گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۳۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۱: خط ۱۲۱:
==آيات ۱۰۵ - ۱۲۲ سوره شعراء ==
==آيات ۱۰۵ - ۱۲۲ سوره شعراء ==
كَذَّبَت قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسلِينَ(۱۰۵)
كَذَّبَت قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسلِينَ(۱۰۵)
إِذْ قَالَ لهَُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَ لا تَتَّقُونَ(۱۰۶)
 
إِنى لَكُمْ رَسولٌ أَمِينٌ(۱۰۷)
إِذْ قَالَ لهَُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلا تَتَّقُونَ(۱۰۶)
 
إِنّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ(۱۰۷)
 
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۰۸)
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۰۸)
وَ مَا أَسئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِى إِلا عَلى رَب الْعَلَمِينَ(۱۰۹)
 
وَ مَا أَسئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِى إِلّا عَلى رَبّ الْعَالَمِينَ(۱۰۹)
 
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۱۰)
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ(۱۱۰)
قَالُوا أَ نُؤْمِنُ لَك وَ اتَّبَعَك الاَرْذَلُونَ(۱۱۱)
 
قَالُوا أَنُؤْمِنُ لَك وَ اتَّبَعَك الاَرْذَلُونَ(۱۱۱)
 
قَالَ وَ مَا عِلْمِى بِمَا كانُوا يَعْمَلُونَ(۱۱۲)
قَالَ وَ مَا عِلْمِى بِمَا كانُوا يَعْمَلُونَ(۱۱۲)
إِنْ حِسابهُمْ إِلا عَلى رَبى لَوْ تَشعُرُونَ(۱۱۳)
 
إِنْ حِسابهُمْ إِلّا عَلى رَبّى لَوْ تَشعُرُونَ(۱۱۳)
 
وَ مَا أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنِينَ(۱۱۴)
وَ مَا أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنِينَ(۱۱۴)
إِنْ أَنَا إِلا نَذِيرٌ مُّبِينٌ(۱۱۵)
 
قَالُوا لَئن لَّمْ تَنتَهِ يَنُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ(۱۱۶)
إِنْ أَنَا إِلّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ(۱۱۵)
قَالَ رَب إِنَّ قَوْمِى كَذَّبُونِ(۱۱۷)
 
قَالُوا لَئن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ(۱۱۶)
 
قَالَ رَبّ إِنَّ قَوْمِى كَذَّبُونِ(۱۱۷)
 
فَافْتَحْ بَيْنى وَ بَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نجِّنى وَ مَن مَّعِىَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ(۱۱۸)
فَافْتَحْ بَيْنى وَ بَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نجِّنى وَ مَن مَّعِىَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ(۱۱۸)
فَأَنجَيْنَهُ وَ مَن مَّعَهُ فى الْفُلْكِ الْمَشحُونِ(۱۱۹)
 
فَأَنجَيْنَاهُ وَ مَن مَّعَهُ فى الْفُلْكِ الْمَشحُونِ(۱۱۹)
 
ثمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ(۱۲۰)
ثمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ(۱۲۰)
إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً وَ مَا كانَ أَكْثرُهُم مُّؤْمِنِينَ(۱۲۱)
إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً وَ مَا كانَ أَكْثرُهُم مُّؤْمِنِينَ(۱۲۱)
وَ إِنَّ رَبَّك لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(۱۲۲)
وَ إِنَّ رَبَّك لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(۱۲۲)


<center> «'''ترجمه آیات'''»  </center>
<center> «'''ترجمه آیات'''»  </center>


قوم نوح نيز پيغمبران را دروغگو شمردند(۱۰۵)
قوم نوح نيز، پيغمبران را دروغگو شمردند. (۱۰۵)


وقتى كه برادرشان نوح به آنها گفت : چرا از خدا نمى ترسيد( ۱۰۶ )
وقتى كه برادرشان نوح به آن ها گفت: چرا از خدا نمى ترسيد؟ ( ۱۰۶ )


