گمنام

تفسیر:المیزان جلد۸ بخش۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۶۵: خط ۱۶۵:
بعيد نيست بگوييم كلمه (( الضراء و السراء(( در آيه بعدى (كه مراد از آنها چيزهايىاست كه مايه بد حالى و خوشحالى انسان است ) قرينه باشد بر اينكه مراد از(( ضراء(( در آيه مورد بحث مطلق امورى باشد كه مايه بد حالى انسان است . وبنابراين ذكر (( ضراء(( بعد از (( باساء(( ازقبيل ذكر عام بعد از خاص خواهد بود.
بعيد نيست بگوييم كلمه (( الضراء و السراء(( در آيه بعدى (كه مراد از آنها چيزهايىاست كه مايه بد حالى و خوشحالى انسان است ) قرينه باشد بر اينكه مراد از(( ضراء(( در آيه مورد بحث مطلق امورى باشد كه مايه بد حالى انسان است . وبنابراين ذكر (( ضراء(( بعد از (( باساء(( ازقبيل ذكر عام بعد از خاص خواهد بود.
<span id='link155'><span>
<span id='link155'><span>
== سنت ابتلاء به سختى ها و سنت دادن نعمت، دو سنت الهى براى آزمايش امت ها==
== سختی ها و نعمت ها، دو سنت الهی، برای آزمایش امت ها ==
به هرحال خداى سبحان در اين جمله اين معنا را خاطر نشان مى سازد كه سنت الهى بر اين جارى بوده كه هر پيغمبرى از پيغمبران را به هر ناحيه اى از نواحى مى فرستاده از آنجايى كه منظورش از فرستادن انبياء هدايت بندگان بوده به همين منظور اهل آن ناحيه را به نحوى از انحاء گرفتار شدايد مالى و جانى مى كرد تا شايد بدين وسيله به تضرع و توسل به پروردگارشان وادار شوند، و در نتيجه دعوت آن پيغمبر بهتر و زودتر به نتيجه برسد.  
به هرحال خداى سبحان در اين جمله اين معنا را خاطر نشان مى سازد كه سنت الهى بر اين جارى بوده كه هر پيغمبرى از پيغمبران را به هر ناحيه اى از نواحى مى فرستاده از آنجايى كه منظورش از فرستادن انبياء هدايت بندگان بوده به همين منظور اهل آن ناحيه را به نحوى از انحاء گرفتار شدايد مالى و جانى مى كرد تا شايد بدين وسيله به تضرع و توسل به پروردگارشان وادار شوند، و در نتيجه دعوت آن پيغمبر بهتر و زودتر به نتيجه برسد.  


۱۳٬۷۸۱

ویرایش