۵ واژه) - ‏۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۲۲:۰۳
  • میانشان نبود که بیانگر قوانین آسمانی باشد. این است که در عصر نزول قرآن بت در کعبه پرستش می‌شد (نگا: قصص / ، سبأ / ). Tabber requires Javascript to function
    ۳۹ کیلوبایت (۳٬۱۷۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۸
  • پرداخته ایم، روا نباشد كه با آن به طواف خانه كعبه پردازیم سپس خداوند این آیه را فرستاد و آنان را از طواف خانه كعبه با برهنه بودن بازداشته و به آن‌ها فهمانید
    ۵۲ کیلوبایت (۴٬۴۲۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