الفجر ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۳۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

در آن روز هیچ کس همانند او [= خدا] عذاب نمی‌کند،

|پس در آن روز هيچ كس مانند عذاب كردن او عذاب نمى‌كند
پس در آن روز هيچ كس چون عذاب‌كردن او، عذاب نكند.
و آن روز به مانند عذاب خدا هیچ کس عذاب نکند.
پس در آن روز هیچ کس چون عذاب کردن او عذاب نکند،
در آن روز كسى چون عذاب او عذاب نكند،
پس در چنین روز هیچ کس چون عذاب او [خداوند]، عذاب نکند
پس در آن روز، هيچ كس به [مانند] عذاب او
در آن روز (که چنین احوال و اوضاعی رخ می‌دهد، خداوند کافر را چنان عذابی می‌رساند که) هیچ کس عذابی همسان عذاب او را بدو نمی‌رساند.
پس در این هنگام (و هنگامه) هیچ کس همچون عذاب کردن او، عذاب نکند.
پس در آن روز عذاب نشود چون عذاب او کسی‌


الفجر ٢٤ آیه ٢٥ الفجر ٢٦
سوره : سوره الفجر
نزول : ٣ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَذَابَهُ»: عذابی که خدا می‌دهد. عذاب مفعولٌ‌به یا مفعول مطلق است و ضمیر (هُ) به خدا برمی‌گردد، و در حقیقت اضافه مصدر به فاعل خود است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - عذاب هاى الهى در آخرت، بى نظیر و غیر قابل تشبیه با عذاب هاى دیگران است. (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد) ضمیر «عذابه» به «ربّک» در آیات پیشین برمى گردد و مفاد آیه شریفه، این است که در قیامت، مانند عذاب خداوند هیچ کس عذاب نمى کند.

۲ - ترک یتیم نوازى، بى توجّهى به تغذیه فقیران، تصاحب ارث دیگران و دلبستگى شدید به ثروت، مایه گرفتارى به عذابى بى نظیر در قیامت (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد) ضمیر «عذابه»، ممکن است به انسان برگردد که در آیات پیشین ویژگى هاى او بیان شده بود. در این صورت عذاب - که اسم مصدر و به معناى تعذیب است - به مفعول خود اضافه شده است و مفاد آیه شریفه این است که عذاب کردن آن فرد، به گونه اى انجام مى گیرد که کسى - جز خداوند - آن گونه عذاب نمى کند.

۳ - ظهور قدرت مطلق خداوند در قیامت و سیطره فرشتگان بر صحنه هاى آن، دلیل بى نظیر بودن عذاب هاى او است. (فیومئذ لایعذّب عذابه أحد) حرف «فاء» در «فیومئذ»، آیه شریفه را بر مطالبى که در آیات پیشین بیان شد (از جمله آیه «و جاء ربّک و الملک صفّاً صفّاً») تفریع کرده است.

۴ - امکان وجود مشابه، براى عذاب هاى دنیوى خداوند (فیومئذ) قید «یومئذ» بى نظیر بودن عذاب هاى الهى را به آخرت اختصاص داده است; بنابراین وجود مشابه را براى عذاب هاى دنیوى، نفى نکرده است.

موضوعات مرتبط

  • ارث: آثار غصب ارث ۲
  • خدا: تشابه عذابهاى خدا ۴; دلایل بى نظیرى عذابهاى خدا ۳; قدرت خدا در قیامت ۳
  • عذاب: بى نظیرى عذاب هاى اخروى ۱; عوامل عذاب هاى اخروى ۲; ویژگیهاى عذاب هاى اخروى ۱; ویژگیهاى عذاب هاى دنیوى ۴
  • فقرا: بى اعتنایى به فقرا ۲
  • قیامت: بى نظیرى عذاب قیامت ۲
  • مال دوستى: آثار مال دوستى ۲
  • ملائکه: سلطه اخروى ملائکه ۳
  • یتیم: آثار اجتناب از احترام یتیم ۲

منابع