الأنبياء ٩٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

شما و آنچه غیر خدا می‌پرستید، هیزم جهنّم خواهید بود؛ و همگی در آن وارد می‌شوید.

|در حقيقت شما و آنچه غير از خدا مى‌پرستيد، هيزم دوزخيد و همه در آن وارد مى‌شويد
در حقيقت، شما و آنچه غير از خدا مى‌پرستيد، هيزم دوزخيد. شما در آن وارد خواهيد شد.
(و به آن کافران خطاب شود) البته شما و آنچه غیر خدا می‌پرستید امروز همه آتش افروز دوزخید و در آن آتش وارد می‌شوید.
[به آنان گویند:] به یقین شما و معبودانی که به جای خدا می پرستیدید، هیزمِ دوزخید؛ [بی تردید] شما در آن وارد خواهید شد.
شما و آن چيزهايى كه سواى اللّه مى‌پرستيديد هيزمهاى جهنميد. شما به جهنم خواهيد رفت.
[گویند] شما و آنچه به جای خداوند می‌پرستید هیزم جهنمید و شما وارد آن خواهید شد
همانا شما و آنچه جز خدا مى‌پرستيد- يعنى بتان- هيمه دوزخيد شما به آنجا درون خواهيد شد.
(ای کافران ستمگر!) شما و چیزهائی که جز خدا می‌پرستید آتشگیره و هیزم دوزخ خواهید بود. شما حتماً وارد آن می‌گردید.
همواره شما و آنچه غیر از خدا می‌پرستید، گیرانه‌ی دوزخید. شما برای آن (در همان،) داخل شدگانید.
همانا شما و آنچه می‌پرستید جز خدا سوخت دوزخید شمائید در آن درآیندگان‌


الأنبياء ٩٧ آیه ٩٨ الأنبياء ٩٩
سوره : سوره الأنبياء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«حَصَبُ»: آتشگیره. هیزم و آنچه برای شعله‌ور شدن و تافتن تنور به داخل آن می‌اندازند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- کافران و معبودهاى دروغینشان، آتش گیره جهنم اند. (إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم) «حصب»; یعنى، هر آنچه در آتش افکنند و معناى غالبى آن هیزم است (لسان العرب).

۲- بدن دوزخیان، ماده آتش زاى آتش جهنم است. (إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم) از این که خود کافران و معبودهایشان هیزم و آتش گیره جهنم اند، برداشت یاد شده به دست مى آید.

۳- آتش جهنم، فراگیر تمامى وجود کافران دوزخى بوده و بدنشان یک جا به آتش تبدیل خواهد شد. (إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم) برداشت یاد شده از هیزم شدن کافران براى دوزخ استفاده مى شود; زیرا هر وقت آتش به هیزمى برسد، تمامى هیزم به آتش تبدیل مى شود. بنابراین بدن کافران هم یک جا به آتش تبدیل شده و تمامى وجودشان خواهد سوخت.

۴- ورود همه مشرکان و معبودهایشان به جهنم، حتمى است. (إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم أنتم لها وردون) جمله «أنتم لها واردون» تأکید براى جمله «إنّکم و ماتعبدون...» است.

۵- پرستش غیر خدا، کفر و مستوجب جهنم است. (الذین کفروا ... إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنّم)

روایات و احادیث

۶- «جاء فى الحدیث إنّ قوماً أتوا رسول اللّه(ص) فقالوا له: ... أخبرنا عن قوله: «إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنم أنتم لها واردون» إذا کان معبودهم معهم فى النار فقد عبدوا المسیح(ع) أفتقول: إنّه فى النار؟ فقال لهم رسول اللّه(ص) :... قال اللّه: «إنّکم و ماتعبدون» یرید الاصنام التى عبدوها و هى لاتعقل و المسیح(ع) لایدخل فى جملتها لأنّه یعقل و لو قال: إنّکم و من تعبدون لدخل المسیح(ع) فى الجملة فقال القوم: صدقت یا رسول اللّه(ص); در حدیث آمده که گروهى نزد رسول خدا(ص) آمده و به آن حضرت گفتند: ... ما را از گفتار خدا «إنّکم و ماتعبدون من دون اللّه حصب جهنم...» با خبرساز چنانچه معبودشان در آتش باشد، پس [این که] گروهى مسیح را عبادت کردند; آیا تو مى گویى او در آتش است. رسول خدا (ص) به آنان فرمود:... خدا فرموده «إنّکم و ماتعبدون» و بت هایى را که آنان مى پرستیدند اراده کرده و بت ها غیر عاقل هستند و مسیح داخل در آنها نیست; زیرا او صاحب عقل است و اگر فرموده بود «إنّکم و من تعبدون» مسیح نیز داخل در آن جمله بود. آن گروه گفتند: راست گفتى اى رسول خدا».[۱]

۷- «عن أبى جعفر(ع) قال: لمّا نزلت هذه الآیة ... قال ابن الزبعرى: ... یامحمد أرأیت آیة التى قرأت آنفاً أفینا و فى آلهتنا أم فى الأمم الماضیة و آلهتهم؟ قال(ص): بل فیکم و فى آلهتکم و فى الأمم الماضیة إلاّ من استثنىاللّه فقال ابن الزبعرى: ... ألست تثنى على عیسى خیراً و قد عرفت أنّ النصارى یعبدون عیسى و أمّه و أنّ طائفة من الناس یعبدون الملائکة أفلیس هؤلاء مع آلهة فى النار؟ فقال رسول اللّه(ص): «لا... أما قلت: إلاّ من استثنى اللّه و هو قوله« إنّ الذین سبقت لهم منّا الحسنى أُولئک عنها مبعدون» ; از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: آن گاه که این آیه نازل شد ... ابن زبعرى گفت: ... اى محمد! بگو بدانم آیه اى که به تازگى قرائت کردى در باره ما و معبودها ما است یا در مورد امت هاى گذشته و معبودهاى آنها است فرمود: هم در باره شما و معبودهاى شما و هم در باره امت هاى گذشته است; مگر کسى که خدا استثنا فرموده است. ابن زبعرى گفت: آیا تو عیسى را به خوبى نمى ستایى و حال آن که مى دانى نصارا عیسى و مادرش را عبادت مى کنند و گروهى از مردم نیز فرشتگان را عبادت مى کنند آیا آنان و معبودهاى خود در آتش نیستند؟ پس رسول خدا(ص) فرمود: نه ... آیا نگفتم مگر آنان که خدا استثنا فرموده است؟ و آن استثنا همان سخن خدا است که: «إنّ الذین سبقت لهم منّا الحسنى أُولئک عنها مبعدون»».[۲]

موضوعات مرتبط

  • بتها: بتها در جهنم ۶
  • جهنمیان: نقش جهنمیان ۲
  • جهنم: آتشگیره جهنم ۱، ۲; احاطه آتش جهنم ۳; موجبات جهنم ۵
  • عبادت: آثار عبادت غیر خدا ۵
  • کافران: کافران در جهنم ۱، ۳
  • کفر: موارد کفر ۵
  • مشرکان: حتمیت ورود مشرکان به جهنم ۴
  • معبودان باطل: حتمیت ورود معبودان باطل به جهنم ۴; مراد از معبودان باطل ۶، ۷; معبودان باطل در جهنم ۱، ۶، ۷

منابع

  1. کنزالفوائد، ص ۲۸۵; بحارالأنوار، ج ۹، ص ۲۸۲- ، ح ۶.
  2. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۷۶; نورالثقلین، ج ۳، ص ۴۵۹- ، ح ۱۶۹.