نتایج جستجو
از الکتاب
- وَالنَّهارُ يَعْلُوا عُلُوّاً:اِرْتَفَعَ» دومى از باب علم يعلم آيد يعنى «عَلى فُلانٌ فِى الْمَكارِمِ يَعْلى عَلاءً:شَرِفِ» اين خلاصه فرق آن دو است وگرنه در جاى۶ کیلوبایت (۵۹۱ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۷
- اِنْ مِنْكُمْ اِلَّا وارِدُها» آيا نشنيدى كه شخص مىگويد «وزرَدْناماء بَنى فُلانٍ» آن ورود است نه دخول. در مجمع البيان چند روايت نقل شده راجع به اينكه همه۶ کیلوبایت (۶۰۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۰
- است وسط قبر را ضريح و قسمت منحرف آن را لحد گويند در لغت آمده: «لَحَدَ اِلى فُلانٍ: مالَ اِلَيْهِ - لَحَدَ عَنْهُ: عَدِلَ وَ اِنْحَرَفَ» همچنين است الحاد.۵ کیلوبایت (۴۴۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- غَرَّ وَ غُرُور (به ضم غين) و غِرَّة: فريب دادن. تطميع به باطل. «غَرَّ فُلانٌ فُلاناً غَرّاً وَ غُرُوراً وَ غِرَّةً: خَدَعَهُ وَ اَطْمَعَهُ بِالْباطِلِ»۵ کیلوبایت (۳۷۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- است مثل فحش در مقابل سبّ الفاظ ركيكه مثل مادر فلان زن فلان خواهر فلان خود فلان و اعمال زشت و رفتار زشت حتي در نظر خود فاعل و۳۹ کیلوبایت (۳٬۳۸۰ واژه) - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۵۳
- قبیلهای از عربها بتهای خود را (أُنثَی) مینامیدند. و میگفتند: أُنثَی بَنِی فُلانٍ. أُنثَی به چیز بیجان هم گفته شده و بدین سبب (إنَاث) معنی مردگان نیز دارد۲۴ کیلوبایت (۱٬۸۱۴ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۰
- آزاد كردن يك بنده است. [قلم:28]. اوسط در اينجا نظير آيه سابق است گويند: «فُلانٌ مِنْ وَسَطِ قَوْمِهِ» او از نيكان قومش است يعنى عاقلتر آنها. گفت: نگفتم۶ کیلوبایت (۵۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- اوّلى و يا به حالتيكه ابتدا براى آن در نظر گرفته شده است مثال اوّلى «نحو ثاب فلان الى داره» (فلانى به خانه خود برگشت) و مثال دوّمى ثوب به معنى لباس است، لباس۶ کیلوبایت (۴۲۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۴
- اجبار كسى مجبور كنند ولى در عرف به اجبار مجرد گفته مىشود گويند: فلانى را بر فلان كار اجبار كردم. جبّار در انسان به كسى گويند كه نقص خود را با ادعاء برترى۷ کیلوبایت (۶۵۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۱۹
- نگاه مىكند و قيافه مخوفى در نظرش مجسّم مىشود چشم او اشتباه مىكند نه اينكه فلان درخت مثلاً به آن صورت در آمده است. قرآن فرمايد [اعراف:116]. آيه صريح است۷ کیلوبایت (۶۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- افترا كرده به خدا و رسول، زيرا ما حديثى را كه بيان مىكنيم نمىگوئيم قال فلان و فلان، بلكه مىگوئيم: «قال اللّه و قال رسول اللّه» پس اين آيه تلاوت فرمود: «و۳۱ کیلوبایت (۲٬۴۹۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۵۱
- از حضرت صادق عليه السّلام که فرمود در تفسير آيه (يعني فلان و فلان) و روايت عياشي از آن حضرت فرمود (الخسف و اللّه عند الحوض بالفاسقين)۲۹ کیلوبایت (۲٬۱۰۰ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۹
- معلوم بود اينکه پسر فلاني و برادر فلان و شوهر و زن فلان و فلانه است بآنها گفتند تو فلان پسر فلان نيستي سر تكان ميداد که نعم بلي. تنبيه-۳۳ کیلوبایت (۲٬۶۹۱ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۷
- متصرّف است نه به معنى صاحب. زيرا صاحب به مال مناسب است كه بگوييم: فلانى صاحب فلان مال است ولى مناسب با «يوم» حكومت است كه بگوييم حکمران امروز فلانى است. مليك:۷ کیلوبایت (۵۴۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۱
- تِلْقاء: جهت و طرفی كه در مقابل است و ظرف مكان بكار مىرود «جَلَسَ تِلْقاء فُلانٍ» يعنى مقابل او نشست [اعراف:47]. و چون چشمشان به طرف اهل آتش برگشت گويند۶ کیلوبایت (۵۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۳
- «هَجَرَ فى نَوْمِهِ وَ مَرَضِهِ هَجْراً: خلط وهذى » راغب گويد:«أَهْجَرَ فُلانٌ» يعنى از روى قصد هذيان گفت و «هَجَرَالْمَريضُ» يعنى مريض از روى عدم قصد۸ کیلوبایت (۸۰۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۱
- [كهف:18]. گمان مىكنم به معنى اطلاع ناگهانى است در اقرب گويد: «اِطَّلَعَ فُلانٌ عَلَيْنا:اَتانا فُجْأَةً» يعنى اگر ناگهان و بى مقدّمه به آنها نگاه ميكردى۷ کیلوبایت (۵۷۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۱
- نبودهاند و زندگى نكردهاند در اقرب الموارد آمده: «غنى بالمكان: اقام به - غنى فلان: عاش». 2- [يونس:36]. ايضاً [نجم:28]. مراد از «الحق» به قرينه «الظن» علم است۸ کیلوبایت (۷۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۵
- بياورى كه عنوانش اين باشد: از پروردگار جلد 10 - صفحه 298 جهانيان به فلان فرزند فلان و در آن رسماً به ما دستور داده شود كه به تو ايمان آوريم. «1» در آياتى۳۸ کیلوبایت (۳٬۴۱۱ واژه) - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۱۲
- كه گاهى مردم با انبيا مىبستند كه مثلًا اگر فلان «1». يس، 60. جلد 3 - صفحه 129 معجزه را انجام دهى، يا فلان مشكل ما را حل كنى ايمان مىآوريم. به حضرت موسى۳۶ کیلوبایت (۳٬۱۳۲ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۶