الشورى ٣٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا می‌دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند،

|و كسانى كه دعوت پروردگارشان را اجابت كردند و نماز برپا داشتند و كارشان در ميانشان [بر پايه‌] مشورت است و از آنچه روزيشان كرده‌ايم انفاق مى‌كنند
و كسانى كه [نداى‌] پروردگارشان را پاسخ [مثبت‌] داده و نماز برپا كرده‌اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده‌ايم انفاق مى‌كنند.
و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام می‌دهند و از آنچه روزی آنها کردیم (به فقیران) انفاق می‌کنند.
و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز را برپا داشتند و کارشان در میان خودشان بر پایه مشورت است و از آنچه روزی آنان کرده ایم، انفاق می کنند؛
و آنان كه دعوت پروردگارشان را پاسخ مى‌گويند و نماز مى‌گزارند و كارشان بر پايه مشورت با يكديگر است و از آنچه به آنها روزى داده‌ايم انفاق مى‌كنند؛
و کسانی که ندای پروردگارشان را استجابت کرده‌اند، و نماز را بر پا داشته‌اند و کارشان رایزنی با همدیگر است، و از آنچه روزیشان داده‌ایم، می‌بخشند
و آنان كه [دعوت‌] پروردگار خويش را پاسخ داده‌اند و نماز را برپا داشته‌اند و كارشان با مشورت ميان خودشان باشد و از آنچه ايشان را روزى كرده ايم انفاق مى‌كنند
و کسانیند که دعوت پروردگارشان را پاسخ می‌گویند، و نماز را چنان که باید می‌خوانند، و کارشان به شیوه‌ی رایزنی و بر پایه‌ی مشورت با یکدیگر است، و از چیزهائی که بدیشان داده‌ایم (در کارهای خیر) صرف می‌کنند.
و کسانی که (ندای) پروردگارشان را پاسخ مثبت داده و نماز بر پا داشته و کارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‌ایم انفاق می‌کنند.
و آنان که پذیرفتند برای پروردگار خود و بپای داشتند نماز را و کارشان مشورت است میان ایشان و از آنچه روزیشان دادیم ببخشند


الشورى ٣٧ آیه ٣٨ الشورى ٣٩
سوره : سوره الشورى
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ»: کار و بارشان شورائی است. مهمترین مسأله اجتماعی همان اصل «شوری» است و یک برنامه عمومی و همگانی مسلمانان است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - مؤمنان با علاقه و شیفتگى، دعوت پروردگار خویش را پاسخ مى دهند و فرمان او را اطاعت مى کنند. (للذین ءامنوا ... و الذین استجابوا لربّهم) به کار رفتن «استجابوا» - که دلالت بر طلب مى کند - نشانگر آن است که مؤمنان به دنبال اجراى تکالیف الهى اند; نه آن که با سختى آن را انجام دهند. و از این مطلب شیفتگى و علاقه آنان نسبت به تکالیف استفاده مى شود.

۲ - توجه به ربوبیت خداوند، موجب شیفتگى انسان نسبت به انجام دستورات او است. (و الذین استجابوا لربّهم) با توجه به توضیح برداشت قبل و به کار رفتن کلمه «ربّ»، مى توان استفاده کرد که در اثر توجه به ربوبیت الهى، فرمان هاى خداوند براى انسان، سهل و آسان گشته و انسان مشتاقانه به اجراى آن خواهد پرداخت.

۳ - برخورداران از نعمت هاى جاودان آخرت، شیفتگان اطاعت پروردگار و برپا دارندگان نماز (و ما عند اللّه ... للذین ءامنوا ... و أقاموا الصلوة)

۴ - احیاى فرهنگ نماز و انجام آن با تمامى شرایط و ارکان، از ویژگى هاى بارز اهل ایمان (و ما عند اللّه ... للذین ءامنوا ... و أقاموا الصلوة) با توجه به واژه «إقامه» که صرفاً به معناى انجام نماز نیست; بلکه به معناى برپاداشتن نماز است، احیاى فرهنگ نماز به دست مى آید.

۵ - اقامه نماز و گسترش فرهنگ نمازخوانى، از مهم ترین تکالیف الهى براى اهل ایمان (و الذین استجابوا لربّهم و أقاموا الصلوة) با توجه به این که «استجابوا لربّهم» اجراى تمامى تکالیف الهى را در بر دارد، ذکر اقامه نماز پس از آن، دلیلى بر اهمیت ویژه برپایى نماز است.

