گمنام

تفسیر:المیزان جلد۷ بخش۳۷: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۲۵: خط ۱۲۵:
<span id='link236'><span>
<span id='link236'><span>


==خطاب به مؤ منين كه اگر در خوردن مردار، از مشركين پيروى كنند در زمره آنان قرارخواهند گرفت . ==
==خوردن مؤمنان از گوشت مردار، در حقیقت، پیروی از مشركان است ==
و اما جمله «''' و ان اطعتموهم انكم لمشركون '''» اين جمله تهديد مى كند مخالفت كنندگان را به خروج از ايمان ، و معنايش اين است كه : اگر شما مشركين را در خوردن از گوشت ميته اطاعت كنيد شما نيز مانند ايشان مشرك خواهيد شد. حال يا از اين جهت كه قائل به سنت مشركين شده اند، و يا از اين جهت كه با اطاعت ايشان از اولياى ايشان مى شوند، همچنانكه فرموده : «''' و من يتولهم منكم فانه منهم '''» .
و اما جمله «و ان اطعتموهم انكم لمشركون»، اين جمله تهديد مى كند مخالفت كنندگان را به خروج از ايمان، و معنايش اين است كه: اگر شما مشركان را در خوردن از گوشت ميته اطاعت كنيد، شما نيز مانند ايشان مشرك خواهيد شد. حال يا از اين جهت كه قائل به سنت مشركان شده اند، و يا از اين جهت كه با اطاعت ايشان، از اولياى ايشان مى شوند. همچنان كه فرموده: «و من يتولهم منكم فانه منهم».
اينكه اين جمله ، يعنى جمله «''' و ان اطعتموهم '''» در ذيل نهى از خوردن گوشت مردار واقع شده نه در ذيل امر به خوردن گوشتى كه اسم خدا بر آن برده شده خود دليل بر اين است كه غرض مشركين از جدالى كه باداشتند اين بوده كه مؤ منين گوشت مردار را هم بخورند نه اينكه گوشت تذكيه شده را نخورند.
 
اين كه اين جمله، يعنى جمله «و ان اطعتموهم»، در ذيل نهى از خوردن گوشت مردار واقع شده، نه در ذيل امر به خوردن گوشتى كه اسم خدا بر آن برده شده، خود دليل بر اين است كه غرض مشركان از جدالى كه با داشتند، اين بوده كه مؤمنان گوشت مردار را هم بخورند، نه اين كه گوشت تذكيه شده را نخورند.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه :۴۶۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه :۴۶۰ </center>
بحث روايتى
==بحث روایتی: (رواياتى در ذيل آیات گذشته)==
(رواياتى در ذيل جمله «''' و تمت كلمة ربك ... '''» و تذكيه حيوانات و...).
در الدرالمنثور است كه ابن مردويه از ابى اليمان جابر بن عبد الله روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) در روز فتح مكه داخل مسجد الحرام شد در حالى كه چوبدستى در دست داشت ، اقوام عرب هر كدام در مسجد الحرام براى خود بتى داشتند كه آنرا مى پرستيدند، رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) به هر يك از اين بتها كه مى گذشت عصاى خود را به سينه آن مى كوبيد و مى گذشت و تا بتى واژگون مى شد مردمى كه دنبال آن حضرت بودند با تبرهايى كه در دست داشتند آن بت را خرد كرده از مسجد بيرون مى انداختند. و رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) مكرر اين آيه را مى خواند: «''' و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا لا مبدل لكلماته و هو السميع العليم '''» .
در الدرالمنثور است كه ابن مردويه از ابى اليمان جابر بن عبد الله روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) در روز فتح مكه داخل مسجد الحرام شد در حالى كه چوبدستى در دست داشت ، اقوام عرب هر كدام در مسجد الحرام براى خود بتى داشتند كه آنرا مى پرستيدند، رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) به هر يك از اين بتها كه مى گذشت عصاى خود را به سينه آن مى كوبيد و مى گذشت و تا بتى واژگون مى شد مردمى كه دنبال آن حضرت بودند با تبرهايى كه در دست داشتند آن بت را خرد كرده از مسجد بيرون مى انداختند. و رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) مكرر اين آيه را مى خواند: «''' و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا لا مبدل لكلماته و هو السميع العليم '''» .
و نيز در همان كتاب است كه ابن مردويه و ابن النجار از انس بن مالك از رسول خدا روايت كرده اند كه در تفسير آيه «''' و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا '''» فرمود: مقصود كلمه «''' لا اله الا الله '''» است .
و نيز در همان كتاب است كه ابن مردويه و ابن النجار از انس بن مالك از رسول خدا روايت كرده اند كه در تفسير آيه «''' و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا '''» فرمود: مقصود كلمه «''' لا اله الا الله '''» است .
خط ۱۴۷: خط ۱۴۷:
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۶۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۷ صفحه : ۴۶۳ </center>
<span id='link238'><span>
<span id='link238'><span>
==آيات ۱۲۷ - ۱۲۲، سوره انعام ==
==آيات ۱۲۷ - ۱۲۲، سوره انعام ==
أَ وَ مَن كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْنَهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشى بِهِ فى النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فى الظلُمَتِ لَيْس بخَارِجٍ مِّنهَا كَذَلِك زُيِّنَ لِلْكَفِرِينَ مَا كانُوا يَعْمَلُونَ(۱۲۲)
أَ وَ مَن كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْنَهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشى بِهِ فى النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فى الظلُمَتِ لَيْس بخَارِجٍ مِّنهَا كَذَلِك زُيِّنَ لِلْكَفِرِينَ مَا كانُوا يَعْمَلُونَ(۱۲۲)
۱۳٬۸۰۸

ویرایش