الرحمن ٢٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و او را است رونده‌هائی برافراشته در دریا مانند کوه‌ها
|-|معزی=و او را است رونده‌هائی برافراشته در دریا مانند کوه‌ها
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = الرحمن ٢٣ | بعدی = الرحمن ٢٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الرحمن | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = الرحمن ٢٣ | بعدی = الرحمن ٢٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«الْجَوَارِی»: جمع جَارِیَة، کشتیها (نگا: شوری / ، حاقه / ). یاء آخر آن برای تخفیف حذف شده است. «الْمُنشَآتُ»: کشتیهائی با بادبانها و شراعهای برافراشته. ساخته و پرداخته. مراد ساخته و پرداخته دست انسانها است، و انسانها هم که مخلوق خدایند، از خواص خداداد که در مصالح مختلفی که در کشتیها بکار می‌رود استفاده می‌کنند. «الأعْلامِ»: جمع عَلَم، کوهها.
«الْجَوَارِی»: جمع جَارِیَة، کشتیها (نگا: شوری / ، حاقه / ). یاء آخر آن برای تخفیف حذف شده است. «الْمُنشَآتُ»: کشتیهائی با بادبانها و شراعهای برافراشته. ساخته و پرداخته. مراد ساخته و پرداخته دست انسانها است، و انسانها هم که مخلوق خدایند، از خواص خداداد که در مصالح مختلفی که در کشتیها بکار می‌رود استفاده می‌کنند. «الأعْلامِ»: جمع عَلَم، کوهها.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۲۷


ترجمه

و برای اوست کشتیهای ساخته شده که در دریا به حرکت درمی‌آیند و همچون کوهی هستند!

|و براى اوست كشتى‌هاى روان در دريا كه چون كوه‌هايند
و او راست در دريا سفينه‌هاى بادبان‌دار بلند همچون كوهها.
و او راست کشتیهای بزرگ بادبان برافراشته مانند کوه که به دریا در گردشند.
و او را در دریا کشتی های بادبان برافراشته چون کوه هاست.
و او راست كشتيهايى همانند كوه كه در دريا مى‌روند.
و او راست کشتیهای بادبان برافراشته که چون کوهها در دریا روانند
و او راست كشتيهاى روان‌شده- يا بادبان برافراشته- در دريا همچون كوه‌ها- در بزرگى-.
خدا کشتیهائی ساخته و پرداخته (ی آفریدگان خود به نام انسانها) در دریاها دارد که همسان کوهها هستند.
و او را در دریا کشتی‌های سازمان‌یافته(‌ای است که) همچون پرچم‌ها است.
و او را است رونده‌هائی برافراشته در دریا مانند کوه‌ها


الرحمن ٢٣ آیه ٢٤ الرحمن ٢٥
سوره : سوره الرحمن
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْجَوَارِی»: جمع جَارِیَة، کشتیها (نگا: شوری / ، حاقه / ). یاء آخر آن برای تخفیف حذف شده است. «الْمُنشَآتُ»: کشتیهائی با بادبانها و شراعهای برافراشته. ساخته و پرداخته. مراد ساخته و پرداخته دست انسانها است، و انسانها هم که مخلوق خدایند، از خواص خداداد که در مصالح مختلفی که در کشتیها بکار می‌رود استفاده می‌کنند. «الأعْلامِ»: جمع عَلَم، کوهها.


تفسیر

نکات آیه

۱ - حرکت کشتى هاى کوه پیکر در دریاها، به تدبیر و اراده الهى (و له الجوار المنشات فى البحر کالأعلم) «جوارى» (جمع «جاریة»)به معناى کشتى ها و «أعلام» (جمع «علم») به معناى کوه ها است.

۲ - تجلى فعل الهى در تمامى جهان هستى، حتى مصنوعات بشرى (و له الجوار المنشات) با این که در آیه شریفه، واژه «المنشئات» (ساخته شده به دست بشر) به کار رفته است; اما تعبیر «له الجوار» (از آن او است کشتى ها) مى رساند که هر چند کشتى ها ساخته دست بشر است; ولى انسان در همه ابعاد (مواد، طرح، محاسبه و...) مستقل از اراده خداوند نیست و با اندکى تأمل خویش را وامدار لطف و ربوبیت او مى بیند.

۳ - بهرهورى انسان از مصنوعات خویش، تنها در قلمرو قوانین فائق الهى بر نظام طبیعت (و له الجوار المنشات فى البحر) خداوند با تعبیر «له الجوار...» به انسان تذکر داده است که اگر بشر مى تواند با ساخت وسایلى به بهرهورى بیشتر از دریا بپردازد، این چیزى است که در پرتو قوانین الهى حاکم بر ماده صورت مى گیرد.

۴ - استفاده از کشتى هاى عظیم، امرى آشنا براى عرب عصر نزول (و له الجوار المنشات فى البحر کالأعلم)

روایات و احادیث

۵ - «عن على(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ «و له الجوار المنشئات فى البحر کالأعلام» قال: السفن;[۱] از امام على(ع) درباره قول خداى عزّوجلّ: «...الجوار المنشئات» روایت شده که مراد کشتى ها هستند».

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: حاکم نظام آفرینش ۳
  • انسان: منشأ مصنوعات انسان ۲
  • تشبیهات قرآن: تشبیه به کوه ۱; تشبیه کشتیها ۱
  • خدا: اراده خدا ۱; تدبیر خدا ۱; مجارى افعال خدا ۲
  • دین: حاکمیت دین ۳
  • قرآن: تشبیهات قرآن ۱
  • کشتى: منشأ حرکت کشتى ها ۱; نقش کشتى ۵
  • کشتیرانى: تاریخ کشتیرانى ۴; کشتیرانى در صدراسلام ۴
  • مصنوعات: محدوده استفاده از مصنوعات ۳

منابع

  1. عیون أخبارالرضا، ج ۲، ص ۶۶، ب ۳۱، ح ۳۰۰; بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۱۴۲، ح ۳.