القلم ٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=نیستی تو به نعمت پروردگارت دیوانه‌
|-|معزی=نیستی تو به نعمت پروردگارت دیوانه‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = القلم ١ | بعدی = القلم ٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = القلم ١ | بعدی = القلم ٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«بِنِعْمَةِ»: در سایه نعمت. به لطف (نگا: طور / ). «بِمَجْنُونٍ»: حرف باء زائد و برای تأکید نفی است. این آیه ردّ یاوه‌سرائیهای کافران و مشرکان است که مظهر عقل و درایت، و منبع نور و هدایت، و صفوت آدمیان و تَتِمّه دَور زمان را دیوانه می‌نامیدند (نگا: حجر /  قلم / ).
«بِنِعْمَةِ»: در سایه نعمت. به لطف (نگا: طور / ). «بِمَجْنُونٍ»: حرف باء زائد و برای تأکید نفی است. این آیه ردّ یاوه‌سرائیهای کافران و مشرکان است که مظهر عقل و درایت، و منبع نور و هدایت، و صفوت آدمیان و تَتِمّه دَور زمان را دیوانه می‌نامیدند (نگا: حجر /  قلم / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۰


ترجمه

که به نعمت پروردگارت تو مجنون نیستی،

كه تو، به لطف پروردگارت، مجنون نيستى
[كه‌] تو، به لطف پروردگارت، ديوانه نيستى.
که تو به لطف و رحمت پروردگارت هرگز دیوانه نیستی.
که به سبب نعمت و رحمت پروردگارت [که نبوّت، دانش و بصیرت است] تو مجنون نیستی؛
كه تو، به فضل پروردگارت، ديوانه نيستى.
تو -به لطف پروردگارتدیوانه نیستی‌
كه تو به نعمت پروردگارت- نبوت و رسالت- ديوانه نيستى.
در سایه‌ی نعمت و لطف پروردگارت، تو دیوانه نیستی.
که) تو، با نعمت (پرورش وحی از) پروردگارت، دیوانه نیستی.
نیستی تو به نعمت پروردگارت دیوانه‌


القلم ١ آیه ٢ القلم ٣
سوره : سوره القلم
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«بِنِعْمَةِ»: در سایه نعمت. به لطف (نگا: طور / ). «بِمَجْنُونٍ»: حرف باء زائد و برای تأکید نفی است. این آیه ردّ یاوه‌سرائیهای کافران و مشرکان است که مظهر عقل و درایت، و منبع نور و هدایت، و صفوت آدمیان و تَتِمّه دَور زمان را دیوانه می‌نامیدند (نگا: حجر / قلم / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، مصون از هر گونه جنون و دیوانگى (ما أنت ... بمجنون)

۲ - نعمت هاى اعطا شده خداوند به پیامبر(ص)، سبب مصونیت آن حضرت از هرگونه جنون و دیوانگى (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون)

۳ - برخوردارى پیامبر(ص)، از نعمت نبوت و عقل (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون) واژه «جنون»، قرینه است بر این که نعمت اعطایى به پیامبر(ص) «عقل» است و برخى از مفسران آن را نعمت «نبوت» دانسته اند; چنان که در آیه ۱۶۴ سوره «آل عمران» بدان اشاره شده است: «لقد منّ اللّه على المؤمنین إذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهم...».

۴ - پیامبر(ص)، تحت تربیت خداوند و مورد عنایت و لطف ویژه او (بنعمة ربّک)

۵ - لطف و عنایت خداوند، سبب مصونیت انسان از جنون و هرگونه اندیشه نادرست و دور از عقل و خرد (ما أنت بنعمة ربّک بمجنون)

موضوعات مرتبط

  • جنون: مصونیت از جنون ۱، ۲; منشأ مصونیت از جنون ۵
  • خدا: آثار لطف خدا ۵
  • گمراهى: منشأ مصونیت از گمراهى ۵
  • لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۴
  • محمد(ص): فضایل محمد(ص) ۳، ۴; مربى محمد(ص) ۴; مصونیت محمد(ص) ۱; منشأ مصونیت محمد(ص) ۲; نعمتهاى محمد(ص) ۲، ۳
  • نعمت: نعمت عقل ۳; نعمت نبوت ۳

منابع