كه من پيغمبرى خيرخواه شمايم (۱۰۷)
كه من پيغمبرى خيرخواه شمايم. (۱۰۷)


از خدا بترسيد و اطاعتم كنيد(۱۰۸)
از خدا بترسيد و اطاعتم كنيد. (۱۰۸)
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۱۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۱۳ </center>
براى پيغمبرى خود از شما مزدى نمى خواهم كه مزد من جز به عهده پروردگار جهانيان نيست (۱۰۹)
براى پيغمبرى خود، از شما مزدى نمى خواهم، كه مزد من، جز به عهده پروردگار جهانيان نيست. (۱۰۹)


از خدا بترسيد و اطاعتم كنيد(۱۱۰)
از خدا بترسيد و اطاعتم كنيد. (۱۱۰)


گفتند: چگونه به تو ايمان بياوريم در حالى كه فرومايگان پيرويت كرده اند(۱۱۱)
گفتند: چگونه به تو ايمان بياوريم، در حالى كه فرومايگان پيروی ات كرده اند. (۱۱۱)


گفت : من چه دانم كه چه مى كرده اند(۱۱۲)
گفت: من چه دانم كه چه مى كرده اند. (۱۱۲)


كه اگر فهم داريد حسابشان جز به عهده پروردگار من نيست (۱۱۳)
كه اگر فهم داريد، حسابشان جز به عهده پروردگار من نيست. (۱۱۳)


و من اين مؤ منان را دور نخواهم كرد(۱۱۴)
و من اين مؤمنان را دور نخواهم كرد. (۱۱۴)


كه من جز بيم رسانى آشكار نيستم (۱۱۵)
كه من جز بيم رسانى آشكار نيستم. (۱۱۵)


گفتند اى نوح اگر بس نكنى سنگسار مى شوى (۱۱۶)
گفتند: اى نوح! اگر بس نكنى، سنگسار مى شوى. (۱۱۶)


گفت : پروردگارا قوم من دروغگويم مى شمارند(۱۱۷)
گفت: پروردگارا! قوم من، دروغگويم مى شمارند. (۱۱۷)


بين من و آنها حكم كن و مرا با مؤ منانى كه همراه منند نجات بخش (۱۱۸)
بين من و آن ها حكم كن و مرا با مؤمنانى كه همراه من اند، نجات بخش. (۱۱۸)


پس او و همراهانش را در كشتى پر( از جمعيت و حيوانات ) نجات داديم (۱۱۹)
پس او و همراهانش را در كشتى پُر ( از جمعيت و حيوانات) نجات داديم. (۱۱۹)


سپس باقى ماندگان را غرق كرديم (۱۲۰)
سپس باقى ماندگان را غرق كرديم. (۱۲۰)


كه در اين عبرتى است و بيشترشان ايمان آور نبودند(۱۲۱)
كه در اين، عبرتى است و بيشترشان ايمان آور نبودند. (۱۲۱)


و پروردگارت نيرومند و فرزانه است (۱۲۲)
و پروردگارت نيرومند و فرزانه است. (۱۲۲)


<center> «'''بیان آیات'''»  </center>
<center> «'''بیان آیات'''»  </center>


اين آيات بعد از داستان موسى و ابراهيم كه دو نفر از پيامبران اولوالعزم بودند، شروع مى كند به داستان نوح كه اولين پيامبر اولوالعزم و از بزرگان انبياء است و اجمال آنچه بين آن جناب و قومش گذشته ، نقل مى كند كه در آخر به نجات نوح و همراهانش و غرق اكثر مردم انجاميده است .
اين آيات، بعد از داستان موسى و ابراهيم، كه دو نفر از پيامبران اولوالعزم بودند، شروع مى كند به داستان نوح كه اولين پيامبر اولوالعزم و از بزرگان انبياء است، و اجمال آنچه بين آن جناب و قومش گذشته، نقل مى كند، كه در آخر، به نجات نوح و همراهانش و غرق اكثر مردم انجاميده است.


