الكهف ١٠٠: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و عرض کردیم دوزخ را آن روز بر کافران عرضکردنی | |-|معزی=و عرض کردیم دوزخ را آن روز بر کافران عرضکردنی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::100|١٠٠]] | قبلی = الكهف ٩٩ | بعدی = الكهف ١٠١ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَرْضاً»: عرضه کردن عجیب و وحشتناکی. | «عَرْضاً»: عرضه کردن عجیب و وحشتناکی. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۰۲
ترجمه
الكهف ٩٩ | آیه ١٠٠ | الكهف ١٠١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَرْضاً»: عرضه کردن عجیب و وحشتناکی.
تفسیر
- آيات ۸۳ -۱۰۲، سوره كهف
- معناى ((عين حمئة (( وبيان موقعيت جغرافيائى آن
- ظالمان را عذاب مى كنيم ومؤ منان صالح العمل را جزاى حسنى است
- ساختن سد به وسيله ذوالقرنين
- بكار بردن قطعه هاى آهن در ساختن سدى محكم توسط ذوالقرنين
- وجوهى كه در بيان مراد آيه شريفه : ((افحسب الذين كفروا ان يتخذوا عبادى من دونىاولياء...(( گفته شده است
- بحث روايتى
- اختلافاتى كه جهاد متعدد در روايات مربوط به ذوالقرنين وجود دارد
- دوروايت اميرالمؤ منين على (ع ) درباره ذوالقرنين
- حديثى از امام صادق (ع ) درباره آفتاب وطلوع وغروب آن
- رواياتى در ذيلبرخى جملات آيات راجع به ذوالقرنين
- بحثى قرآنى وتاريخى پيرامون داستان ذوالقرنين در چندفصل
- ۱ - داستان ذوالقرنين در قرآن
- ۲ - داستان ذوالقرنين وسد وياجوج وماجوج از نظر تاريخ
- ۳- ذوالقرنين كيست وسدش كجا است ؟ اقوال مختلف در اين باره
- نظر بعضى كه ذوالقرنين را همان اسكندر مقدونى دانسته اند وردّ آن
- نظر جمعى از مورخين كه ذوالقرنين را مردى عرب از ملوك يمن دانسته اند
- سخن بعضى در اثبات اينكه ذوالقرنين ، كورش ، پادشاه هخامنشى ايران ، وياءجوجوماءجوج ، اقدام مغول بوده اند
- بحث مفسرين ومورخين پيرامون قوم ياءجوج وماءجوج وحوادث مربوط به آنها
نکات آیه
۱- خداوند، جهنم را در صحنه قیامت بر کافران عرضه خواهد کرد. (و عرضنا جهنّم یومئذ للکفرین عرضًا)
۲- عرضه جهنم بر کافران در قیامت، براى آنان صحنه اى دشوار و دهشت زا است. (و عرضنا جهنّم یومئذ للکفرین عرضًا) «عرضاً» علاوه بر تأکید سخن - به دلیل نکره بودن - بر عظمت کار نیز دلالت دارد و عظمت عرضه جهنم، به هول انگیز بودن آن است.
۳- مشاهده دوزخ، براى مردم حاضر در صحنه قیامت، امکان پذیر است. (و عرضنا جهنّم یومئذ للکفرین عرضًا)
۴- کفر، زمینه ساز گرفتارى به دوزخ است. (و عرضنا جهنّم یومئذ للکفرین عرضًا)
موضوعات مرتبط
- جهنم: موجبات جهنم ۴
- جهنمیان ۱:
- خدا: افعال خدا ۱
- قیامت: اهوال قیامت ۲; رؤیت جهنم در قیامت ۳
- کافران: کافران در قیامت ۱، ۲; مشکلات اخروى کافران ۲
- کفر: آثار کفر ۴