۶ - نماز، داراى ویژگى و اهمیت در میان سایر عبادات (و أقاموا الصلوة)

۷ - مشورت در مسائل زندگى و اهتمام به آن، از ویژگى هاى اهل ایمان (للذین ءامنوا ... و أمرهم شورى بینهم)

۸ - نظام اجتماعى مسلمانان، متّکى بر اصل شور و مشورت (و أمرهم شورى بینهم) اضافه «أمر» به «هم»، نشانگر آن است که امور اجتماعى و مربوط به همگان، مورد مشورت مسلمانان است.

۹ - استبداد به رأى و خودکامگى، امرى ناپسند و ناشایست براى جامعه دینى (و أمرهم شورى بینهم)

۱۰ - غیرمؤمنان، نباید در امر مشورت، مورد اتکا و اعتماد مسلمانان قرار گیرند. (و أمرهم شورى بینهم) ذکر «بینهم» نشانگر آن است که مشورت، باید بین مؤمنان صورت گیرد و تصمیم گیرى نهایى، متکى به آراى اهل ایمان باشد.

۱۱ - مؤمنان، اهل انفاق و بهره ور ساختن دیگران از امکانات خدا دادى خویش (للذین ءامنوا ... و ممّا رزقنهم ینفقون)

۱۲ - اهل ایمان، به مالکیت حقیقى خداوند بر امکانات دنیایى بشر توجه دارند. (و ممّا رزقنهم ینفقون)

۱۳ - دعوت خداوند از اهل ایمان، به انفاقِ بخشى از دارایى هاى خود و نه همه آن (و الذین استجابوا لربّهم ... و ممّا رزقنهم ینفقون) برداشت یاد شده مبتنى بر این است که «مِنْ» در «ممّا» براى تبعیض باشد.

۱۴ - دارایى ها و امکانات انسان ها، از آنِ خدا و داده او است. (و ممّا رزقنهم ینفقون)

۱۵ - فراگیرى دستورات الهى، نسبت به مسائل فردى و اجتماعى، عبادى، سیاسى و اقتصادى (و أقاموا الصلوة و أمرهم شورى بینهم و ممّا رزقنهم ینفقون)

۱۶ - اقدامات خردمندانه و حرکت هاى خیرخواهانه اجتماعى اهل ایمان، مکمل عبادت هاى فردى آنان است. (و أقاموا الصلوة و أمرهم شورى بینهم و ممّا رزقنهم ینفقون)

موضوعات مرتبط

  • استبداد: ناپسندى استبداد ۹
  • امکانات مادى: مالک امکانات مادى ۱۴; منشأ امکانات مادى ۱۴
  • انفاق: دعوت به انفاق ۱۳; محدوده انفاق ۱۳
  • تسلیم: زمینه تسلیم به خدا ۲
  • تکلیف: مهمترین تکلیف ۵
  • جامعه اسلامى: ویژگیهاى جامعه اسلامى ۸
  • خدا: دعوتهاى خدا ۱۳; مالکیت خدا ۱۴
  • دین: ابعاد اجتماعى دین ۱۵; ابعاد اقتصادى دین ۱۵; ابعاد سیاسى دین ۱۵; ابعاد عبادى دین ۱۵; ابعاد فردى دین ۱۵; جامعیت دین ۱۵
  • ذکر: آثار ذکر ربوبیت خدا ۲; ذکر مالکیت خدا ۱۲
  • عبادت: مهمترین عبادت ۶
  • مؤمنان: آثار خیرخواهى مؤمنان ۱۶; انفاق مؤمنان ۱۱; انقیاد مؤمنان ۱; ایمان مؤمنان ۱۲; تکلیف مؤمنان ۵; دعوت از مؤمنان ۱۳; عبادت مؤمنان ۱۶; فضایل مؤمنان ۱، ۱۱; فعالیت اجتماعى مؤمنان ۱۶; ویژگیهاى مؤمنان ۴، ۷
  • مسلمانان: مشاوره با غیرمسلمان ۱۰
  • مشاوره: اهمیت مشاوره ۷، ۸; شرایط مشاوره ۱۰
  • نعمت: انقیاد مشمولان نعمت ۳; فضایل مشمولان نعمت ۳; نماز مشمولان نعمت ۳
  • نماز: اهمیت برپایى نماز ۵; اهمیت نماز ۶; برپایى نماز ۴

منابع