گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۳۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۰۰: خط ۲۰۰:
«'''كَذَّبَت قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسلِينَ'''»:
«'''كَذَّبَت قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسلِينَ'''»:


در مفردات گفته: كلمه «قوم»، در اصل به معناى جماعتى از مردان است، نه زنان، و به همين جهت فرموده: «لَا يَسخَر قَومٌ مِن قَومٍ وَ لَا نِسَاء مِن نِسَاء».  
در مفردات گفته: كلمه «قوم»، در اصل به معناى جماعتى از مردان است، نه زنان، و به همين جهت فرموده: «لَا يَسخَر قَومٌ مِن قَومٍ وَ لَا نِسَاءٌ مِن نِسَاءٍ».  


و شاعر نيز گفته: «أ قَومُ آلِ حِصن أم نسَاء: آيا آل حصن، قوم اند و يا زنان اند»، وليكن در قرآن كريم، هر جا آمده، اعم از زن و مرد را شامل است.
و شاعر نيز گفته: «أ قَومٌ آلُ حِصنٍ أم نسَاءٌ: آيا آل حصن، قوم اند و يا زنان اند»، وليكن در قرآن كريم، هر جا آمده، اعم از زن و مرد را شامل است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۱۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۱۴ </center>
و لفظ «قوم» به قول بعضى از علماء، مذكر است و اگر گاهى ضمير مؤنث به آن بر مى گردانند، به اعتبار جماعت مى باشد.
و لفظ «قوم» به قول بعضى از علماء، مذكر است و اگر گاهى ضمير مؤنث به آن بر مى گردانند، به اعتبار جماعت مى باشد.
۱۳٬۵۷۰

ویرایش