«'''كَذَّبَت قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسلِينَ'''»:
«'''كَذَّبَت قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسلِينَ'''»:


در مفردات گفته : كلمه «'''قوم '''» در اصل به معناى جماعتى از مردان است ، نه زنان و به همين جهت فرموده : «'''لا يسخر قوم من قوم و لا نساء من نساء'''» و شاعر نيز گفته «'''اقوم آل حصن ام نساء - آيا آل حصن قومند و يا زنانند'''» و ليكن در قرآن كريم هر جا آمده اعم از زن و مرد را شامل است .
در مفردات گفته: كلمه «قوم»، در اصل به معناى جماعتى از مردان است، نه زنان، و به همين جهت فرموده: «لَا يَسخَر قَومٌ مِن قَومٍ وَ لَا نِسَاء مِن نِسَاء».
 
و شاعر نيز گفته: «أ قَومُ آلِ حِصن أم نسَاء: آيا آل حصن، قوم اند و يا زنان اند»، وليكن در قرآن كريم، هر جا آمده، اعم از زن و مرد را شامل است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۱۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۱۴ </center>
و لفظ قوم به قول بعضى از علماء مذكر است و اگر گاهى ضمير مونث به آن بر مى گردانند به اعتبار جماعت مى باشد.
و لفظ «قوم» به قول بعضى از علماء، مذكر است و اگر گاهى ضمير مؤنث به آن بر مى گردانند، به اعتبار جماعت مى باشد.


بعضى ديگر گفته اند: مونث است .
بعضى ديگر گفته اند: مؤنث است.


و در مصباح گفته هم در مونث به كار مى رود و هم در مذكر.
و در مصباح گفته: هم در مؤنث به كار مى رود و هم در مذكّر.


وجه اينكه قوم نوح را مكذب همه مرسيلن خوانده و فرموده است : «'''كذبت قوم نوح المرسلين '''»
==وجه اين كه قوم نوح را مكذب همه مرسلین خوانده و فرموده: «كذبت قوم نوح المرسلين»==


و اگر در جمله مورد بحث قوم نوح را تكذيب كننده همه مرسلين خوانده ، با اينكه ايشان به غير از نوح پيغمبر ديگرى را تكذيب نكردند، از اين باب بوده كه دعوت انبياء و مرسلين يكى است و همه در دعوت به توحيد متفقند، پس اگر مردمى يكى از ايشان را تكذيب كند در حقيقت همه را تكذيب كرده و به همين جهت خداى سبحان ايمان به بعضى از ايشان بدون بعض ديگر را كفر به همه آنان خوانده و فرموده : «'''ان الذين يكفرون باللّه و رسله و يريدون ان يفرقوا بين اللّه و رسله و يقولون نؤ من ببعض و نكفر ببعض و يريدون ان يتخذوا بين ذلك سبيلا اولئك هم الكافرون حقا'''»
و اگر در جمله مورد بحث قوم نوح را تكذيب كننده همه مرسلين خوانده ، با اينكه ايشان به غير از نوح پيغمبر ديگرى را تكذيب نكردند، از اين باب بوده كه دعوت انبياء و مرسلين يكى است و همه در دعوت به توحيد متفقند، پس اگر مردمى يكى از ايشان را تكذيب كند در حقيقت همه را تكذيب كرده و به همين جهت خداى سبحان ايمان به بعضى از ايشان بدون بعض ديگر را كفر به همه آنان خوانده و فرموده : «'''ان الذين يكفرون باللّه و رسله و يريدون ان يفرقوا بين اللّه و رسله و يقولون نؤ من ببعض و نكفر ببعض و يريدون ان يتخذوا بين ذلك سبيلا اولئك هم الكافرون حقا'''»
۱۳٬۵۷۰

ویرایش