گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۳۳: خط ۱۳۳:
و از همين جا روشن مى شود كه وصف مؤمنین به اعراض از لغو كنايه است از علو همت ايشان ، و كرامت نفوسشان.
و از همين جا روشن مى شود كه وصف مؤمنین به اعراض از لغو كنايه است از علو همت ايشان ، و كرامت نفوسشان.


وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَاعِلُونَ
«'''وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَاعِلُونَ'''»:


معنا و وجه «'''والذين هم للزكوة فاعلون '''»
معنا و وجه «'''والذين هم للزكوة فاعلون '''»
خط ۱۴۲: خط ۱۴۲:
با اين بيان روشن گرديد كه چرا فرمود «'''زكات را عمل مى كنند'''» و نفرمود زكات را مى دهند. پس معنايش اين است كه : مؤمنين كسانى هستند كه انفاق مالى دارند. و اگر مراد از زكات خود مال بود معنا نداشت آن مال را فعل متعلق به فاعل دانسته و بفرمايد: زكات را عمل مى كنند، و به همين خاطر بعضى كه زكات را به معناى مال گرفته اند، مجبور شده اند لفظ «'''پرداختن '''» را تقدير گرفته و بگويند تقدير آيه «'''والّذين هم لتادية الزكوة فاعلون '''» است و باز به همين جهت بعضى ديگر ناگزير شده اند زكات را به معناى تطهير نفس از اخلاق رذيله بگيرند تا از اشكال مذكور فرار كرده باشند.
با اين بيان روشن گرديد كه چرا فرمود «'''زكات را عمل مى كنند'''» و نفرمود زكات را مى دهند. پس معنايش اين است كه : مؤمنين كسانى هستند كه انفاق مالى دارند. و اگر مراد از زكات خود مال بود معنا نداشت آن مال را فعل متعلق به فاعل دانسته و بفرمايد: زكات را عمل مى كنند، و به همين خاطر بعضى كه زكات را به معناى مال گرفته اند، مجبور شده اند لفظ «'''پرداختن '''» را تقدير گرفته و بگويند تقدير آيه «'''والّذين هم لتادية الزكوة فاعلون '''» است و باز به همين جهت بعضى ديگر ناگزير شده اند زكات را به معناى تطهير نفس از اخلاق رذيله بگيرند تا از اشكال مذكور فرار كرده باشند.


و در اينكه فرموده : «'''للزكوة فاعلون '''» و نفرموده : «'''للزكوة مودّون '''» اشاره و دلالت است بر اينكه مؤمنين به دادن زكات عنايت دارند، مثل اينكه كسى شما را امر كرده باشد به خوردن آب ، در جواب بگويى «'''خواهم نوشيد'''» كه آن نكته عنايت را افاده نمى كند، ولى اگر بگويى «'''من فاعلم '''» آن عنايت را مى رساند.
و در اين كه فرموده : «'''للزكوة فاعلون '''» و نفرموده : «'''للزكوة مودّون '''» اشاره و دلالت است بر اينكه مؤمنين به دادن زكات عنايت دارند، مثل اينكه كسى شما را امر كرده باشد به خوردن آب ، در جواب بگويى «'''خواهم نوشيد'''» كه آن نكته عنايت را افاده نمى كند، ولى اگر بگويى «'''من فاعلم '''» آن عنايت را مى رساند.
<span id='link9'><span>
<span id='link9'><span>


۱۴٬۱۱۵

ویرایش