الزخرف ٤٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۲۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و این مایه یادآوری (و عظمت) تو و قوم تو است و بزودی سؤال خواهید شد.

|و بى‌گمان اين [قرآن‌] براى تو و براى قوم تو تذكرى است، و به زودى [در مورد آن‌] بازخواست خواهيد شد
و به راستى كه [قرآن‌] براى تو و براى قوم تو [مايه‌] تذكّرى است، و به زودى [در مورد آن‌] پرسيده خواهيد شد.
و قرآن برای تو و (مؤمنان) قومت شرف و نام بلندی است، و البته شما امت را باز می‌پرسند (که با قرآن چه کردید؟).
و مسلماً [این] قرآن برای تو و قوم تو مایه تذکر [و شرف و عزت] است، و سپس [درباره آن] بازخواست خواهید شد.
و قرآن سبب بلندآوازه گشتن تو و قوم توست، و زودا كه بازخواست شويد.
و آن یادآوری برای تو و قوم توست، و زودا که باز خواست شوید
و هر آينه اين [قرآن‌] براى تو و قوم تو يادى [از خداوند] است- يا: يادگارى از عزت و شرف است-، و زودا كه پرسيده شويد- از قرآن و سپاسدارى از اين نعمت-.
و قرآن مایه‌ی بیداری تو و قوم تو است، و از شما (درباره‌ی این برنامه‌ی الهی) پرسیده خواهد شد.
و به‌راستی این (قرآن) برای تو و برای قوم تو به‌درستی یادواره‌ای (بزرگ) است و در آینده‌ای دور(از آن) پرسیده خواهید شد.
و هر آینه آن یادآوریی است برای تو و قومت و زود است پرسش شوید


الزخرف ٤٣ آیه ٤٤ الزخرف ٤٥
سوره : سوره الزخرف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذِکْرٌ»: یادآوری و بیداری (نگا: قمر / و و و ). آوازه و افتخار (نگا: انبیاء / ). در صورت اخیر، معنی چنین است: قرآن مایه افتخار و سبب شهرت تو و قوم تو است. «سَوْفَ تُسْأَلُونَ»: از شما درباره عمل به قرآن و حرکت در پرتو آن پرسیده می‌شود.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قرآن، مایه تذکر و یادآورى براى پیامبر(ص) و قوم آن حضرت است. (و إنّه لذکر لک و لقومک)

۲ - همه انسان ها، حتى پیامبر(ص) نیازمند تذکر و یادآورى هاى وحى (و إنّه لذکر لک)

۳ - قرآن، بیدارگر فطرت و یادآور باورها و شناخت هاى فطرى انسان ها است. (و إنّه لذکر)

۴ - قرآن، موجب عظمت و آوازه نام پیامبر(ص) و قوم عرب * (و إنّه لذکر لک و لقومک) برداشت یاد شده با توجه به دو احتمال زیر است: الف) مراد از «ذکر» بلندآوازگى و شهرت نام باشد; ب) مقصود از «قوم»، قوم عرب باشد که در پرتو قرآن توانستند به قدرت و بلندآوازگى دست یابند.

۵ - عظمت مسلمانان در پرتو تعالیم وحى و قرآن * (و إنّه لذکر لک و لقومک) مقصود از «قوم»، ممکن است امت پیامبر(ص) باشد.

۶ - مسؤولیت پیامبر(ص) و امت آن حضرت در برابر نعمت نزول قرآن * (و سوف تسئلون) برداشت بالا بدین احتمال است که مراد از «قوم» امت پیامبر(ص) باشد.

۷ - قیامت، رخدادى غیر قابل تخلف و گریزناپذیر (و سوف تسئلون)

۸ - پایبندى و استقامت پیامبر(ص) و مسلمانان در مسیر وحى، از مسائل مهم مورد سؤال در قیامت (فاستمسک بالذى أُوحى إلیک ... و سوف تسئلون)

۹ - قیامت، عرصه بازخواست و حسابرسى (و سوف تسئلون)

۱۰ - نام و آوازه نیک، نعمتى است خدادادى و داراى مسؤولیت.* (و إنّه لذکر ... و سوف تسئلون) برداشت بالا بدان احتمال است که منظور از «ذکر» یاد و نام خوش باشد; و نه تذکر، یادآورى و هشدار.

موضوعات مرتبط

  • انسان: نیازهاى معنوى انسان ها ۲
  • تذکر: تذکر قرآن ۱
  • خدا: نعمتهاى خدا ۱۰
  • ذکر: ذکر قرآن ۳
  • عرب: عوامل عظمت عرب ۴
  • فطرت: عوامل تنبه فطرت ۳
  • قرآن: قرآن و محمد(ص) ۱; قرآن و مسلمانان ۱; نقش قرآن ۱، ۳، ۴، ۵
  • قیامت: پرسش در قیامت ۸; حتمیت قیامت ۷; حسابرسى در قیامت ۹; مؤاخذه در قیامت ۹; ویژگیهاى قیامت ۹
  • محمد(ص): اهمیت استقامت محمد(ص) ۸; پرسش از استقامت محمد(ص) ۸; عوامل عظمت محمد(ص) ۴; محمد(ص) و قرآن ۶; مسؤولیت محمد(ص) ۶
  • مسؤولیت: عوامل مسؤولیت ۱۰
  • مسلمانان: اهمیت استقامت مسلمانان ۸; پرسش از استقامت مسلمانان ۸; عوامل عظمت مسلمانان ۵; مسلمانان و قرآن ۶; مسؤولیت مسلمانان ۶
  • نعمت: نعمت خوشنامى ۱۰
  • نیازها: نیاز به تذکر ۲
  • وحى: نقش وحى ۲، ۵

منابع