بَيْنَهُمَا: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بَيْنَهُمَا | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بَيْنَهُمَا | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۹: خط ۱۰:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, مَا:53, الْأَرْض:34, السّمَاوَات:25, إِن:21, اللّه:18, إِلاّ:17, فِي:17, رَب:16, مِن:15, بِالْحَق:15, لا:14, عَلَى:14, خَلَقْنَا:14, سِتّة:14, کُنْتُم:14, أَيّام:13, قَال:13, فَأَصْلِحُوا:13, لاَعِبِين:13, هُو:13, فَإِن:13, مُلْک:13, أَن:12, السّمَاء:12, خَلَق:12, مُوقِنِين:12, تُکَذّبَان:12, الّذِي:12, آلاَء:12, فَبِأَي:12, رَبّکُمَا:12, إِلَيْه:12, أَجَل:12, ثُم:12, يَا:12, الرّحْمٰن:12, السّاعَة:12, يَلْتَقِيَان:12, اسْتَوَى:12, مُسَمًّى:12, جَعَلْنَا:11, الْبَحْرَيْن:11, الْعَزِيز:11, يُصْلِحَا:11, الْمَوْج:11, بَرْزَخ:11, الّذِين:11, لَو:11, جَعَل:11, بَرْزَخا:11, حَال:11, فَلْيَرْتَقُوا:11, کِلْتَا:11, بَاطِلا:11, فَاعْبُدْه:11, زَرْعا:11, کَفَرُوا:11, کَافِرُون:11, يَخْلُق:11, صُلْحا:11, حِجَاب:11, بِالْعَدْل:11, قُل:11, يُوَفّق:11, أَرَدْنَا:11, خَلَقْنَاهُمَا:11, عِنْدَه:11, الْجَنّتَيْن:11, بَغَت:11, بِالْآخِرَة:11, خَبِيرا:11, أَمْر:11, فَکَان:11, فَاءَت:11, يَشَاء:11, الْغَفّار:11, مَرَج:11, ذٰلِک:11, اقْتَتَلُوا:11, عِلْم:11, أَقْسِطُوا:11, اصْطَبِر:11, إِحْدَاهُمَا:11, أُجَاج:11, حِجْرا:11, جُنْد:11, يَبْغِيَان:11, الْمَصِير:11, کَان:11, يَمْلِکُون:11, تَحْت:11, ظَن:11, الْأَسْبَاب:11, تَعْقِلُون:11, بِنَخْل:11, هُم:11, الصّلْح:11, عَلَيْهِمَا:11, الْمَغْرِب:11, الْمَشَارِق:11, إِنّا:11, الْمُؤْمِنِين:11, رَحِم:11, إِصْلاَحا:11, آتَت:11, مَحْجُورا:11, مَن:11, مِنْه:11, لَئِن:11, يُرِيدَا:11, عَلِيما:11, الْعَرْش:11, لِمَن:11, لِلّه:11, خَيْر:11, نَتّخِذ:11, الْأَعْرَاف:11, لَه:11, لِعِبَادَتِه:11, أَهْل:11, أُکُلَهَا:11, هٰذَا:11, زَيّنّا:11, الثّرَى:11, الْمُغْرَقِين:11, جُنَاح:11, مِلْح:11, حَفَفْنَاهُمَا:11, نَبَأ:11, إِلٰه:11, عِوَجا:11, اتّخَذْت:11, يَوْم:11, قِيل:11, رِجَال:11, الْمَشْرِق:11, عَظِيم:11, طَائِفَتَان:11, حَوْلَه:11, الْکِتَاب:11, خِطَابا:11, هَل:11, فَلا:11, الْأُخْرَى:11, هُنَالِک:11, أَنْتُم:11, لَهْوا:11, الدّنْيَا:11, الْقَهّار:11, فَوَيْل:11, لٰکِن:11, الْعَلِيم:11, مَسّنَا:11, مَهْزُوم:11, تَجْهَر:11, يَعْرِفُون:11, حِسَابا:11, لَآتِيَة:11, لَوَاحِد:11, يَبْغُونَهَا:11, إِلَى:11, أُحْضِرَت:11, يُحِب:11, إِعْرَاضا:11, قَد:11, لَم:11, أَعْنَاب:11, يَقُوم:11, لاَتّخَذْنَاه:11, أَهْلِهَا:11, أَ:11, إِلٰها:11, فَقَاتِلُوا:11, تَعْلَم:11, اعْبُدُوا:11, نَسِيّا:11, إِنّمَا:10, الّتِي:10, يُحْيِي:10, حَکِيم:10, تَفِيء:10, تَبْغِي:10, الْحَکِيم:10, حَتّى:10, أَکْثَرَهُم:10, فُرَات:10, فَاصْفَح:10, أَرْض:10, تَظْلِم:10, رَبّک:10, بِالْقَوْل:10, کُلاّ:10, جَاءَکُم:10, الْأَنْفُس:10, أَو:10, کُل:10, عَطَاء:10, الْمُقْسِطِين:10, الرّوح:10, لِلّذِين:10, لَهُم:10, الْوَاحِد:10, لَقَد:10, تُرْجَعُون:10, بِزِينَة:10, إِلٰهَکُم:10, الْعَالَمِين:10, لَمَجْنُون:10, غَيْرِي:10, السّمِيع:10, لُغُوب:10, عَذْب:10, سَمِيّا:10, جَنّتَيْن:10, شَيْء:10, الصّفْح:10, بِسِيمَاهُم:10, الشّح:10, حَکَما:10, أَم:10, نُشُوزا:10, کَثِيرا:10, قَدِير:10, جَمِيعا:10, بَعْلِهَا:10, الْجَمِيل:10, لَکُم:10, تَبَارَک:10, أَنْفُسِهِم:10, فَاسْأَل:10, عَمّا:10, لِأَحَدِهِمَا:10, الْيَوْم:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بَيْنَهُمَا]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بَيْنَهُمَا]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۰

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

وسط. [كهف:32] ميان آن دو باغ، زرعى قرار داديم [فرقان:53] اقرب الموارد گويد: بين ظرف است به معناى وسط. راغب گويد: بين وضع شده براى تخلّل و وسط ميان دو چيز. اين كلمه هم اسم و هم ظرف زمان و مكان به كار مى‏رود، و هر گاه به مكان اضافه شود ظرف مكان است مثل دو آيه فوق و چون به زمان اضافه شود ظرف زمان است مثل: «اَزُورك بين العصر و لااصيل» از قرآن مجيد بر آن ظرف زمان مثلى پيدا نشد. اين كلمه در دو آيه فوق مبنى بر فتح است و چون اسم استعمال شود معرب باشد كانند سائر اسماء نحو [انعام:94] بنابر قرائت عدّه‏اى كه «بينكم» را مضموم خوانده و فاعل «تقطّع» گرفته‏اند يعنى وصل و جمع شما پاره شد و آنچه گمان مى‏كرديد گم گرديد. و بنا بر قرائت ديگران كه «بينكم» را مفتوح خوانده و ظرف گرفته‏اند معنى آنست كه رابطه ميان شما قطع گرديد. نا گفته نماند «بين» آنجا به كار مى‏رود كه داراى مسافت باشد مثل [بقره:164] و يا داراى عدد باشد مثل [بقره:224] و مثل [نساء:23] و به آنچه مقتضى معناى وحدت است در صورتى اضافه مى‏شود كه مكرر باشد مثل [مائده:25]، [اعراف:89]. «بَينَ يَديْهِ بَيْنَ اَيْدينا» معناى تحت اللفظ اين تركيب، ميان دو دستش: ميان دستهاى ما، است ولى از اين تركيب نزديكى اراده مى‏شود: راغب گويد: «هذاالشَى‏ءُ بَيْنَ يَدَيْكَ» يعنى اين به تو نزديك است. برسى در تفسير آيه الكرسى گفته «ما بَيْنَ اَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ» را آنچه در پيش رو و آنچه در پشت سر است، گفته‏اند. در هر حال، مراد از تركيب «بَيْنَ يَدَيْهِ» آنست كه در پيش باشد خواه نزديك باشد و خواه دور و گذشته. [يس:45 ] احتمال دارد كه مراد از «ما» در دو مورد عمل بد باشد يعنى چون به آنها گفته شود بترسيد از كارى كه پيش روى شماست و اكنون مرتكب مى‏شويد و از عملى كه بعداً مرتكب خواهيد شد شايد مورد رحم قرار گيريد. يعنى اكنون از كار بد دست گيريد. يعنى اكنون از كار بد دست بكشيد و در آينده هم نكنيد. ولى در مجمع الجامع از امام صادق «عليه السلام» نقل شده: بترسيد از گناهانى كه فعلاً مى‏كنيد و از عقوبتى كه در پس داريد «اِتَّقو ما بَينَ اَيْديكُمْ مِنَالذُّنوبِ وَ ما خَلْفَكُمْ مِنَ الْعُقوبَةِ». در اينجه چنان كه ملاحظه مى‏شود از «بين ايديهم» عمل نزديك و حاضر اراده شده ولى در آيه [بقره:65 ] ظاهراً مراد از «و ما خلفها»اعمال گذشته باشد يعنى: آن عذاب را، عقوبت گناهان حال گذشته آنها قرار داديم، مگر آنكه نكال به معنى عبرت باشد كه آن وقت مراد از «ما بَيْنَ يَدَيها» اُمَمِ حاضره و از «ما خَلْفَها» اُمَمِ بعدى است ولى وجه اول قوى است. و در آيه [مائده:48] و نظائر آن، كتابهاى سلف و گذشته مراد است كه پيش از قرآن بوده‏اند، و نزديك و پيش رو بودن لازم نيست.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...